Annons

Tung trafik kan tvingas att lätta på gasen

Trafikverket vill att tunga fordon ska kunna bromsas automatiskt i vissa områden — och försök är på gång. Yrkestrafiken måste bli bättre på att hålla fartgränsen, både i städer och på långa avstånd, anser myndigheten.

I arbetet med nollvisionen om att ingen ska dödas i trafiken finns ett delmål år 2020. Då ska högst 220 personer omkomma i trafikolyckor, enligt delmålet.

I fjol blev dödstalet 270, vilket var elva fler än 2015. Utvecklingen mot allt färre omkomna, som pågått i många år, har stagnerat under 2010-talet.

Samtidigt ökar mängden trafik på gator och vägar, vilket i sig självt innebär risk för fler olyckor. Nu finns en oro hos myndigheterna om att delmålet högst 220 döda år 2020 inte ska kunna uppnås.

"Det vill till att mer händer om vi ska klara det", säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, vid MHF:s årliga trafiksäkerhetskonferens i Tylösand.

Hon vill allmänt se en bättre respekt för hastighetsgränser, och pekar särskilt på lastbilar och bussar.

"Ett stort problem är att den tunga trafiken kör för fort", anser Lena Erixon.

Tunga fordon som inte håller fartgränsen bidrar till en trafikrytm där många kör för fort, framhåller Erixon.

I en studie som Folksam gjorde i Stockholmstrakten i våras körde mer än hälften av yrkestrafiken fortare än tillåtet.

Nu vill Trafikverket testa system där tunga fordon med modern teknik automatiskt bromsas om de kör fort i vissa områden. Förslaget dök upp efter terrorattacken i Stockholm, men har också en ren trafiksäkerhetsaspekt.

"Tekniken finns. Nu gäller det att använda den", säger Lena Erixon.

Försök ska göras i Stockholm och Göteborg, i samarbete med Scania, Volvo och några åkerier. På sikt kan Erixon tänka sig att kommuner får rätt att ställa krav om sådan teknik för tung trafik i vissa områden.

I ett kortare perspektiv vill Trafikverket att den som beställer en transport ska ställa högre krav på att färden sker lagligt.

"Det är viktigt att vända sig till transportköparna. Vi tittar nu på att konkret vända oss till några stora", säger Lena Erixon och tillägger att transportbranschen själv visat intresse för frågan.

Hon påpekar att det finns teknik som berättar hur fort en transport gått.

"Man måste börja följa upp och sedan återkoppla", säger Lena Erixon.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?