Annons

Tunga investeringar i industrin räddar Gasellklimatet i norr

Stora industriprojekt gör att konjunkturen bromsat in mindre i norra Norrland än i resten av Sverige. 

Men oron är stor för vad coronapandemin ska innebära för investeringsviljan.

SCA har investerat 8 miljarder i Östrands massafabrik i Västernorrlands län under de senaste åren.
SCA har investerat 8 miljarder i Östrands massafabrik i Västernorrlands län under de senaste åren.Foto:Torbjörn Bergqvist

Antalet Gasellföretag minskar i år i hela Sverige. Så är fallet även i de fyra nordligaste länen, även om tappet här, på 26 procent, är mindre än i landet som helhet. 

Att norra Norrland klarat avmattningen i konjunkturen bättre än andra delar av Sverige beror på att länen har en stark industrisektor. Dessutom pågår flera stora mångmiljardprojekt som stadsomvandlingen i Malmfälten och bygget av Northvolts gigantiska batterifabrik i Skellefteå. 

I Västernorrland, ett av de län i norr som klarat sig bäst, har stora industriinvesteringar lyft det lokala näringslivet. Där har SCA de senaste åren satsat nästan 8 miljarder kronor på anläggningen i Östrand. Länet har i år 22 Gasellföretag, bara ett mindre än förra året.

”Det har legat stora investeringar i botten som genererat intäkter till många företag”, säger Anna Hedensjö Johansson, regionchef för Svenskt Näringsliv i Västernorrland.

Även Jämtland håller emot bra med ett tapp från 16 till 15 Gasellföretag. Industritunga Norrbotten har 24 Gasellföretag, sex färre än året före.  

Det län som sticker ut negativt är Västerbotten som i år bara har 12 Gasellföretag, mer än en halvering. 

”Vi är tunga på it och tech, i synnerhet i Umeå, och då märks förändringar i konjunkturen snabbt”, säger Jonas Nordin, regionansvarig på Företagarna i Västerbotten. 

Gasellperioden sträcker sig i år mellan 2016 och 2019, och inbegriper alltså inte effekterna av covidpandemin. 

Bland företagarna i de nordligaste länen finns en stor oro för hur pandemin kommer att påverka ekonomin och investeringarna de kommande åren. 

”Vi ser att antalet projekteringar av nya byggen avtar. I tillverkningsindustrin är det också riktigt tufft. Speditionsföretagen märker en avmattning. Det är oroväckande signaler”, säger Anna Hedensjö Johansson. 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?