Tuffare restriktioner för handel och restauranger

Restauranger och serveringsställen tvingas fortsätta hålla stängt från 20.30 från mars och tillsvidare, enligt nya besked från regeringen och Folkhälsomyndigheten. Samtidigt ska trängsel i butikerna begränsas ytterligare.
”Det får inte förekomma”, säger statsminister Stefan Löfven (S). 

Foto:Jessica Gow/TT

Vid en ovanligt ödesmättad pressträff på onsdagseftermiddagen kom nya besked från regeringen som innebär nya begränsningar för restauranger och butiker. 

”Det finns risk för en tredje våg. Det här är inte ödesbestämt”, inledde statsminister Stefan Löfven. 

Maxantalet för personer i butiker, gallerior och gym skärps ytterligare, enligt besked på pressträffen. Ett förslag ska remitteras inom kort – men det är inte färdigt. Makten ligger hos Folkhälsomyndigheten genom ett särskilt bemyndigande. 

”Det får inte förekomma trängsel inne på bensinmackar, inte på affärer, inte någonstans”, säger Stefan Löfven. 

Men detaljerna i förslaget är inte klara, utan ska utarbetas i samråd med näringslivet.

”Vi överlägger just nu samtidigt som vi står här tillsammans med Svensk Handel”, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten. 

”Vi vill hitta en lösning som man också tycker är rimlig att hantera, så vi återkommer med det”, säger han vidare. 

I butiker vistas man en och en och inte i grupp, är det barska beskedet från generaldirektören. Ansvaret för att detta följs ligger på butikerna, enligt myndighetschefen. 

”Bara en person åt gången handlar. Vi ska inte ha grupper som går omkring i butikerna” , säger Johan Carlson. 

Beskedet från regeringen är även att Folkhälsomyndigheten får rätt att begränsa öppettider på samtliga serveringsställen. De ska nu stängas senast 20.30  från den 1 mars och tillsvidare – oavsett om man serverar alkohol eller inte. Det betyder att även exempelvis caféer omfattas.

 För de restauranger som hade hoppats på att åter få ha öppet till 22.00, släcks därmed hoppet. I köpcentrum och gallerior vill Folkhälsomyndigheten gå ännu längre i restriktionerna mot serveringsställen. 

Blir det näringsförbud för serveringsställen i gallerier och köpcentrum?
”Vi tittar på olika möjligheter. Näringsförbud är kanske hårt. Vi avser inte att begränsa take away. Vi vill titta på möjligheterna att begränsa sittande serveringen i gallerior”, säger Johan Carlson. 

Samtidigt levererar han en varning till alla sportlovsresenärer. 

”Man måste också kunna resa utan att umgås utanför en trängre krets”, säger Johan Carlson och påminner om att för alla utlandsresenärer gäller en veckas hemkarantän.

Nu vidtar samtal mellan Svensk Handel och Folkhälsomyndigheten.  

”Vi lyssnar på Folkhälsomyndigheten och vad de har att såga. Vi har ett ansvar för smittbekämpningen och jag ser ingen konflikt”, säger Mats Hedenström, som är näringspolitisk chef på Svensk Handel. 


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?