1515

Trots succéerna – publiken ratar svensk film

Natten mellan söndag och måndag är det dags för årets Oscarsgala. Ruben Östlunds "The Square" är nominerad för bästa icke-engelskspråkiga film. Men trots konstnärliga framgångar befinner sig den svenska filmindustrin i en ekonomisk svacka. 

Ruben Östlund på Filmhuset i Stockholm när hans film "The Square" utsågs till svensk kandidat till en Oscarsnominering i kategorin bästa icke engelskspråkiga film.
Ruben Östlund på Filmhuset i Stockholm när hans film "The Square" utsågs till svensk kandidat till en Oscarsnominering i kategorin bästa icke engelskspråkiga film.Bild:TT

Året var 1984 när Ingmar Bergman kammade hem en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film med ”Fanny och Alexander”. Regissören själv kunde inte medverka vid ceremonin utan statyetten mottogs av hustrun Ingrid von Rosen och filmens producent Jörn Donner som på knackig engelska tackade juryn för deras goda smak. 

Sedan dess har Sverige varit nominerad i kategorin ett flertal gånger, bland annat i fjol med ”En man som heter Ove”, men ännu inte vunnit. Nu under den 90:e Oscarsgalan kan det bli ändring på det, tror Mikael Fellenius, vd för filmfonden Film i Väst som ägs av Västra Götalandsregionen och har varit med och producerat Oscarsnominerade ”The Square”.

”Jag tror att filmen har relativt stor chans. Den är rolig och utmanande och jag tror att humorn kanske tilltalar den amerikanska juryn. Sedan skadar det ju inte att världsstjärnan Elisabeth Moss är med i den”, säger han. 

Filmen har redan vunnit framgångar på den internationella scenen och tilldelades i fjol en Guldpalm på filmfestivalen i Cannes - det mest prestigefyllda priset inom filmbranschen, enligt Mikael Fellenius. 

”Ingen skådespelare, oavsett hur stor hon eller han är, skulle tacka nej till att arbeta med en regissör som har vunnit en Guldpalm”, säger han.

Men det är inte nödvändigtvis de konstnärliga filmerna som går hem i stugorna och ”The Square”, som hade premiär i augusti förra året, har endast lockat 200.000 svenska biobesökare. För att vara en ekonomiskt lyckad produktion måste en film ha minst 350.000 besökare, hävdar Mikael Fellenius. 

”Så när man talar om att det filmmässigt går bra för Sverige så menar man rent konstnärligt, inte ekonomiskt”, säger han och inflikar att branschen måste börja prata om det tabulagda ämnet ekonomi och publik. 

För sedan 2009 har den svenska filmens andel på biomarknaden sjunkit från 32,7 procent år 2009 till 17,2 procent i fjol. Bortser man från dundersuccéer som ”En man som heter Ove” och ”Hundraåringen” är andelen nere på ett fåtal procent. Film i Väst, som i fjol omsatte 115 miljoner kronor, kommer nu att anta en ny strategi för att ta tillbaka marknadsandelarna. 

”Vi kommer att satsa mer på de publikt gångbara filmerna. Det behöver inte betyda att de är av sämre kvalitet, utan det handlar om att arbeta med andra genres”, säger Mikael Fellenius. 

Ett lysande exempel är ovannämnda ”En man som heter Ove”. Filmen blev den tredje mest sedda i svensk historia med 1,7 miljoner tittare, efter ”Sällskapsresan” och ”Att angöra en brygga”, och var även Oscarsnominerad 2017.

Trots att ”The Square” inte har slagit några svenska biorekord har den varit mycket omtalad och genom internationella biobesök har den dragit in 60 till 70 miljoner kronor brutto. Om filmen vinner en Oscar kan biobesöken komma att fördubblas, tror Anna Serner, vd på stiftelsen Svenska filminstitutet, som inte alls är missnöjd med filmens nationella biosiffror.

”Man måste komma ihåg att filmer som ”The Square” och ”Sameblod” brukar ligga på 200.000 tittare, och det är ingen dålig siffra. Alla länder som har dessa typer av filmer har svårt att nå ut på marknaden”, säger hon men inflikar att svensk film behöver stärka sitt varumärke för att få tillbaka marknadsandelarna. 

