ANNONS:
Till Di.se

Tuff start för korvsuccén: ”Banken ville inte låna ut pengar”

  • Viktoria Forsman och Magnus Kvickström på Jokkmokkskorv. Foto: Jens Kärrman

Magnus Kvickström behövde ett jobb. Banken var inte jätteimponerad av hans lösning: att köpa en korvfabrik. Grabben var ju trots allt bara 17 år.

25 år senare omsätter Jokkmokkskorv över 60 miljoner kronor.

När Magnus Kvickström häller upp kaffet har han redan varit på jobbet åtta timmar. Klockan är tio på förmiddagen.

”Han kom hit klockan två i morse”, avslöjar dottern och marknadschefen Viktoria Forsman.

Hennes pappa försäkrar skrattande att han inte går upp så tidigt varje dag, men nog är han otålig. Redan som ung var han tidig med det mesta.

Som 17-åring blev han 1993 pappa, husägare och ägare till Jokkmokkskorv inom loppet av några månader. Fast formellt ägde han inte fabriken de första sju åren.

”Banken ville inte låna ut pengar till mig, så egentligen var det morsan som köpte fabriken. Farsan gick in och borgade med sitt hemman”, berättar Magnus Kvickström.

Så varför blev det då korvbranschen? Mest en slump, enligt Magnus Kvickström.

”Jag behövde ett jobb helt enkelt, ett riktigt jobb där man gick upp tidigt. Eget skulle jag ha, det hade jag också bestämt. Jag ville skapa något, göra något som syns”, säger han.

Sett i backspegeln är det inte svårt att förstå bankens tvekan när en 17-åring dök upp och ville låna pengar. Jokkmokkskorv som grundades 1945 var 1993 nedlagt sedan två år tillbaka. Bolaget hade blott en kund, den tidigare ägarens Ica-butik. Det fanns inga maskiner utan den enda tillgången var en receptbok och den tidigare korvmästarens kunskap.

Den första tiden sov Magnus Kvickström på kontorets soffa samtidigt som han lärde sig hantverket av den tidigare ägaren. Strategin var att bli stark på hemmamarknaden.

”Målsättningen var en till två nya kunder per år. Mer ville vi inte växa”, säger Magnus Kvickström.

Att skynda långsamt har varit företagets grundfilosofi i alla år. Lokalerna har byggts ut stegvis och sedan 1995 har bolaget anställt ungefär en medarbetare per år. Likadant är det med sortimentet, det har vuxit långsamt.

Från början tillverkade bolaget endast den mångfaldigt prisbelönade falukorven. I dag finns en lång rad charkprodukter. På anläggningen luktar det gott från veden som håller i gång de olika rökarna. Pannan slocknar aldrig, förklarar Magnus Kvickström som själv tagit fram många av recepten genom att prova sig fram med olika typer av ved.

”Vi har inte ett väldigt stort sortiment, men det vi har är vi bra på. Vi gör bara saker vi är väldigt bra på”, säger Viktoria Forsman.

Hon beskriver Jokkmokkskorvs företagsidé som gammaldags. Växa långsamt och investera all vinst i fabriken. Kundkontakterna sköts per telefon.

”Vi vill inte ha order på mejl utan vi vill prata med kunderna och hålla den kontakten. Det är jag och mamma som sköter försäljningen och vi ringer alla kunder varje vecka. Så gör vi med alla, det kvittar om det är en jättestor Ica Maxi-butik eller lanthandeln i Kåbdalis”, säger Viktoria Forsman.

Magnus Kvickström är ensam ägare av Jokkmokkskorv, men hela familjen, makan Linda Kvickström och döttrarna Viktoria och Matilda, arbetar i bolaget. Även Magnus föräldrar rycker ofta in i verksamheten.

”Att flickorna vill vara med, det är en glädje”, säger Magnus Kvickström.

De senaste tio åren har omsättningen ökat från 12 till 60 Mkr. Målet är att omsätta 100 Mkr om fem år. Att Jokkmokkskorv har ett lyckat samarbete med livsmedelsföretaget Atria har bidragit till framgångarna, liksom att konsumenternas vanor och krav har förändrats.

”Den här typen av produktion ligger i tiden. Folk vill ha svenskt, man vill ha kvalitetsgrejer, inget svammel”, säger Viktoria Forsman.

”Vårt vatten kommer från fjällen, luften vi torkar med är ren, vi hämtar och kapar veden själva”, tillägger Magnus Kvickström.

Han vore dock inte sig själv om han inte börjar bli lite otålig efter alla dessa år som korvtillverkare. Tillsammans med en kompanjon ska han dra i gång vodkatillverkning i Näsberg några mil utanför Jokkmokk.

Tanken är att Jokkmokks Bränneri, som det nya bolaget heter, ska verka i samma anda som Jokkmokks korv.

”Vi ska ha egen potatis som vi gör mäsken på, plocka enbären själva till ginen och hjortronen till hjortronlikören. Det ska vara ett riktigt hantverksbolag”, säger Magnus Kvickström.

Investeringen är på mellan 5 och 7,5 Mkr och målet är att den första flaskan ska säljas nästa sommar.

”Det är ingen hobbyverksamhet utan det ska bli en mindre fabrik. Vi börjar med två personer som startar produktionen, men inom fem år ska vi vara 20 man som jobbar därute. Jag vill skapa något nytt”, säger Magnus Kvickström.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies