1515

Trump på Twitter: Jag erkänner inget nederlag

NEW YORK. Insikten om förlusten i presidentvalet tycks börja gå upp för Donald Trump, som fortsätter att förlora juridiska strider i de avgörande delstaterna.

Allt fler republikanska makthavare verkar dessutom komma närmare att erkänna Joe Biden som segrare.

Donald Trump.
Donald Trump.Foto:Evan Vucci

”Han vann på grund av att valet var uppgjort.”

Donald Trumps inlägg på Twitter på söndagsmorgonen var den hittills tydligaste signalen om att den sittande presidenten insett att slaget är förlorat. 

Men senare på kvällen klargjorde Donald Trump i samma kanal att Biden ”bara vunnit i 'fake medias' ögon” och skriver att han inte erkänner sig besegrad.

Under söndagen har Trump påstått att inga observatörer var tillåtna och att ett privatägt ”vänsterradikalt” bolag med dåligt rykte skött rösträkningen. 

”Det här är sannolikt så nära vi kommer att komma att Trump erkänner sig besegrad”, skriver Ian Bremmer, analysbolaget Eurasia Groups grundare, på Twitter, och får medhåll från andra bedömare.

Redan under fredagskvällens tal från Vita husets rosenträdgård kunde man ana en förändring i Donald Trumps retorik. 

”Vad som än händer i framtiden – vem vet vilken administration det kommer att beröra, jag antar att tiden får utvisa, men jag kan säga att den här administrationen inte kommer att stänga ned landet”, sa han apropå hanteringen av pandemin. 

Men faktum är att vindarna har blåst emot Donald Trump och hans tes om valfusk den senaste tiden. Myndigheten för inrikes säkerhet förklarade under fredagen att årets val varit ”det säkraste någonsin”. De juridiska motgångarna har fortsatt, med avfärdade stämningsansökningar både i Arizona, Pennsylvania och Michigan.

På torsdagskvällen utropade dessutom flera mediehus Joe Biden som segrare i Arizona, där rösträkningen gått långsamt. CNN gick också ut med sin bedömning att demokraten vinner Georgia, där han ledde med cirka 14.000 röster innan omräkningen startade på fredagen. Båda delstaterna har traditionellt varit starka republikanska fästen. 

GSA, den förvaltningsmyndighet som officiellt förklarar vem som vunnit valet, har dock ännu inte uttalat sig. Joe Bidens team har därför inte fått tillgång till de medel som tillträdande administrationer brukar få, inklusive den dagliga underrättelsegenomgången.

Bland republikanska senatorer är det fortsatt få som erkänt Joe Biden som segrare. Däremot har allt fler uttalat sig om att demokraten borde få ta del av underrättelsegenomgången. Det gäller bland andra Lindsey Graham, en av presidentens närmaste i senaten, och Marco Rubio från Florida.

”Våra fiender kommer inte att avvakta tills du är redo att agera”, sa Marco Rubio till reportrar, apropå den nationella säkerhetsrisk det innebär att den tillträdande presidenten inte är tillräckligt briefad.

”Att ge dem tillgång till ytterligare information påverkar inte presidentens påståenden om valfusk.”

Bland presidentens mest lojala anhängare är det dock inte tal om att erkänna någon förlust. Tusentals supportrar med MAGA-kepsar (Make America Great Again) och ljusblå Trump-flaggor hade vallfärdat till Washington DC på lördagen för att visa presidenten sitt stöd, inklusive högerextremister och konspirationsteoretiker. Budskapet var tydligt: Man kommer inte tillåta att Demokraterna stjäl presidentposten genom valfusk – ett eko av Donald Trumps retorik.

Även en del motdemonstranter rapporteras ha varit ute för att göra sin röst hörd, vilket resulterade i sammandrabbningar med Trump-folket på lördagsnatten. Ett 20-tal personer greps.

