Annons

Trumps resa döms ut som lågvattenmärke

USA:s president Donald Trump avslutade på tisdagen sin maratonturné i fem asiatiska länder. Bedömare i Asien dömer ut resan som ett diplomatiskt lågvattenmärke.

Donald Trump.
Donald Trump.Bild:AP

Det är som att det går en lättnads suck bland lokala regeringstjänstemän och amerikanska diplomater runt om i Asien i och med att Donald Trump gjorde sig redo för att återvänta hem efter sin tolv dagars turné i regionen på tisdagen. Det kunde ha gått så mycket värre, framhåller bedömare.

Donald Trump höll sig i stort till manuskriptet, möjligen med undantag för att han kallade Japan för världens näst största ekonomi efter USA (Kina är näst störst). Han lyckades också hålla sig från att publicera förolämpande meddelanden på Twitter, förutom att han kallade Nordkoreas ledare Kim Jong-Un ”kort och tjock”. Han strödde komplimanger och hälsade artigt på alla ledare, trots att han fumlade med händerna under den traditionella handskaningsceremonin under måndagens Asean-möte i Manilla, till fotografernas stora glädje.

Joseph Cheng Yu-shek, professor i statsvetenskap vid City University i Hong Kong, säger till Di att på det hela taget var resan en stor pinsamhet.

”Uppfattning var redan tidigare att Trump är oförutsägbar, opålitlig och nyckfull. Den här resan har onekligen spätt på den uppfattningen”, säger han.

”Det är uppenbart att inga betydelsefulla överenskommelser har gjorts under turnén. Det har däremot spekulerats om splittringar inom hans team, med hans statssekreterare och försvarsminister. Frågan är vad han egentligen åstadkommit? Trump kommer själv säkert att framhålla att resan varit en framgång.”

Under resans gång framhöll Trump flera gånger att ”stora framsteg” gjort gällande affärsavtal men utan att specificera några detaljer, skriver the Guardian.

Trump framhöll också samarbetet mellan USA, Japan, Indien och Australien, en grupp kallad Quad, och diplomater för de fyra länderna hade ett separat möte i Manilla. Men det stod varken klart hur gruppen ska agera gentemot Kinas stigande inflytande i regionen eller Trumps princip ”America first”.

Trump undvek också frågan om mänskliga rättigheter under sitt besök i Peking, något som tidigare presidenter är noga med att framhålla. Internationella journalister fick heller inte ställa frågor till den amerikanska presidenten under en presskonferens i Peking, vilket annars brukligt är. Trump hävdade att han lyfte frågan om mänskliga rättigheter under sitt besök i Filipinerna, där tusentals människor skjutits ner på gatorna i president Rodrigo Dutertes krig mot droger. Duterte förnekade det.

All den kritik han hade hävt ut sig kring Kina och dess ledare under sin valkampanj – som att Kina stjäl amerikanska jobb och ”våldtar” den amerikanska ekonomin – var som bortblåst under hans besök i Peking. Samtidigt visade det sig fort att 250 miljarder dollar, 2.100 miljarder kronor, i handelsavtal med Kina som lades fram snarare vara samförståndsavtal än konkreta affärer. Några framsteg kring att få ökat stöd av Peking kring Nordkorea förverkligades inte heller.

Joseph Cheng Yu-shek framhåller också att syftet med besöken i Japan och Sydkorea delvis var att lägga plåster på såren kring de relationer som tagit skada under Trumps aggressiva valkampanj samt hans beslut att dra USA ut handelsavtalet för Stilla havsregionen, TPP. I Japan sågs Trump spela golf med premiärminister Shinzo Abe. De signerade basebollkepsar för barn och åt middag. Men varken affärsavtal eller nya handelspolicyer lades fram.

”Han lovade att tala uppriktigt mot kineserna, försäkra Japan om rädslan kring Nordkorea och leverera ett starkt budskap om handel. I slutändan var president Trumps budskap, i bästa fall, vimsigt”, sa Al Jazeeras politiska reporter Kimberly Halkett. ”Många bedömare framhåller att det är Kina, inte USA, som klivit fram som än ännu starkare makt efter resan.”

Även på hemmaplan möttes presidenten av kritik.

