1515

Trump rasar mot Nordkorea över död student

"En brutal regim", säger USA:s president om Nordkorea, efter beskedet att den amerikanske studenten Otto Warmbier avlidit efter hemkomsten från fångenskapen i diktaturen.
Dödsfallet kan leda till att de redan spända relationerna mellan länderna försämras ytterligare.

"Det är en brutal regim. Dåliga saker har hänt, men vi fick honom i alla fall hem till hans föräldrar", säger USA:s president Donald Trump efter 22-åringens död, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

"Men vi kommer att klara av att ordna det", tillägger presidenten, utan att förklara ytterligare.

Utrikesminister Rex Tillerson säger att han håller Nordkorea ansvarigt för Warmbiers "orättfärdiga fångenskap" och kräver att de tre andra amerikaner som just nu är fängslade i Nordkorea släpps.

Sydkoreas president Moon Jae-In instämmer i kritiken och säger att Nordkorea måste hållas ansvarigt för Warmbiers död.

Otto Warmbier flögs hem från Nordkorea den 13 juni. Han befann sig då i koma. Hans föräldrar berättade kort därpå för nyhetskanalen CNN att de en vecka tidigare fått veta att Warmbier legat i koma ända sedan i mars 2016.

Den förklaring som gavs var att sonen drabbats av botulism. Han ska då ha fått en sömntablett, varpå han fallit i koma. Amerikanska läkare kunde dock inte se några tecken på botulism, men konstaterade att Warmbier hade omfattande hjärnskador.

"Den avskyvärda, tortyrliknande felbehandlingen som vår son fick av nordkoreanerna innebar att ingen annan utgång var möjlig än den sorgliga som vi har upplevt i dag", säger familjen i uttalandet efter att Otto Warmbier på måndagen avlidit på University of Cincinnati Medical Center i Ohio.

Warmbier dömdes till 15 års straffarbete efter att han anklagats för att ha försökt stjäla ett nordkoreanskt propaganda-anslag från ett hotell i huvudstaden Pyongyang under en gruppresa i början av 2016. I mars samma år visades den gråtande 22-åringen upp i tv av Nordkorea, där han sade sig erkänna det påstådda brottet, kallade det för "mitt livs värsta misstag" och bad om förlåtelse.

Nordkorea-experten John Nilsson Wright vid Chatham House i London ser diktaturens behandling av fallet Warmbier som "en avgörande missbedömning".

"Det kommer inte bara äventyra landets turisminkomster, utan kommer även att innebära ett massivt bakslag för alla möjligheter till hemliga förhandlingar eller halvofficiell dialog med Washington", säger han till sajten NK News.

På tisdagen meddelade den kinesiska resebyrå som arrangerade resan att de inte längre kommer att föra in amerikaner till Nordkorea.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?