1515

Trump varnar Turkiet för att gå för långt i Syrien: ”Lida under vår vrede”

Donald Trump gav grönt ljus åt Turkiet att gå in militärt i nordöstra Syrien. Efter ett dygns kritik backade han något, och varnade Turkiet för att gå för långt.

”Då kommer de att lida under vår vrede och en extremt decimerad ekonomi”, sade Trump.

Turkiet svarade med att de är redo att gå in i Syrien.

Foto:Alex Brandon

Under måndagen fick Donald Trump kritik från i stort sett alla sina allierade, inklusive inifrån sitt eget parti, för sitt plötsliga beslut att dra tillbaka trupper i norra Syrien och ge grönt ljus åt Turkiet att gå in militärt i Syrien.

USA:s president varnade på Twitter Turkiet för repressalier om de går för långt i sina militära insatser, och upprepade hoten när han på kvällen pratade med pressen. Han sade då att USA kan ”utplåna” den turkiska ekonomin.

”Jag har sagt till Turkiet att om de på något sätt går över gränsen för vad vi anser är humant så kommer de att lida under vår vrede och en extremt decimerad ekonomi”, sade Trump.

Han stod dock fast vid att dra tillbaka USA:s närvaro i regionen.

”Vi vill ta hem våra soldater från dessa oändliga krig där vi är som en polisstyrka. Vi strider inte, vi är poliser”.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan sade på måndagen att en militär insats kan komma ”vilket natt som helst, utan varning”. Och det turkiska utrikesdepartementet uppgav sent på kvällen att landets militär är klar med alla förberedelser för en möjlig insats i nordöstra Syrien.

Uppgifterna kom strax efter att en talesperson för Vita huset uppgett att USA har dragit tillbaka mellan 50 och 100 soldater från den turkiska gränsen i norra Syrien, och då även sagt att Turkiet är nära att agera.

”Det ser ut som att Turkiet är fast beslutet att inleda någon form av militär insats. Amerikanska soldater kommer inte att vara inblandade”, säger talespersonen.

De nu tillbakadragna soldaterna fungerade som en buffert mellan turkiska styrkor och den kurdiskledda SDF-milisen. Talespersonen betonade att soldaterna flyttats till annan ort i Syrien, och inte lämnat landet.

USA:s återkallande innebär i praktiken att man slutar skydda SDF – som spelat en avgörande roll i striderna mot IS i Syrien.

”Dagens uttalande (från USA) kom som en överraskning och man kan kalla det för ett hugg i ryggen”, säger SDF-talespersonen Kino Gabriel i en intervju med en lokal tv-station enligt Reuters.

Milisen säger att man kommer att försvara sig och har varnat för fullskaligt krig vid en turkisk insats.


Innehåll från TransportföretagenAnnons

En hållbar transportsektor som investerar behöver grönt underhåll

När Transportföretagen pratar om hållbarhet och den framtida klimatsmarta transportnäringen får de ofta frågan om hur elektrifiering, automatisering och moderna transportfordon kommer att revolutionera branschen. De kan med stolthet säga att transportnäringen bidrar med en rad stora investeringar som kommer att leda till lägre utsläpp och fler klimatsmarta resor. Tyvärr håller det offentligas investeringar på det svenska vägnätet inte samma höga takt. Här måste man gemensamt hjälpas åt. 

Vi förstår att det inte är lika hett att prata om infrastrukturen på våra vägar, men sanningen är att vägnätet måste hålla en hög klass för att det övriga transportnätet ska fungera klimatsmart. Om inte vägnätet är hållbart kommer det att påverka hur mycket som investeras i smarta transportlösningar från dörr till dörr. Ska resenärer, varor och tjänster kunna transporteras och utföras måste varje pusselbit hänga ihop, idag ser vi att vissa pusselbitar är i mycket dåligt skick. Under många år har pengarna som går till vägunderhåll inte räckt till för att täcka behoven. Därför har vi en underhållsskuld. Risken finns att många lågtrafikerade vägar kommer att vara i sämre skick om tio år än vad de är idag. 

Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick. Det visar en analys från Transportföretagen som låtit ta fram en rapport över det svenska vägnätet. 12,7 procent av landets statliga vägar är i mycket dåligt skick.

– Sveriges vägnät knakar i fogarna och vi måste kraftigt öka resurserna till vägunderhållet. Sverige är ett till ytan stort land som hålls samman av ett omfattande transportnätverk. En väl underhållen väginfrastruktur är viktig för att hela Sverige ska leva, för framkomlighet, tillgänglighet och för trafiksäkerheten, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen har låtit beräkna både dagens underhållsskuld och hur underhållsskulden beräknas växa till år 2030 om inte ytterligare medel tillförs vägnätet. I analysen definieras underhållsskulden som kostnaden för att åtgärda de vägar som är i mycket dåligt skick. Dagens underhållsskuld är 19,7 miljarder kronor. Om inte ökade resurser tilldelas vägunderhållet beräknas skulden växa till närmare 42 miljarder kronor 2030. 

Det svenska vägnätet består bland annat av 98 500 kilometer statlig väg som är uppbyggt sedan generationer tillbaka. Sverige växer och allt fler ska samsas om vårt gemensamma vägnät. 9 av 10 transporter sker på väg. En utvecklad och förbättrad väginfrastruktur står inte i kontrast med Sveriges möjligheter att nå klimatmålen. Även i en framtid där trafiken är tyst och utsläppsfri behövs det ett väl fungerande vägnät som knyter samman Sverige. 

– Med detta i åtanke, hjälp oss att slå ett slag för en klimatsmart transportnäring och ett vägnät som binder oss alla samman, för det är två sidor av samma mynt. 

Vill du veta mer om vår rapport eller vår kampanj för att ”Fixa vägen”? Läs mer här, begrunda och delta i dialogen: fixavagen.nu

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transportföretagen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?