Annons

Tuffa utmaningar väntar när transportsystemets raserade ekonomi ska återstartas

Alternativa kommunikationer – för alla, osäkrare intäkter och prognoser och ökade krav på livskvalitet i pandemins spår. Här utvecklar Pelle Envall, doktor i trafikplanering och VD på Trafikutredningsbyrån, tre arbetsuppgifter som ligger på bordet när transportsystemets raserade ekonomi ska återstartas.

Pelle Envall, gästanalytiker på Di Mobilitet.
Pelle Envall, gästanalytiker på Di Mobilitet.Foto:Privat

Det blir inte som förr på flera år. Men det blir också vad vi gör det till. Det är den bild som framträder när jag läser analyser i transporttidskrifter om coronakrisen. Europeiska företag inom flyg, tåg, båt och buss blöder enorma mängder kapital. En ljusning är i sikte. Men hotet om att en andra virusvåg kan hindra återhämtningen.

Så vad finns det för nya strukturella problem som politikers återstartspaket inom mobilitet behöver hantera?

1. Mobilitet för alla grupper
Res inte med oss säger kollektivtrafiken i stora annonser. När pandemin är på tillbakagång blir Folkhälsomyndigheten mjukare i tonen samtidigt som den skärper den. Resor inom Sverige med bil och tåg blev i veckan socialt accepterade, men myndigheterna avråder tydligare ifrån att åka buss och tunnelbana utan platsreservation.

Socioekonomiska aspekter på mobilitet behöver styra återstarten. Här behövs nya synsätt när samhället i hotet om en andra virusvåg inte längre automatiskt kan hänvisa till kollektivtrafiken i större städer som problemlösare på billiga resor och transportkapacitet.

Notera att hälften av de hushåll som bor i flerbostadshus inte äger bil. De goda krafterna behöver hjälpa politikerna att inte glömma bort denna grupp. Ett nationellt program för elbil som tjänst ligger nära till hands så att tillgängligheten till baden, slotten och vännerna blir mer jämlik under och efter pandemin. 

2. Osäkraste prognoserna någonsin?
Utbyggnadsplanerna är fortsatt en het fråga där olika läger strider om transportsystemets utveckling. Det populära temat i Sverige är att ställa tåg mot lastbil, järnväg mot landningsbanor. Alla sidor kommer att hävda att pandemin gör just deras investeringar mer nödvändiga och samhällsviktiga. Men i verkligheten ser vi ett kraftigt minskat resande i stora segment när hela Sveriges tjänstesektor ställt om till digitala möten och barnfamiljernas långresor till mormor och morfar nästan helt upphört. Politiken ska hantera att intäktssidan för stora investeringar i infrastruktur ser mycket osäker ut – osäkrare än någon nu aktiv trafikprognosmakare upplevt och osäkrare än energikrisen för 47 år sedan.

3. Hälsa och livskvalitet blir viktigare
Pandemin har förändrat spelplanen i synen på livskvalitet. I vilken omfattning är ännu för tidigt att säga. Men synen på att någon man bryr sig om faktiskt kan bli sjuk har potentiellt stor betydelse för acceptansen för olika transportinvesteringar i städer.

Städer där konkurrensens om ytorna är hård och växande, och där de skador som avgaser ger är en ständigt pågående epidemi.  En brittisk studie visar att sju av tio trottoarer är för smala för fysisk distansering. Våra planeringsmanualer har mött en ny verklighet. Alla vill att samhället ska återgå till det normala men ingen vill att en ny virusvåg tar fart på grund av att människor trängs på smala trottoarer i väntan på grön gubbe. Hellre då implementera ny teknik som ger fotgängare prioritet i trafiksignalen.  Hälsa är viktigare än annat.

Det kommer att bli en dragkamp där varje transportlobbyist värd namnet kommer att göra sitt yttersta. Det skriver en brittisk grupp av trafikforskare i en av de mer läsvärda krönikorna om återstarten av ekonomin efter pandemin och omställningen till ett transportsystem som inte förstör klimatet. De slår ett slag för att ”Invest to travel less”. Kanske är det ändå den vassaste strategin för en snabb återstart av ekonomin. 