”Utan överdrift så har presidentens resa till Asien varit den mest pinsamma resa som en president gjort, vad jag kan minnas. När det kommer till utrikespolitik är det uppenbart att president Trump inte är redo för prime-time”, sa den demokratiske senatorn Chuck Schumer enligt The Indian Express.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AdnavemAnnons

Adnavem flyttar makten från transportsäljaren till transportköparen

Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.
Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.

Den multimodala transportkedjan består av ett otal olika aktörer och lager på lager med mellanhänder som köper och säljer tjänster. Det är ofta en krånglig process där det är svårt att välja rätt lösning. Adnavem tillhandahåller en marknadsplats där transportköpare objektivt kan jämföra tusentals olika alternativ på transportkedjor. För att ge bättre insikt i hur logistikkedjan kan anpassas för bästa möjliga resultat erbjuder  Adnavem kostnadsfria webbinar som granskar rådande förutsättningar och möjligheter. 

Logistikbranschen är en konservativ bransch som nu tvingas genomgå en väldigt snabb förändring. I takt med digitaliseringens utbredning ändras nämligen transportköparnas beteende; yngre beslutsfattare förväntar sig en datadriven och transparent process, med direkt tillgång till scheman, priser och tilläggstjänster. Det öppnar också upp för att välja logistiklösningar baserat på exempelvis miljövänlighet, best service, tidsplan, kostnader och mycket annat.

– Att godset levereras helt, rent och i tid är överlag en hygienfaktor, men nu finns också utökade förväntningar på track-and-trace, att bli aviserad vid störningar, att kunna analysera och utnyttja data för ökad effektivitet, hastighet och miljövänlighet och mycket mer, konstaterar Andreas Wramsmyr, vd och grundare av Adnavem.

Data öppnar för automationslösningar

För att detta ska bli verklighet krävs en symbios mellan rätt teknologi och automation, vilket i sin tur kräver stora mängder data. Med komplexa algoritmer, GPS-spårning och AI samlar Adnavem därför allt från scheman över anlöp, avgångar och rutter till prisläge och avvikelserapporter i sin objektiva, digitala marknadsplats. På så vis får kunden direktkontakt med lokala leverantörer och slipper alla mellanhänder; istället kan man snabbt och enkelt jämföra tusentals olika transportkedjor och aktörer, såväl vad gäller pris och hastighet som punktlighet och miljövänlighet.

– Digitalisering och automation har lett till nya möjligheter, som i sin tur påverkar våra alternativ som transportköpare. Det digitala ersätter det manuella och repetitiva, med automatiserade interna och externa processer, vilka i sin tur ger en förbättrad kundupplevelse samt lägger grunden för att genomföra omfattande förändringar av sättet vi handlar med logistik. Den automatiskt insamlade datan hjälper transportköparen att styra processen i realtid genom att möjliggöra kartläggning av godsprocesser digitalt, omedelbar leveransspårning, hantering av godsdokument, fakturering och betalning.

I korthet innebär det möjlighet till att optimera varje enskild transport för att bättre kunna planera sin produktionsverksamhet och sina leveranser till slutkunden. 

Informativa webbinar utan kostnad

Andreas betonar att det många gånger handlar om att kunderna vill ta tillbaka en kontroll de aldrig ens haft, eller visste att de kunde få. Möjligheten uppstår att fatta både enklare, snabbare och bättre beslut och arbeta mer effektivt. 

– Digital samverkan mellan inköp, försäljning, logistik och lager, både i Sverige och Asien, sparar mycket tid för importörer samtidigt som de får kontroll. Varje part har helt enkelt alltid tillgång till information i realtid och gör sin del av jobbet en gång – vid rätt tillfälle. Alla tusentals transportalternativ finns ju där för att du har köpt eller sålt något. 

Mot denna bakgrund belyser Adnavem hela logistikflödet i sina webbinar och visar hur man kan uppnå ökad verksamhetsnytta genom att ta kontrollen över det.

– Vi är övertygade om att det kommer att resultera i en mer levande bransch och ökad tillväxt, vilket gynnar alla parter, avslutar Andreas.

OM ADNAVEM

Genom transparens och effektivitet kommer vi att sänka kostnaden för företag med transportbehov och möjliggöra global tillväxt för stora transport- och logistikleverantörer. 

Se vårt webbinar om Hur digitaliseringen påverkar dig som transportköpare  

Se vårt webbinar på temat Går det att importera hållbart från Asien? 

Läs mer om Adnavems lösningar här: Adnavems webbsida 

Mer från Adnavem

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adnavem och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?