1515
Annons

Tufft för däckverkstäder – branschen kritisk till Transportstyrelsens beslut

Över två miljoner fordon ska ha nya däck på 14 dagar – trots pandemirestriktioner.

Däckbranschen är mycket kritisk till Transportstyrelsens beslut att i år inte förlänga skiftestiden som man gjorde förra våren.

Foto:Roald, Berit

”Däckmontörerna ute på verkstäderna har genom åren ställt upp och har bitit ihop trots stressen, men i år var droppen”, säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige.

Frustrationen på verkstäderna har funnits sedan reglerna för dubbdäck av miljöskäl ändrades för tio år sedan. Fönstret för att byta dubbdäck krymptes från fyra veckor till två. Enligt Ardefors handlar det om 2,5 miljoner fordon.

Enligt reglerna måste din bil ha vinterdäck fram till den 1 april. Men du får inte ha dubbdäck efter den 15 april. Reglerna gäller oavsett var i Sverige du bor.

Vinterdäck utan dubbar kan dock användas hur länge som helst, även om det inte rekommenderas av säkerhetsskäl.

”Övergången från fyra till två veckor har varit jättejobbig. Inte minst för att det tidigare var fler privatpersoner som skiftade sina däck själva”, säger Fredrik Ardefors. 

Situationen var alltså redan ansträngd när pandemin slog till förra våren. Men för att underlätta ändrade Transportstyrelsen då sina föreskrifter och gav bilisterna fyra veckor på sig att byta ut dubbdäcken, i stället för två.

Men inte i år – då däckbranschen tycker att förutsättningarna är ännu tuffare än i fjol.

Branschföreträdare hänvisar till att det införts krav om ett begränsat antal personer som samtidigt får vistas på en yta och hårdare krav på isolering vid sjukdomsfall i familjen.

”Det gör att skiftet per kund tar betydligt längre tid. Om det var ohållbart förut så är det ännu mera ohållbart i dag. Och därför går väldigt många verkstäder på knäna just nu”, säger Ardefors. 

Anstormningen av kunder förvärras dessutom av att påsklovet infaller under däckbytesperioden. Stockholmare som valt att behålla sina dubbdäck för att åka till fjällen har exempelvis bara fyra dagar på sig att byta när de återvänder den 11 april.

Ardefors tror att många bilister inte kommer att få sina dubbdäck utbytta i tid.

”Branschen försöker på alla sätt att lösa det. Men det kommer att vara de som drabbas”, säger han och tillägger lite skämtsamt:

”Det blir upp till polisen om de kommer att bötfälla eller se mellan fingrarna.”

Ardefors fruktar att situationen kan orsaka säkerhetsproblem.

”Det kan bli många som skiftar däck själva. Eller att det görs av okvalificerad tillfällig personal. Det dyker alltid upp koncept och opportunister på olika sätt när inte marknaden kan svälja behovet. Och där ser jag en klart förhöjd risk med till exempel hjul som lossnar. Vi kommer sannolikt att få se fler incidenter.”

Däckbranschen oroar sig också för arbetsmiljön på verkstäderna.

”Däckverkstäder är ofta väldigt små. Det brukar vara fyra montörer i snitt. Och det gör att man biter ihop. Även om man har ont i ryggen, har gjort illa sig och man stressar och klämmer sig så går man till jobbet ändå”, säger Ardefors.

Rapporterna han fått från verkstäderna efter Transportstyrelsens beslut har inte varit muntra.

”Det finns en uppgivenhet. Man säger att man vill göra rätt, men att det nu är orimligt. Man kanske har två liftar som man kan lyfta fordonen med. Hur ska man göra för att ta emot fler bilar? Man kan ju inte hyra en större lokal.”

Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Nya siffror: Här går det trögast att sälja bostaden

Bostadspriserna har fallit rejält under våren och sommaren – samtidigt som utbudet är rekordstort. 

Nya siffror från Hemnet visar att vissa typer av bostäder är betydligt mer svårsålda än andra just nu.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera