1515

Trumps förre kampanjchef straffas – igen

USA:s president Donald Trumps förre kampanjchef Paul Manafort ska nu få ännu ett straff – efter förra veckans förhållandevis lindriga fängelsedom på tre år och elva månader. Den här gången döms han för korruption och försök till vittnespåverkan.

”Att säga att jag känner mig förödmjukad och skamsen vore en stor underdrift … Mitt professionella och ekonomiska liv är slaktat.”

Orden fälldes av Paul Manafort i torsdags, i samband med att han fick sitt första fängelsestraff samt miljonböter för bland annat bedrägerier och skattebrott. 69-årige Manafort, omskriven i USA för sin extravaganta livsstil och under många år en profil i republikanska kretsar i Washington DC, kördes in i domstolen i Virginia i rullstol iklädd en grön fångdräkt. Under sitt korta anförande bad han inte om förlåtelse – något Virginiadomaren T S Ellis noterade och antydde att han borde göra när han får nästa straff.

Möjligen har han rätt. Den domare Manafort ställs inför under onsdagen är strängare än Ellis, enligt nyhetssajten Bloomberg : Amy Berman Jackson, som verkar vid en federal domstol i Washington DC, är den som förra sommaren beslutade att Manafort skulle sitta bakom lås och bom eftersom han anklagats för vittnespåverkan.

Det var i hennes domstol som den förre kampanjchefen i höstas erkände sig skyldig till konspiration och lovade att samarbeta med den särskilde åklagaren Robert Muellers så kallade Rysslandsutredning, som undersöker rysk påverkan på valrörelsen 2016 och eventuellt samröre mellan Trumpkampanjen och Moskva.

Manafort var Trumps kampanjchef mellan maj och augusti 2016 men tvingades avgå sedan det framkommit att han arbetat för den proryske ukrainske presidenten Viktor Janukovytj och tagit emot olagliga betalningar.

Det var också Amy Berman Jackson som tidigare i vintras slog fast att Manafort brutit mot uppgörelsen med Mueller genom att ljuga för utredare om bland annat sina kontakter med den forne affärspartnern Konstantin Kilimnik. Enligt åklagare ska Manafort under valrörelsen ha delat opinionsmätningar med Kilimnik, som misstänks ha kopplingar till rysk underrättelsetjänst, samt diskuterat en möjlig plan för att lyfta de USA-sanktioner som infördes mot Ryssland efter annekteringen av ukrainska Krim.

Lögnerna väcker "legitima frågor om Manaforts lojalitet", hette det i Jacksons beslut enligt Bloomberg. Den politiska konsulten kan nu dömas till max 10 års fängelse och det är upp till domaren om straffet ska läggas ovanpå det som utdömdes förra veckan.

Det senaste året har varit omvälvande för Manafort som tidigare har ägt lyxbostäder, bilar, antikviteter och exklusiva kläder – som en jacka i pytonormskinn och en i strutsskinn, båda värda hundratusentals kronor.

President Trump, som upprepade gånger nekat till samröre med Moskva och attackerat Rysslandsutredningen, har uttryckt sympatier för Manafort. Ett antal analytiker i USA drar slutsatsen att Manafort ljugit för utredarna för att skydda presidenten i hopp om att så småningom bli benådad.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?