Tufft för uppstickare i en bransch som ligger efter

Riskkapitalets intresse ökar och antalet nya techbaserade bolag inom försäkring växer i Sverige.
Men utvecklingen går långsamt och det finns flera tuffa hinder för utmanarna.

Foto:isabell Höjman/TT

 

 

Försäkringar är en av de branscher som sett allra minst av nya tekniska lösningar och disruptiva utmanare när digitaliseringen de senaste åren svept genom näringslivet. 

”Försäkringsbranschen generellt är sen med innovation och ny teknik, konstaterar Alexander Dollhopf, försäkringsexpert på konsultfirman PwC.

”Så det finns stora möjligheter för nya spelare att ta plats. Men å andra sidan är det en hårt reglerad bransch som kräver mycket kapital och som domineras av ett antal etablerade spelare med starka varumärken, vilket gör det svårt för nya utmanare att ta sig in.”  

Det brukar också sägas att det är de mest högfrekventa branscherna, med tätast kundkontakt, som förändras först. 

”Du har inte så mycket daglig kontakt och många transaktioner med ditt försäkringsbolag, jämfört med exempelvis din bank. Därför har försäkringsbranschen inte investerat lika mycket i digitalisering än så länge.”

Alexander Dollhopf
Alexander Dollhopf

Livförsäkringar är därmed ännu svårare än sakförsäkringar att slå sig in på för nya spelare, menar Alexander Dollhopf.

”Där går du in i ett avtal som är väldigt långsiktigt. Som kund vill du då ha ett starkt varumärke bakom när du, exempelvis, tecknar en pensionsförsäkring, och med nya spelare är det svårt att avgöra hur stabila de verkligen är. Därför ser vi också ännu mindre förändring där.”

Men visst görs det försök att slå sig in även på denna konservativa marknad. Internationellt har insurtechbolag, det vill säga med nya digitala försäkringslösningar, lockat till sig 17 miljarder dollar i riskkapital globalt de senaste fem åren enligt VC-analysfirman CB Insights. Och när ett av världens hetaste insurtechbolag, amerikanska Lemonade, börsnoterades i somras dubblades kursen första handelsdagen. Sedan dess har dock aktien fallit tillbaka.

Skaran av nya, svenska insurtechbolag växer också, men till skillnad från Lemonade handlar det nästan uteslutande om förmedlare med etablerade försäkringsbolag i ryggen. 

Men det finns också ett nystartat försäkringsbolag, Eir Försäkring, som dock å sin sida inte heller antar hela utmaningen att ta upp kampen med de etablerade försäkringsjättarna, Eir har ingen egen försäljning utan erbjuder sina försäkringar via partners, förmedlare och koncentrerar sig på att agera riskbärare.

Bland de nya, digitala förmedlarna hittar vi Omocom, som tidigare hette Sharin, en försäkringsförmedlare som samarbetar med bl a W.R Berkley och Eir Försäkring med mikroförsäkringar för delningstjänster. Evoli är en ny försäkringsförmedlare kopplad till Eir och specialiserad på bilförsäkringar. Justincase säljer livförsäkring digitalt och samarbetar med etablerade Movestic. Gofido är visserligen ny och digital men likaså en försäkringsförmedlare åt sakförsäkringsbolaget Eir samt etablerade personförsäkringsbolaget Bliwa. Insurely är en digital tjänst för dig som vill få koll på alla dina försäkringar, från dina gamla vanliga försäkringsbolag. Hedvig, ett av de mest uppmärksammade svenska insurtechbolagen, är likaså förmedlare av försäkringar från tyska  HDI Global Specialty SE.

Men med ett antal nya, pigga förmedlingsaktörer börjar också de etablerade försäkringsbolagen vakna.

”Fram till för fem-tio år sedan hade i princip ingenting förändrats i försäkringsbranschen. Men nu börjar det hända saker också hos de etablerade bolagen, där man i såväl prissättningen som skaderegleringen börjar nyttja artificiell intelligens och annan ny teknik.”

”Vi har exempelvis sett en del aktörer som differentierar sin prissättning genom att sätta en liten låda i din bil som mäter hur du kör och överför data till försäkringsbolaget, som då kan göra en mer noggrann riskbedömning. Men det var mer av hajp för fem år sedan.

Med alla fördelar som en mer differentierad prissättning medför så diskuteras också en baksida, både för de försäkrade och bolagen, menar Alexander Dollhopf.

”Försäkring handlar om ett sätt att fördela risken mellan många försäkrade och ju mer information du samlar in och segmenterar poolen av försäkrade personer ju mer går du ifrån utjämningen i kollektivet.”

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?