1515

Trump höjer insatsen i propagandakriget

President Trump, som fått hård kritik för sin egen senfärdighet, fortsätter att peka finger mot Kina i coronakrisen.

Foto:Xie Huanchi, Carolyn Kaster

Donald Trumps regering har sagt att man inte utesluter att viruset kan ha spridits – av misstag – från ett laboratorium i Wuhan i Kina.

”Det (viruset) kunde ha stoppats i Kina innan det här började, men det gjorde det inte. Och nu lider hela världen på grund av det”, säger Trump under den dagliga presskonferensen från Vita huset om coronapandemin.

”Om det var ett misstag så är ett misstag ett misstag. Men om de medvetet var ansvariga, ja jag menar, då är det säkert att det skulle bli konsekvenser”, varnar han.

Kinesiska forskare har sagt att viruset troligen har överförts från djur till människor på en marknad som för vilda djur.

Men bara att det i Wuhan finns en anläggning med ett laboratorium som är utrustat för att hantera farliga virus har gett upphov till konspirationsteorier.

I en intervju med statliga medier som publicerades i lördags sa Yuan Zhiming, chef för laboratoriet, att ”det är omöjligt att detta virus kommer från oss”.

Det kinesiska utrikesdepartementets talesperson Zhao Lijian, som tidigare har påstått att den amerikanska militären kan ha fört viruset till Kina, har också avvisat amerikanska medieuppgifter om att viruset skulle komma från ett laboratorium i Kina och säger att det inte finns någon vetenskaplig grund.

Idén att viruset är tillverkat av människor och planterat är vanlig även bland ryska konspirationsteoretiker. Men den motsägs av de flesta ryska forskarna, rapporterade Dagens Nyheter nyligen.

Så här sa Sergej Netiosov, professor i virologi vid Novosibirsk universitet, i en intervju med den statliga tv-kanalen Rossija 24 nyligen:

”Jag var själv med om att skapa olika virus under sovjettiden. Och jag kan säga med säkerhet att om man skapar ett virus på ett artificiellt sätt så lämnar det alltid spår efter sig. De här spåren finns inte på det aktuella coronaviruset. Det ser vilken biolog som helst”, enligt DN.

President Trump har flera gånger bytt fot i frågan hur viruset ska bekämpas och har fått hård kritik för att han inledningsvis avfärdade viruset och inte snabbare vidtog åtgärder för att skydda USA.

I Kina finns också en bitterhet över att länder som USA inte tog vara på det tidsfönster man hade innan viruset spred sig över världen, enligt The Economist.

Trump ifrågasätter även fortsatt antalet dödsfall som har rapporterats från Kina i samband med pandemin, även efter det att siffran har skrivits upp.

Zhao Lijian dementerar att landet skulle ha mörkat siffror efter virusutbrottet. Han medger dock att den snabba spridningen har bidragit till att siffrorna underskattats.

USA:s president Donald Trump säger också att flera delstater kommer att börja lätta på restriktioner under de kommande dagarna.

Vissa företag kommer att tillåtas att återgå till normal verksamhet i Texas och Vermont på måndag. Och på fredag kommer restriktionerna att lätta i Montana.

Några guvernörer har dock sagt att de inte kommer att lätta på några restriktioner förrän de har en större testkapacitet.

Coronautbrottet har i USA inte bara blivit en mänsklig katastrof. Ekonomin har också vänt brant nedåt, vilket berövat fastighetsinvesteraren Trump på ett huvudargument i sina försök att bli omvald.


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder.
– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus.

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR.

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar.

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?