Pelle Envall är VD på konsultföretaget Trafikutredningsbyrån. Han är doktor i trafikplanering och planeringsarkitekt och har jobbat med transportfrågor i Sverige och Storbritannien i mer än 20 år. Åsikterna som uttrycks i artikeln är skribentens egna.

 


Innehåll från GoCo Development Annons

Innovationskluster inom hälsa i Mölndal tar form

Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.
Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.

I januari tidigare i år togs det första spadtaget för det som ska bli GoCo Health Innovation City i Mölndal – ett innovationskluster vars huvudsyfte är att driva innovation inom hälsa och skapa ett bättre liv för människor. 

Det började med att AstraZeneca hade markyta som bolaget inte behövde för sin egen expansion. Istället för att exempelvis bygga logistik- och lagerlokaler vände man sig till stadsutvecklingsbolaget Next Step Group och fastighetsbolaget Vectura, som i sin tur skapade en joint venture: GoCo Development AB.

- Mölndal har många ledande aktörer inom life science och i närområdet finns redan etablerade hälsoföretag som AstraZeneca och Essity, så vi har redan en bra grund att stå på, säger Peder Wahlgren, vd på GoCo Development.

”För att vi ska nå målet krävs en bra mix av aktörer”

Målet med GoCo Health Innovation City är att driva innovation inom hälsa och i slutändan skapa ett bättre liv för människor. Det är GoCo Developments uppgift att driva projektet och skapa en attraktiv stadsdel tillsammans med olika aktörer och verksamheter. 

- För att klustret ska bli levande krävs en bra mix av aktörer. Utveckling kring nya innovationer har blivit alltmer komplex och kräver många kompetenser. Istället för att skapa allt själva, kan det vara enklare och bättre att liera sig med mindre företag som är mer agila. Vi vill att innovationsklustret ska vara som ett knytkalas – man tar med det man själv gillar och testar något nytt, säger Peder Wahlgren och fortsätter:

- Men stadsdelen ska inte bara huseras av life science-företag, utan vi vill också ha hit Chalmers och Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, it-företag och staten i form av exempelvis RISE. Vi ska också bygga hotell, äldreboende och trygghetsboende. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om GoCo Health Innovation City 

Det första bolaget flyttar in hösten 2021 

I januari togs det första spadtaget, efter att detaljplanen på 100 000 kvadratmeter byggrätt blivit godkänd. Först ut är en toppmodern laboratoriebyggnad för det japanska cancerdiagnostikbolaget Fujirebo. Inflyttning sker under hösten 2021. 

- Parallellt ska vi påbörja byggnationen av vår signaturbyggnad – The House – efter semestern. Det är en 21 000 kvadratmeter stor byggnad som representerar mycket av vad vi vill uppnå med GoCo Health Innovation City. The House ska främja naturliga möten över kontorsgränserna där samarbeten och kunskapsutbyten ska frodas, säger Peder Wahlgren. 

Trots den rådande coronakrisen, har GoCo Development fortsatt drivit projektet framåt och rekryterat personal. 

- Vissa bolag har varit avvaktande, men vi fortsätter i den förutbestämda produktionstakten med övertygelsen att innovationsklustret är mer relevant än någonsin. Om det är något som pandemin har lärt oss, är det vikten av samarbete – både nationellt och internationellt, avslutar Peder Wahlgren.

Fakta GoCo Health Innovation City

* GoCo Health Innovation City ska bli Sveriges största life science-kluster.

* 100 000 kvadratmeter utvecklas i anslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal.

* Inom fem till åtta år ska klustret bestå av 350 stora och små företag, forskare och studenter.

* En satsning på 3,5 miljarder.

* Bakom satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.goco.se 

Mer från GoCo Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GoCo Development och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?