1515

Tunga förstärkningar till Di:s tillväxtprogram

Nu ansluter tre nya tunga namn till Nordic ScaleUp Academy. 

Susanna Campbell, Aurore Belfrage och Pär-Jörgen Pärson berättar om utmaningarna i att driva bolag och förutsättningarna för att lyckas växa: 

”Det måste finnas ett högre syfte som bolaget finns till för”, säger Pär-Jörgen Pärson.

Peter Fellman, Pär-Jörgen Pärson, Susanna Campbell, Aurore Belfrage och Pelle Tornell.
Peter Fellman, Pär-Jörgen Pärson, Susanna Campbell, Aurore Belfrage och Pelle Tornell.Foto:Jonas Eng

Ett 70-tal svenska bolag har fått utbildning i att skala upp sina verksamheter genom Dagens industris tillväxtprogram, ScaleUp Academy. I våras valde Nordic Innovation, en institution under Nordiska ministerrådet, ut Di ScaleUp till att ta fram ett nytt utbildningsprogram som ska hjälpa nordiska bolag att expandera. 

I augusti hade det nya programmet, Nordic ScaleUp Academy, sitt första digitala möte. 

”Vi har haft en väldigt bra start. Det är högt engagemang bland företagen och de har alla stora tillväxtplaner. Det är en inspirerande grupp att jobba med”, säger Pelle Tornell som är programansvarig och grundare för ScaleUp Academy. 

För att inspirera och coacha företag att växa sig större ansluter nu även de profilstarka investerarna Per-Jörgen Pärson, Aurore Belfrage och Susanna Campbell till Nordic ScaleUp som mentorer. De har alla tre bred erfarenhet av den utmanande tillväxtfasen. 

”Som företagare blir man ensam i många frågor. Man har anställda, externa ägare och en styrelse som förväntar sig saker. Det uppstår många svåra frågeställningar som jag hoppas det här programmet kan hjälpa till att svara på”, säger Susanna Campbell, rådgivare, aktieägare och styrelsemedlem i bland annat Kinnevik och Northvolt. 

Med scale up-metodiken är förhoppningen att Nordic ScaleUp ska kunna bidra som stöd för bolagen att luta sig mot i klivet till nästa tillväxtfas. 

”Det här är vårt sätt att bidra till att fler företag kan växa från en typisk Gasellstorlek till att nå en omsättning på ett par hundra miljoner kronor. För att klara det måste företag ofta professionaliseras i sina processer och entreprenören måste släppa en del av kontrollen”, säger Peter Fellman, chefredaktör för Dagens industri och affärschef för Bonnier News Business.

Trots att Norden utmärkt sig för sitt goda startup-klimat är det få bolag som lyckas ta det här steget. Rekrytering och kompetens är svårigheter många företag tampas med. Som chef måste du välja dina medarbetare med hög medvetenhet.

”En stor utmaning är att bygga ett team. Det är långt ifrån alla entreprenörer som klarar det. Du ska ha bra personer runt dig och under dig för att lyckas. En finansdirektör som är rätt när man är tio anställda behöver inte vara rätt när man är 100 personer”, säger Susanna Campbell.

Enligt Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone, krävs det att man alltid ligger steget före sitt eget bolag för att bli framgångsrik. 

”Man måste tänka på vad som kommer att krävas av mig i framtiden. Vad är det för frågor jag måste vara beredd att svara på. Ett sånt här program kan inspirera och hjälpa en att hitta personerna som kan ge svar på dessa frågor”, säger han. 

I Nordic ScaleUps pågående program ingår sex finländska och fyra svenska bolag. Under nästa år kommer även danska och norska företag att ansluta sig. Med det pannordiska perspektivet är förhoppningen att Nordic ScaleUp ska skapa kontakter och nätverk för bolagen.

Mentorerna tror att nordiska företag har mycket att tillföra på den internationella bolagsarenan.

”Norden ligger långt fram med bolag som adresserar klimatfrågan. Det är djupt rotat i många av de nordiska bolagen att jobba med hållbarhet”, säger Susanna Campbell. 

”Jag tror svenska tankar som till exempel föräldraledighet har slagit igenom även i Silicon Valley tack vare företag som bland annat Spotify. Jag upplever att den icke-hierarkiska ledarkulturen i svenska bolag är väldigt uppskattad internationellt”, säger Pär-Jörgen Pärson. 

Aurore Belfrage håller med men tycker ändå inte att Sverige ska vara för kaxiga i allt som berör jämställdhetsfrågor. 

”Mycket av det som händer i världen glömmer vi i vår förträffliga svenskhet. Tittar man på könsfördelningen på ingenjörsutbildningar i Mellanöstern är det omvänt. Där är andelen kvinnor mycket större än i Sverige”, säger hon. 

Pär-Jörgen Pärson håller med och anser att det finns ett korslärande där bolagen gynnas av det globala utbytet. 

”Ett problem är hemmablindheten. Som företagare måste man utsätta sig för de olikheter som finns runt omkring i världen och bredda sin referensram, alltifrån rekrytering till access till marknaden”, säger han.

De tre är överens om att ett lyckat bolag bygger på en tydlig idé om vad företaget finns till för.  Framgången föds i allra högsta grad ur företagsledarens förmåga att kommunicera bolagets funktion och engagera sina medarbetare. 

”Det måste finnas ett högre syfte som bolaget finns till för. Varje företag som lyckas uttrycka det på ett sätt som engagerar och går bortom de påtagliga bevisen på framgång, är de som får människor att brinna för de som de gör”, säger Pär-Jörgen Pärson.   

”På Northvolt jobbar vi efter devisen ’make oil history’ och alla 2 000 anställda vet det. Det är därför vi går till jobbet”, säger Susanna Campbell. 

Målet behöver samtidigt inte vara att rädda världen för att få de anställda att brinna för företagsidén, menar Aurore Belfrage. 

”Syftet behöver inte alltid handla om impact. Det kan vara att man hittat ett problem i sin bransch som man löser. Men man måste fortfarande drivas av problemet och lösningen. Inte av de ytligare delarna av framgång som pengar på banken eller första sidan på Di”, skrattar hon.

Anders Wahlquist, grundare för B-Reel, kommer också att delta som mentor i Nordic ScaleUp men hade inte möjlighet att närvara under intervjun.  

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?