Annons

Tung trend utan vetenskapligt stöd: ”Kan vara inbillning också”

En god natts sömn mår alla bra av, men i dag har många problem att få till den. Detta är ett av skälen till att tyngdtäcket har blivit så hett. Men än så länge finns inga klara vetenskapliga bevis på att produkten faktiskt fungerar. 

Tyngdtäcket är egentligen ingen ny produkt. Inom vården har det funnits i över tio år och flera regioner förskriver täcket som en kognitiv behandlingsmetod för patienter med sömnstörningar. 

Men i dag är täcket tillgängligt för alla, i alla fall om man har några tusenlappar över på kontot. Trenden, som man än så länge får kalla det, är ett faktum. Kanske beror det på att sömnen och dess betydelse för vår hälsa diskuteras mer och mer. Cirka tio procent lider av insomni i Sverige och även om ökningen av sömnsvårigheter avtagit under de senaste åren är den fortsatt hög. I SCB:s undersökning av levnadsförhållanden kan man se att det från 1980 till 2007 skedde en ökning från 15,2 procent till 28,5 procent av personer i åldern 16-84, som upplevde sömnbesvär. I undersökningen från 2018 ligger motsvarande siffra på 27,7 procent. 

Torbjörn Åkerstedt, professor vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet, forskar på sömn, stress och återhämtning. Han förklarar att en av vanligaste orsakerna till att vi sover dåligt i dag är just stress.

”Det som vi kan se från forskningen är att stress skadar sömnen och att långvarig stress leder till utbrändhet, som ofta resulterar i en mycket störd sömn. Sedan finns det självklart andra faktorer till sömnproblem, det kan vara problem på hemmaplan, i arbetet eller ens sociala beteenden som påverkar.” 

Tumregeln för en god natts sömn är minst 7 timmar, men yngre behöver mer sömn och äldre mindre för att fungera på samma nivå. 

”Det finns ett stort svaj när man ger råd i hur länge en person bör sova. Känner man sig pigg och fräsch dagtid behöver man inte notera hur många timmar man sover, för då har man med all sannolikhet fått tillräckligt med sömn”, säger Torbjörn Åkerstedt. 

Vad tycker du om tyngdtäcket? 

”Man kan konstatera två saker med täcket. Ett: att det inte finns några vetenskapliga studier och därför kan man inte yttra sig om det. Två: att det uppenbarligen säljs, vilket borde betyda att det finns människor som gillar det. Även att patienter med störd sömn får täcket förskrivet till sig visar på att det kan ligga något i det. Men det kan vara inbillning också. Hela hälsokostbranschen lever ju på att människor intalar sig saker och den kraftigaste effekten är placeboeffekten.”

Klassiska råd för att förbättra sin sömn är att avstå koffein, sova i ett mörkt och tyst rum samt mycket fysisk aktivitet. En annan viktig faktor är att försöka hålla stressen borta. Men det är lättare sagt än gjort. 

Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala Universitet och författare till boken ”Sömn, sömn, sömn”, tror att tyngdtäcket kan minska stressen och att det kommer synas i den studien han nu inleder tillsammans med tyngdtäckestillverkaren Cura of Sweden. I studien kommer man att mäta sömnen, men även hormonnivåerna i kroppen. Bland annat må-bra hormonet oxytocin, ett hormon som frigörs vid taktil beröring och värme, och är kopplat till njutning och avkoppling. Frisättningen av hormonet ökar känslan av tillit, dämpar ångest men troligen även stress. 

”Vi förväntar oss att se att när folk har ett tyngdtäcke över sig jämfört med ett vanligt täcke kommer de att frisätta mer oxytocin. I så fall är resultatet fascinerade, inte bara för att täcket hjälper dig att slappna av och därmed skapar förutsättningar för att sova gott, men för att de hjälper dig att motverka stress”, säger Christian Benedict. 

Att en av de största tillverkarna av just tyngdtäcken finansierar en studie kring detsamma kan tyckas märkligt, men Cura of Sweden kommer bara att stå för kostnaderna och tillföra material. Bortsett från det är bolaget inte alls direkt delaktigt i studien. 

”Vi som genomför studien är oberoende forskare. Cura of Sweden kommer inte att ha någon möjlighet att påverka mig eller vad som kommer att publiceras i resultatet.”

Christian Benedict har gjort en så kallad pre-registration av studien, det innebär att ett protokoll redan skrivits för experimentet där hela upplägget är synligt. Det här är fördelaktigt både för honom som forskare, men ökar även trovärdigheten för Cura of Sweden. 

Till en början var Christian Benedict kritisk till idén av att ett tyngdtäcke skulle bidra till en bättre sömn, men i och med att det blivit en sådan framgångsrik produkt blev han nyfiken på de bakomliggande mekanismerna.

Varför tror du tyngdtäcket har blivit så populärt? 

”Dels på grund av den sömnproblematik som finns i samhället i dag. Vi stressar allt mer, är tillgängliga dygnet runt och har inte längre en gräns mellan privat och arbetsliv. Tanken på att kunna lägga ett täcke över sig och därmed sova bättre tilltalar många, det blir en slags quick-fix. Det måste finnas ett funktionellt värde i täcket, annars borde inte så många köpa det.” 

Cura of Sweden är den största leverantören av tyngdtäcken i Sverige i dag och har sedan starten för ett och halvt år sedan sålt över 300 000 täcken. I senaste bokslutet för 2019 hade bolaget en omsättning på fem miljoner kronor, men grundaren Johan Andersson berättar att nästa bokslut kommer den att vara betydligt mycket högre. 

”Det är ett enormt intresse för produkten, jag har aldrig varit med om något liknande. Vi har på 8 månader omsatt 155 miljoner kronor och räknar med att omsätta 230 miljoner till kommande bokslut”, säger Johan Andersson.

Han har jobbat inom hälsobranschen i över 30 år, och lanserade bland annat yantramattan i Sverige för tio år sedan. Ett fenomen som snabbt svepte över landet för att sedan kollapsa. Men Johan Andersson tror att tyngdtäcket kommer fortsätta att väga tungt på marknaden under en lång tid framöver. 

”Jag vet att jag låter väldigt exalterad, men det är svårt att inte vara det när jag får jobba med en produkt som den här. Att få driva och äga ett företag med hög lönsamhet och samtidigt göra oerhört mycket nytta i hälsans tjänst, det blir inte bättre än så.”

Vad beror framgången på?  

”Behovet av att sova bra har alltid funnits och nu finns det ett hjälpmedel som fungerar. Det leder till att folk pratar med varandra och ordet sprids. Egentligen har vi inte skapat någonting nytt utan vi har bara tillgängliggjort något som redan fanns inom vården. Jag är övertygad om att tyngdtäcket är här för att stanna.”  

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?