Annons

Trump rasar över utredningen mot Stone: ”En häxjakt”

Hans nära band med USA:s president Donald Trump är välkända – liksom hans skulderbladstatuering av den tidigare presidenten Richard Nixon.

Den politiska konsulten Roger Stone har åtalats inom ramarna för den så kallade Rysslandsutredning. En häxjakt, vidhåller Trump.

Foto:Manuel Balce Ceneta

Det var gryning i Florida när den federala polisen FBI gjorde en räd mot Stones hus i Fort Lauderdale. Stone öppnade när de knackade på dörren, rapporterar nyhetskanalen CNN.

Några timmar senare, efter en domstolsförhandling, släpptes Stone mot borgen.

I Vita huset var pressekreterare Sarah Sanders snabb med att försöka distansera gripandet från presidenten.

”Det här har inget att göra med presidenten och verkligen inget att göra med Vita huset. Det här är något som enbart rör den individen och som inte påverkar oss här”, sade hon till CNN:s morgonsändning New Day.

Presidenten själv skriver på Twitter att utredningen är "den största häxjakten i historien".

Bakom gripandet ligger ett åtal som Robert Mueller, som utreder rysk påverkan på valrörelsen 2016 och eventuellt samröre mellan Moskva och Trumpkampanjen, lämnade in på torsdagen. Det omfattar sju punkter och utredarna hävdar bland annat att Stone lämnat osanna uppgifter samt försökt påverka ett vittne.

Mer specifikt rör det sig om en av de mer välkända cyberattackerna under valrörelsen 2016: Stölden av mejl från Demokratiska partiet och offentliggörandet av dessa via Wikileaks, skriver NPR. Enligt åtalet stod Stone i regelbunden kontakt med både Wikileaks och Trumpkampanjen vid den aktuella tidpunkten, sommaren 2016. Det heter att en högt uppsatt tjänsteman i Trumpkampanjen beordrades att ha kontakt med Stone rörande "ytterligare offentliggöranden" och annan skadlig information som "Organisation 1" (Wikileaks) hade om Clintonkampanjen.

Det är tydligt att Mueller försöker bevisa att minst en person i kretsen i eller kring Trumpkampanjen agerade i samröre med Ryssland och dess försök att påverka valet.

Formellt slutade Roger Stone att arbeta för Donald Trumps valkampanjen redan i augusti 2015, men han fortsatte därefter att stödja Donald Trump på andra sätt och rapporteras ofta ha talat med presidentkandidaten i telefon. De två har en mångårig historia, på 1990-talet hjälpte Stone Trump med lobbyarbete för hans kasinon och han arbetade även med Trumps misslyckade Vita hussatsning 2000, enligt medier.

I höstas stod det klart att Robert Mueller fokuserade på honom, eftersom den särskilde åklagaren begärde ut loggar över samtal mellan Trump och Stone.

Roger Stone har länge varit en profil i konservativa kretsar i Washington DC. Han har jobbat med flera republikanska presidentvalskampanjer och drivit ett lobbyistföretag tillsammans med Paul Manafort, som senare blev Trumps kampanjchef och som också förekommer i Rysslandsutredningen.

Innehåll från TelenorAnnons

Företagens vanligaste misstag – när de satsar på IoT-teknik

Spräckta tidsplaner, överdrivet teknikfokus – och skenande kostnader.

Här är de vanligaste misstagen när företag ska satsa på uppkopplad teknik.

– Det viktigaste är att hitta ett tydligt kundvärde och en nytta alla förstår, säger Niklas Agerhem, affärsansvarig hos Telenor IoT.

Så tacklar ditt företag utmaningarna med IoT 

Svårt att få företagets IoT-satsning att lyfta? Ni är inte ensamma. En undersökning Telenor gjort bland 100 svenska traditionella industribolag som lanserar IoT-teknik visar att endast ett av tio företag når 20 procent eller mer av sina uppsatta mål inom tre år. Det går alltså betydligt långsammare än förväntat för de flesta.

– Vi har gått tillbaka till deras målsättningar och vilka volymer de planerat att koppla upp och jämfört de siffrorna med läget tre år senare. Ett trettiotal bolag djupintervjuade vi. Där insåg vi att endast tre bolag lyckats nå sina mål fullt ut, berättar Niklas Agerhem.

– Fasen där man bestämmer varför man ska koppla upp sina produkter är oerhört viktig. Att ställa sig frågan vilket kundvärde detta ger är steg ett, och svaret på den frågan måste sedan förankras hos företagsledningen. De måste ge någon mandatet att genomföra uppdraget. Det kanske överraskar vissa, men det handlar om att driva en affärstransformation, säger Agerhem och fortsätter:

– Istället är det rätt vanligt att man fastnar i teknikdiskussioner och att en för stor del av budgeten går åt till att bygga ”den perfekta teknikplattformen”. Risken är att man bygger tekniken isolerat från omgivningen och att man utvecklar något annat än vad att kunden behöver.  

Kostanden per produkt blev för hög

Utifrån undersökningen går det också att dra slutsatsen att de allra flesta underskattar hur lång tid IoT-satsningarna kommer att ta – att få till en fungerande teknisk lösning är bara ett av stegen för att bygga upp den uppkopplade verksamheten.

– I djupintervjuerna diskuterade vi mycket med bolagens affärschefer kring return on investment och problem man hade upplevt runt detta. Även när man kunde påvisa starkt kundvärde var det vanligt att man överskattat både storlek och snabbhet för nya intäktsströmmar. Det som också var gemensamt var att projekten kostade mer och tog längre tid än beräknat. I flera fall hade man byggt lösningar för att hantera hundratusentals produkter, men hade endast kopplat upp en bråkdel. Kostnaden utslagen per produkt blev då för hög. När tekniken dessutom senare krävde generationsskifte och nya investeringar så stod man inför jobbiga vägval kring hur man skulle gå vidare. 

Men hur vet man när man ska satsa eller bromsa i dessa satsningar?

– Ibland måste man bara bestämma sig för ett spår och köra på. Viktigast är att ha en tydlig kontakt med kunderna, löser satsningen deras problem skapar du kundlojalitet och en bättre upplevelse. 

Agerhem konstaterar att många bolag fastnar på vägen när IoT-satsningarna inte riktigt går som planerat. Många gånger behöver man ny kompetens inom områden som ligger utanför bolagets kärnverksamhet. En enkel lösning kan då istället vara att ta hjälp utifrån – vilket gäller både rådgivning och tjänster:

– Vi har lång erfarenhet av att jobba med kunder som behöver göra precis det här. Vi kan se de vanliga problemen som dyker upp och hantera dessa. Man får tillgång till teknik och uppkoppling utan att behöva göra något själv. Det gör också att man snabbt får en lösning i handen, tiden innan något går ut till kund blir rejält kortare.

Han målar upp ett exempel med ett ventilationsföretag som såg fördelarna i uppkopplad teknik, men inte riktigt visste hur man skulle ta sig an IoT-satsningen:

– De valde att jobba med vår färdiga tjänst. De slapp lägga tid på utveckling och göra egna misstag när man bygger själv. Istället berättade de för oss vilken typ av information de behöver få ut av sin uppkopplade utrustning och vi löste det. De kunde snabbt presentera lösningen framför kund och få feedback. Förutom mindre investeringar så kan de lägga mer krut på att driva förändringsresan med sina kunder. 

Så tacklar ditt företag utmaningarna med IoT 

 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera