Trump om sparkade riksrättsvittnet: ”Han var mycket uppstudsig”

Vita husets Ukrainaexpert och USA:s EU-ambassadör, som båda vittnade mot president Donald Trump under den nu avslutade riksrättsprocessen, har tvingats lämna sina uppdrag.

Trump svarar på Twitter att besluten var korrekta, och att en av dem var ”uppstudsig”.

Foto:Evan Vucci, Evan Vucci, Evan Vucci

”Överstelöjtnant (Alexander) Vindman ombads att gå eftersom han sagt sanningen”, sade advokaten David Pressman när hans klient, Ukrainaexperten Vindman, eskorterades ut ur Vita huset på fredagen.

EU-ambassadören Gordon Sondland, som även han vittnade om Trumps Ukrainakontakter, måste också lämna sin post.

”Jag underrättades i dag att presidenten har för aviskt att kalla hem mig med omedelbar verkan från tjänsten som USA:s ambassadör i EU”, säger Sondland i ett uttalande.

Både Vindman och Sondland vittnade i riksrättsutredningen om att Trump framfört krav på Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i ett telefonsamtal i juli förra året. Anklagelserna var den utlösande faktorn till riksrättsrättegången i senaten, där Trump friades helt.

Trump valde att kommentera besluten och kritiken via Twitter:

”Falska nyheter (från mediebolagen) CNN och MSDNC fortsätter att tala om 'överstelöjtnant' Vindman ungefär som om jag borde tycka att han bara är underbar”.

”Jag känner honom inte, har aldrig talat med honom eller mött honom (tror jag), men han var mycket uppstudsig, och han rapporterade felaktigt om mina 'perfekta' samtal”, skrev han på lördagen.

Alexander Vindman, född i Ukraina men amerikansk medborgare och krigsveteran med chefsposition inom Nationella säkerhetsrådet (NSC), var en av de få som faktiskt lyssnade på det omdiskuterade samtalet.

Även Vindmans tvillingbror, också han överstelöjtnant och verksam inom NSC, sparkades från Vita huset på fredagen, rapporterar CNN. Brodern, som aldrig har uttalat sig om Ukrainaaffären, säger i ett uttalande via advokaten Pressman att ”han beklagar att han inte får fortsätta sitt uppdrag i Vita huset”.

”Vi kan bekräfta att båda överstelöjtnanterna Vindman har omplacerats till armén, vi kommer inte att ge ytterligare information för tillfället av respekt för deras integritet”, säger en talesperson för armén.

EU-ambassadören Gordon Sondland, ett av de tyngsta vittnena under riksrättsprocessen, var politiskt tillsatt av Trumpregeringen. Hotellmagnaten Sondland hade donerat pengar till Trumps presidentvalskampanj och har – åtminstone tidigare – ansetts vara allierad med presidenten.

Trump har tidigare beskrivit Sondland som ”en riktigt bra person och en stor amerikan”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från OcctooAnnons

Digitala ledaren Nordic Nests nya drag för att bibehålla tillväxttakten

De senaste åren har Nordic Nest intagit positionen som den största online-aktören inom heminredning i Norden. Med en årlig tillväxt på 50 procent de senaste åren omsätter de idag drygt en miljard. För att bibehålla tillväxttakten och öka lönsamheten ska de nu lägga mer fokus på existerande kunder. 

Den digitala handeln har ökat markant och kundens förväntan på att företag ska leverera relevant information på alla olika plattformar är just nu skyhög. Det går inte längre att bara konkurrera med ett brett sortiment och låga priser utan för en ökad tillväxt och lönsamhet krävs återkommande och lojala kunder. 

Relevanta kundupplevelser ska säkra kundlojalitet

I takt med att Nordic Nest expanderade till nya marknader växte utmaningen att kunna anpassa service och erbjudande för att verkligen skapa en relevant upplevelse till varje unik kund. Nu inleder Nordic Nest ett samarbete med Occtoo vars SaaS-tjänst ska hjälpa dem att skapa relevanta kundupplevelser i alla kanaler. Nyckeln är att samla befintlig kund-, produkt- och upplevelsedata från spridda system på en plats för att kunna erbjuda bättre digitala upplevelser baserat på data man redan har om kunden. På detta sätt ska kunderna få en relevantare upplevelse och förhoppningsvis bli en lojal och återkommande kund både på nya marknader såväl som på hemmaplan. 

– Occtoo, som ett modernt och nytänkande verktyg, är en viktig pusselbit för vår fortsatta tillväxtresa och vi behöver bli bättre på att faktiskt nyttja den data vi har om kunden på ett enkelt sätt. Vi har tidigare haft problem att komma åt data i olika system men med hjälp av Occtoo får vi tillgång till rätt data snabbt och kan erbjuda vår kund en mycket bättre upplevelse för att säkra att de återkommer, säger Bank Bergström, VD Nordic Nest. 

Tillgång och användande av data är grunden till en bra kundupplevelse

Idag är data den största tillgången till framgångsrika affärer, inte minst när det gäller kundupplevelse. 

– Det handlar om att man utgår från den som konsumerar informationen för att kunna göra upplevelsen relevant. Occtoo samlar in data på ett unikt sätt och vi använder en mycket innovativ teknik som gör det enkelt för våra kunder att använda data för att skapa både kundupplevelser men även ge medarbetare bättre interna verktyg, säger Niclas Mollin, VD och grundare på Occtoo.

Snabbrörlighet framgångsfaktor för Nordic Nest

Förutom kundfokus är snabbhet något som den digitala utmanaren Nordic Nest alltid haft till sin fördel gentemot traditionella aktörer. Med Occtoo ser de att de kan bibehålla snabbrörligheten även fast de vuxit in i en mycket större kostym. När de nu har all data samlat gör det också att nya digitala initiativ kan lanseras med kort tid till marknaden.

– Att vi snabbt kan agera på nya möjligheter har varit en viktig faktor för vår framgång. Det måste gå snabbt från idé till lansering. Vårt första initiativ tillsammans med Occtoo kommer vara en modern kundserviceapplikation för att stötta våra medarbetare i att ge ännu bättre och snabbare service till kunderna. Vi känner att Occtoo är en väldigt bra grundsten i vårt teknikekosystem för att vi ska fortsätta vara snabbrörliga och kontinuerligt anpassa oss när kunderna ställer nya krav. Det är våra kunder som avgör vad nästa initiativ blir, avslutar Bank Bergström.

Om Occtoo

Occtoo är en Experience Data Platform som hjälper företag att skapa relevanta kundupplevelser i alla kanaler. Varumärken som Cartier, Intersport och Fjällräven använder Occtoo för att förbättra sin kundupplevelse och snabbare lansera digitala initiativ. Företaget grundades 2018 och fick nyligen finansiering på 22 miljoner kronor från Industrifonden. Occtoo är utsett till ett av tio mest lovande svenska startupföretag i 2021.

www.occtoo.com 

Mer från Occtoo

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Occtoo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?