 


Innehåll från CatalystOneAnnons

HR-systemet CatalystOne en av nycklarna till Aller medias transformation

Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.
Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

De senaste sju åren har Aller media genomgått en omfattande transformation, såväl när det gäller affärsmodellen som tekniken och kulturen. De senaste två åren har de dessutom gjort sina bästa resultat i företagets historia. En del av transformationen för att strukturera HR-arbetet har varit CatalystOne.

– Det finns inga genvägar till att göra en sån här omställning, säger Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

Omorganisationen hos Aller media har inneburit ett enormt arbete där man gjort stora digitala satsningar, bland annat genom nyanställning av ett helt nytt team inom tech. Implementeringen av systemet CatalystOne har varit en viktig faktor för att bli en digitalt mogen arbetsplats och stötta både chefer och medarbetare i deras vardag. Arbetet med att implementera HR-systemet har varit ett riktigt lagarbete där alla medarbetare på HR- och lön har varit inblandade. 

– Vi har anpassat systemet till Aller medias vardag och strukturer. En process där allas våra olika kunskaper var extermt viktig. Vår tillämpning av CatalystOne går hand i hand med utvecklingen av våra chefer i ett långsiktigt ledarskapsprogram och hjälper våra chefer att vara autonoma och hantera sina processer själva. Det hjälper oss också att få en bättre struktur, som tillsammans med datan möjliggör utrymme för dialog och utveckling. Det leder i sin tur till effektivitet och resultat, säger Joakim.

Hög efterfrågan på effektiva och automatiserade processer

CatalystOne är ett HR-system baserat på olika moduler som vida täcker de processer som behövs ur ett modernt HR-perspektiv. Den modulbaserade designen innebär att lösningarna kan uppdateras efter behov, allteftersom organisationen förändras.

– Det som främst efterfrågas idag är effektiva och automatiserade processer som sköter sig själva, och där ligger vi verkligen i framkant. CatalystOne gör i princip allt i kundens HR-värld utom att betala ut löner, säger Rickard Hellner, VP Customer Success på CatalystOne.

En ny kultur

I och med omställningen hos Aller media gjordes stora förändringar för att bygga en ny kultur, präglad av tillit, öppenhet och ett nytt arbetssätt där alla medarbetare har möjlighet att skapa sin optimala vecka med en mix av hemmakontor och arbete från kontoret. 

– Vi kallar vårt nya arbetssätt för life@allermedia och det inrymmer så mycket mer än bara vilken fysisk plats vi ska arbeta ifrån. Självledarskapet kommer att bli extremt viktigt och underlättas av ett stabilt och strukturerat HR-system. Vi har satsat stort på medarbetarkommunikation internt, både för information och transparens men också för att bygga broar i organisationen och skapa en förståelse för att alla medarbetare och deras kompetenser är viktiga kuggar för att nå våra högt satta mål. Det har fungerat bra –  på bara några år har vi gått från -48 i eNPS till, i den senaste mätningen +28, som av mätinstituten räknas som fantastiskt bra. Branschgenomsnittet ligger på -11, säger Joakim.

Mer lätthanterlig HR-process

De senaste åren har Aller media dubblerat kundnöjdheten, attraherat välrenommerade data scientists och framför allt – de har gjort sina bästa resultat i företagets historia. Joakim har dessutom nominerats till årets HR-direktör.

– CatalystOne har hjälpt oss med bättre processer gällande on- och offboarding, är ett smidigt verktyg för att se organisationsscheman och också ändra dessa, och kanske framförallt att samla strukturerad och överskådlig masterdata om medarbetare. Hela vår HR-process har blivit mer lätthanterlig och transparent för både chefer och medarbetare, avslutar han.

Om CatalystOne 

CatalystOne är ett IT-företag med ett brinnande engagemang för människan. Med stöd av sitt HR-system hjälper man företag att öka kvalitet och säkerhet i HR-data och processer samt skapa engagerande och utvecklande arbets-platser med dedikerade medarbetare. CatalystOnes kunder återfinns bland nordiska medelstora och stora företag, med systemanvändare över världens alla kontinenter. CatalystOne har kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Sandefjord samt ett FoU-centrum i Chandigarh, Indien.

Läs mer här

 

Mer från CatalystOne

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CatalystOne och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?