1515
Annons

Trumps börsrally utklassar föregående presidenters

Sedan Donald Trump valdes till president för tre år sedan har det breda S&P 500-indexet stigit med mer än 50 procent. Indexets genomsnittliga avkastning efter att amerikanska presidenter suttit tre år är omkring 23 procent, rapporterar CNBC

S&P 500 har under Donald Trumps presidentskap stigit mer än dubbelt så mycket som snittutvecklingen för föregående presidenters första tre år.
S&P 500 har under Donald Trumps presidentskap stigit mer än dubbelt så mycket som snittutvecklingen för föregående presidenters första tre år.Foto:Andrew Harnik/TT

För president Donald Trump är det mer än bara uppgången i S&P 500 som är glada nyheter. Indexet har utvecklats mer än dubbelt så mycket som snittutvecklingen för föregående presidenters första tre år, enligt Bespoke Invesment Group, som blickat tillbaka hela vägen till 1928. 

”År tre har varit det överlägset bästa året med en genomsnittlig avkastning på 12,8 procent”, skrev firman i en kommentar till sina kunder förra månaden. 

Trots oron kring handelskriget mellan stormakterna USA och Kina, som bidragit till hög volatilitet på börsen, har 2019 präglats av en rad historiska högstanoteringar på de amerikanska börserna. 

Presidenten har fått en del medvind då centralbanken Federal Reserve valt att sänka räntorna tre gånger i år – det första året med tre sänkningar sedan finanskrisen. 

Den låga arbetslösheten har även bidragit till den starka uppgången, rapporterar CNBC.  

Donald Trumps tredje år är högt över snittet gällande avkastning, men inte det bästa. År 2013, när Barack Obama var president, steg aktiemarknaden med mer än 32 procent i spåren av att marknaden återhämtat sig från recession.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Vikande siffror i fjällen – men bolagen fortsätter satsa: ”Jag är inte orolig”

Efter två års besöksrekord i svenska fjällen kommer nu rapporter om att trenden avtar. Men turistnäringen har stark framtidstro och fortsätter storsatsa på sommarsäsongen.

”Det har verkligen varit korken ur flaskan de senaste åren”, säger Anna Hansson, vd för destination Vemdalen.

Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.
Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.Foto:Victoria Forsberg/Destination Vemdalen, Fredrik Sandberg/TT, Jack Mikrut

Trots restriktioner slog besöksnäringen i fjällen rekord under pandemiåren. Fjolårets vintersäsong gick till historien som den bästa någonsin för svenska skidanläggningar, enligt Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO. Den förändrade spelplanen ledde även till satsningar på sommarsäsongen, som också nådde nya besöksrekord.

”Sommarturismen har verkligen exploderat hos oss. Nu har vi en bra säsong ända fram till slutet på september och det hade vi inte för fem år sedan”, säger Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen som bildades för 12 år sedan i syfte att stärka den tidigare svaga ”barmarkssäsongen”.

Det ökade intresset har satt fart på investeringarna. Idre Fjäll har till exempel nyligen byggt ett bad- och aktivitetsområde för sommargäster för omkring 30 miljoner, medan börsnoterade Skistar, som började med sommarkonceptet 2020, kommer ha satsat omkring 200 miljoner kronor på sådant som cykelleder, klätterparker och sommarskidåkning, till nästa sommar.

Men i år ser intresset för den svenska fjällvärlden ut att bli svalare. Enligt Svenska Turistföreningen har antalet besökare på både fjällstationerna och som bor i tält minskat med uppskattningsvis 20 till 25 procent. Även i Idre och Vemdalen märks en tydlig minskning jämfört med fjolåret.

”Det är väl en pandemieffekt, det finns mycket alternativ nu och dessutom har det varit en kall sommar”, säger Anna Hansson.

Både 2020 och 2021 var exceptionella år som kommer vara svåra att slå, tror hon. I stället hoppas branschen på att det här året ger prov på ett nytt men fortfarande högt normalläge som ligger över nivåerna före pandemin. Än så länge är framtidstron hög. På Idre fjäll görs nu den största investeringen i stiftelsens historia – en gondol för omkring 300 miljoner kronor som ska kunna användas både vinter- och sommartid.

”Jag är inte orolig, jag tror att aktivitetssemestern är här för att stanna”, säger Tommy Halvarsson, marknadsansvarig på Idre fjäll.

Det finns också undantag som visar en uppgång. För Skistar har årets sommarsäsong inneburit ett nytt rekord, med 9 procents fler bokningar jämfört med fjolåret, enligt vd Stefan Sjöstrand. I augusti öppnar Skistar sin första sommarskidåkningsanläggning i Hammarbybacken i Stockholm, och besökarna har redan kunnat testa en så kallad ”Coaster” som åker på räls nedför berget. Ett koncept som Stefan Sjöstrand vill ta vidare till fjällen.

”Den här typen av aktiviteter får våra gäster att stanna längre och köpa veckopass ungefär som på vintern”, säger han.

Du är inte orolig över att svemestrandet avtar?
”Nej, jag skulle säga tvärt om. Vi är inne i en positiv spiral med friluftstrenden och en vilja att semestra på hemmaplan. Bokningsläget ser bra ut framöver och vi känner oss väldigt trygga i situationen just nu”, säger Stefan Sjöstrand.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera