1515

Trumpviskaren Conway lämnar Vita huset

Till slut blev familjesituationen ohållbar. Kellyanne Conway, kvinnan som lanserat begreppet ”alternativa fakta”, slutar som högt uppsatt rådgivare till president Donald Trump och lämnar Vita huset av familjeskäl, skriver hon i ett uttalande.

Kellyanne Conway.
Kellyanne Conway.Foto:Andrew Harnik

”Det här är helt och hållet mitt val. Tids nog kommer jag att tillkännage framtida planer. För tillfället, och för mina älskade barn, kommer det att bli mindre drama, mer mamma”, skriver hon.

Det innebär att 53-åriga Conway kommer att vara mer hemma i New Jersey tillsammans med sin man George Conway och de fyra barnen. Såväl maken som parets äldsta dotter är uttalade kritiker av president Trump, och den 15-åriga dotterns klandrande utspel i sociala medier de senaste dagarna kan ha bidragit till beslutet.

I sitt uttalande hyllar Kellyanne Conway president Trumps ledarskap och talar med tacksamhet om sin tid i Vita huset.

Hennes man, advokaten George Conway, meddelar via Twitter att även han drar sig tillbaka från arbetslivet till förmån för familjen. Det betyder att han avslutar sitt uppdrag i organisationen The Lincoln Project , som han varit med och grundat. Den samlar bland annat Trumpkritiska republikaner kring det uttalade målet att besegra presidenten i höstens val.

Tidigare i augusti kallade George Conway Trump för en ”skamlös, ljugande bluff” på Twitter och länkade till en debattartikel i The Washington Post där han försvarar poströstande – något presidenten, utan att lägga fram bevis, hävdat leder till valfusk.

Amerikanska medier har med jämna mellanrum skrivit om familjen Conway där de politiska åsikterna verkar gå så brett isär – men som ändå håller ihop.

Kellyanne Conway är uppvuxen i New Jersey och har tidigare sagt att det hon vet om livet lärde hon sig under sin ungdoms somrar då hon jobbade som blåbärsplockare – ett jobb hon också vunnit en mästerskapstitel i. Men hon blev tidigt intresserad av politik, mer specifikt hur politiker kan nå fram till kvinnliga väljare. Innan hon började arbeta för Trumpkampanjen drev hon bland annat ett konsultbolag inriktat på marknads- och opinionsundersökningar.

Conway är en av de medarbetare som har arbetat för president Trump längst tid och har emellanåt kallats för ”Trumpviskaren”, då hon anses ha presidentens öra. Hon var kampanjchef under valrörelsen 2016 och har sedan dess varit en högljudd och lojal förespråkare för sin chefs politik i offentligheten. Det var hon som kallade Vita husets ifrågasatta uppgifter om publikantalet vid presidentens installation för ”alternativa fakta”.

Men hon försäkrade också journalister om att den tidigare nationelle säkerhetsrådgivaren Michael Flynn hade presidentens förtroende bara timmar innan han tvingades lämna sin post. Och hon fick kritik efter att hon i en tv-intervju uppmanat tittare att gå och köpa presidentdottern Ivanka Trumps klädkollektion.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?