På den internationella filmscenen har Sverige däremot en given position, som under de senaste åren har stärkts. På hemmaplan är det en annan femma. 

”Ett exempel är ”Nine Hilton Incident” som är en svensk thriller som håller väldigt hög klass. Men ändå väljer många svenskar att se amerikanska thrillers framför den. Det tycker jag är konstigt”, säger hon och resonerar att det kanske är typiskt svenskt att nedvärdera sitt eget land. 

Eller så minns vi inte våra svenska Hollywoodstjärnor Ingrid Bergman, Ingmar Bergman, Per Hallberg och de andra elva svenska Oscarsvinnarna som har satt vårt avlånga land på världskartan. Sveriges filmframgångar har fallit i glömska. Kanske kan ”The Square” påminna oss på söndag. 


Innehåll från CrunchfishAnnons

Digital Cash säkrar digitala betalningar

I Sverige sker under 10 procent av alla transaktioner med fysiska kontanter. Digitala betaltjänster dominerar men kräver att uppkoppling och betalservrarna fungerar. En robust lösning bör vara oberoende av nätet. Det är här Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash kommer in.

Digital Cash har kontanternas styrka i digital form och fungerar alltid. Oavsett var man befinner sig eller om nätverk tillfälligt saknas så erbjuds en driftsäker lösning där man kan betala offline. Digital Cash skapar trygghet för företag och konsumenter genom en digital betallösning som de alltid kan lita på. 

– I ett hållbart samhälle måste man planera för scenarios där inte allt fungerar. Digital Cash ger en försäkran om att digitala betalningar alltid kan genomföras, säger Joachim Samuelsson, VD Crunchfish.

Fungerar med alla digitala betallösningar

Systemet bakom en digital betallösning är komplext och innehåller många olika komponenter. Det är en utmaning att skapa betaltjänster som har hög tillgänglighet och robusthet. Finansinspektionen har nyligen kallat bankerna till möte för att diskutera hur avbrott i Swish ska hanteras för att försäkra att tjänsten har hög tillgänglighet. Digital Cash är en naturlig lösning för att skapa driftsäker digital betalning.

Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash konkurrerar inte med digitala betallösningar utan är en viktig pusselbit för att bidra till en ökad robusthet och tillgänglighet för de lösningar som redan finns.

– Digital Cash kompletterar alla andra betallösningar. Vår lösning ger robusthet som implementeras i själva betaltjänsten. Vi finns för att man alltid ska kunna betala tryggt med den betalösning som man föredrar, oavsett vem och var man är, säger Joachim Samuelsson.

Säker arkitektur i två steg

Crunchfish Digital Cash är ett komplement till alla olika betaltjänster, antingen i mobilen eller på ett kort. Lösningen bygger på ett system som delar upp betalningsförfarandet i två steg som gör betalningen möjlig att genomföra offline på ett säkert sätt. Betalaren har ett Digital Cash-konto som senare debiteras. Kontot kan inte övertrasseras och registrerar all betalningshistorik. 

Tävlar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling

Crunchfish deltar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling – Betaltjänster för alla. Tjänsten möjliggör att Swish fungerar i hela landet även där mobiltäckning saknas och gör att alla människor, företag och föreningar som föredrar just Swish kan lita på att den fungerar eftersom risken för driftstörningar elimineras. PTS fattar beslut om vilka sökande som får finansiering att genomföra sitt projekt i juni 2021.

Om Crunchfish 

Crunchfish är ett fintech-bolag och teknisk pionjär med patentsökt Digital Cash-lösning som använder en betalprocess i två steg, först clearing offline följd av online settlement. Crunchfish Digital Cash plånbok gör digital betalning robust och oberoende av nätet. Den är exceptionell flexibel och kan användas med alla typer av betalningslösningar. Crunchfish är sedan 2016 noterade på Nasdaq First North Growth Market med huvudkontor i Malmö och med representation i Indien.

Crunchfish.com/digital-cash 

 

Mer från Crunchfish

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Crunchfish och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?