1515

Trumps tidigare kampanjchef döms till fyra års fängelse

Efter många år i den politiska hetluften, kantade av en överdådig livsstil, döms president Donald Trumps förre kampanjchef Paul Manafort till ett oväntat kort fängelsestraff för ekonomisk brottslighet.

47 månader, mindre än fyra år, blev domen. Åklagare hade rekommenderat mellan 19 och 24 års fängelse.

Paul Manafort
Paul ManafortFoto:TT

Det oväntat korta straffet meddelades från domstolen utanför USA:s huvudstad Washington DC. Domaren T S Ellis motiverade med att ett hårdare straff skulle sätta en oönskad divergens mot andra, liknande fall.

”Vi kan inte radera historien och alla tidigare domar i liknande fall”, sade Ellis, som konstaterade att han ville se på Manaforts hela liv när han bedömde strafflängden.

”Han har varit en god vän och generös person. Men det kan inte dölja hans kriminella agerande”, sade Ellis, men lade också till att Manaforts skattebrott var stöld från alla som betalar skatt.

Manafort döms därför även att återbetala 24 miljoner dollar som han anses tillskansat sig på illegal väg, samt 50.000 dollar i böter.

Donald Trumps förre kampanjchef fälldes i augusti i fjol på åtta åtalspunkter rörande ekonomisk brottslighet, bland dem bankbedrägerier och skattebrott. Den tid han suttit häktad, sedan juni i fjol, ska dras bort från domen på 47 månader.

Inför Ellis kungörande av straffet rullade 69-årige Manafort in i domstolen i en rullstol, iförd en grön fånguniform med orden "Alexandria Inmate" ("Fånge i Alexandria") på ryggen. Han medgav inför rätten att det var hans eget beteende som lett till domen, men han ville samtidigt inte be om ursäkt för sina handlingar. Han bad dock om att domstolen skulle visa nåd och medlidande, vilket alltså också skedde.

”De senaste två åren har varit de svåraste i mitt och min familjs liv”, sade Manafort till Ellis.

”Att säga att jag känner mig förödmjukad och skamsen skulle vara en stor underdrift.”

Ellis uttryckte viss sympati för Manafort, men noterade i sin motivering av strafflängden att han var överraskad över den dömdes slutplädering.

”Jag är förvånad över att inte höra dig uttrycka någon form av ånger för ditt felaktiga beteende”, sade han.

Åtalet där straffet nu fastställts har väckts inom ramarna för den särskilde åklagaren Robert Muellers så kallade Rysslandsutredning, om rysk påverkan på valrörelsen 2016 och eventuellt samröre mellan Trumpkampanjen och Moskva. Domaren T S Ellis poängterade dock att Manafort i detta fall inte stod åtalad för något som har med rysk inblandning i valet att göra.

Parallellt driver Mueller och hans medarbetare ytterligare en rättsprocess mot Manafort som bland annat rör konspiration mot staten, vittnespåverkan och underlåtande att registrera sig som utländsk agent.

I det fallet gick Manafort i höstas med på att erkänna vissa brott och samarbeta med utredarna och FBI mot strafflindring. Samarbetet avbröts dock i november, då utredarna kunde påvisa att Manafort ljugit. Lögnerna gällde bland annat kontakter med Manaforts forne affärspartner Konstantin Kilimnik, som misstänks ha kopplingar till rysk underrättelsetjänst. Dom i det fallet väntas senare i mars.

När det gäller det aktuella målet rekommenderade åklagarna en strafflängd på mellan 19 och 24 år. Manaforts advokater motsatte sig häftigt detta, med hänvisning till att 69-åringen är en förstagångsförbrytare som är "verkligt ångerfull" och vars hälsa dessutom vacklar efter att ha suttit inlåst i nio månader. Han ska lida av gikt och en rad andra åkommor, rapporterar public service-kanalen NPR.

Ett antal bedömare drar slutsatsen att Manafort ljugit för utredarna för att skydda president Trump och att han hoppas på att så småningom bli benådad. Trump har i samband med rättegången uttryckt sig välvilligt om Manafort och beskrivit honom som "en god man". Däremot har presidenten upprepade gånger attackerat Rysslandsutredningen och kallat den för en "häxjakt".


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?