Annons

Trots rekordsiffrorna – nu ska Ikeas affärsmodell byggas om

Försäljningen under Ikeas varumärke har nått nya rekordnoteringen 41,3 miljarder euro, efter ett lyft med 6,5 procent. Men nu byggs affärsmodellen om. Det kräver mångmiljardinvesteringar i bland annat förnybar energi, digitalisering och nya butikskoncept, avslöjar koncernchefen Torbjörn Lööf.

Torbjörn Lööf.
Torbjörn Lööf.Foto:Johan Nilsson/TT

Grundaren Ingvar Kamprad har gått ur tiden, men hans skapelse fortsätter att locka de många människorna. Över en miljard kunder besökte något av de numera 433 varuhusen och nästan tre gånger som många besök registrerades på Ikeas webbplatser. Och aldrig har de köpt så mycket från världens största heminredare som under det senaste verksamhetsåret, som avslutades den 31 augusti. Omräknat i svenska kronor uppgick den samlade försäljningen till motsvarande cirka 442 miljarder kronor, visar de nya siffrorna som presenterades från Ikea på onsdagen.

”Vi är nöjda. Vi passerade två stora milstolpar genom att för första gången ha mer än 40 miljarder euro i försäljning. Och genom att vi nådde över 1 miljard besökare i våra varuhus”, säger Torbjörn Lööf.

Han är fortsatt sannolikt något av en doldis men som vd för den holländska koncernen Inter Ikea styr han över det bolag som ägare av varumärket och konceptet Ikea. Och i en tid när många andra traditionella detaljhandelskedjor tvingats till butiksnedläggningar eller konkurser så fortsätter Ikea att växa. Hur det gick resultatmässigt är ännu inte offentligt.

Försäljningen sker i huvudsak via 11 franchisetagare som har ensamrätt på försäljningen respektive marknad. Som ersättning betalar de 3 procent av försäljningen i avgift till Inter Ikea. 

Den överlägset största franchisetagaren är en annan stor koncern med huvudkontoret i Nederländerna, Ingka (Uppkallat efter begynnelsebokstäverna i grundarens namn, Di:s anmärkning) Group. Bolaget, som bland annat sköter försäljningen i födelselandet Sverige och på en rad andra av de största marknaderna nådde ökade under verksamhetsåret 2018/2019 detaljistförsäljningen med 5 procent till 36,7 miljarder euro. 

”Vi hade ett riktigt positivt år. Samtidigt som vi går igenom en av de största transformationerna i vår historia, så har fortsatt prestera starkt”, säger Ingkas koncernchef Jesper Brodin. 

Ingka öppnade visserligen 7 nya traditionella Ikeavaruhus, men det är via nätet som försäljningen ökar överlägset snabbast, 46 procent senaste året. Onlineförsäljningen står nu för 11 procent av Ingkas samlade försäljning.

Mönstret med kraftigast tillväxt på nätet går igenom även hos övriga franchisetagare. Totalt ökade e-handeln med 43 procent och svar totalt för 7 procent av den samlade försäljningen, enligt Inter Ikea. 

Tillväxten de befintliga varuhusen har däremot bromsat rejält. 

”Vi ökade med 1,2 procent i befintliga enheter. Vi är faktiskt nöjda med det och har inga planer att stänga eller helt sluta bygga nya varuhus”, säger Torbjörn Lööf.

Ikea anser sig hittills ha lyckats väl i den snabba förändringen av detaljhandeln och säger sig se en ljus framtid och siktar på fortsatt tillväxt. Men trots framgångarna ska nu affärsmodellen som gjort bolaget till världens största heminredare byggas om i grunden. 

”Det är ett väldigt, väldigt stort skifte. Affärsmodellen har byggt på att möta kunderna i varuhus i ytterkanten av städerna. Det har varit framgångsrikt i många år. Men en rad starka trender och utmaningar urbaniseringen, digitaliseringen och miljö- och klimathoten kräver att vi förändras på många och grundläggande sätt”, säger Torbjörn Lööf. 

Bland annat ska affärsmodellen bli cirkulär. 

”Konkret innebär det bland annat att våra produkter ska produceras med förnybar energi, hålla så länge som möjligt och kunna återvinnas när de är utslitna. Vi har bara en planet och att ställa om är nödvändigt bland annat för att rädda klimatet”, säger Torbjörn Lööf. 

Men hållbarhet och en cirkulär affärsmodell är också bra för affärerna, bedömer Inter Ikea.

”De som inte ställer om och blir cirkulära kommer på sikt att få det oerhört svårt. Och intresset bland kunderna för mer hållbara produkter som solceller visar att vi är på rätt spår”, säger Torbjörn Lööf. 

En annan stor förändring är att de traditionella varuhusen ska kompletteras med en rad nya koncept och format främst i mer centrala lägen i städer.

”Ett exempel är att våra mindre varuhus på runt 6.000 kvadratmeter i centrala Paris och Moskva som fått en flygande start. Det öppnar Ikea för helt nya kunder som bland annat inte har bil. Här har vi en stor pipeline med fler etableringar”, säger Torbjörn Lööf.

”Vi testar också speciella mindre showrooms och specialbutiker, för exempelvis kök och kommer att fortsätta prova oss fram. Samtidigt blir självklart nya digitala lösningar en viktig del i vår fortsatta utveckling och för att bli ännu mer attraktiva och tillgängliga för kunderna.”

För att nå målet om fortsatt tillväxt väntar också etablering på en lång rad nya marknader. Chile, Peru, Mexiko, Ukraina, Nya Zeeland, Vietnam och Filippinerna är några av de länder där Ikea ska etableras de närmaste åren.

”Det är en spännande resa som väntar både för oss och våra kunder”, säger Torbjörn Lööf.

Ikeas nya butik i centrala Paris.
Ikeas nya butik i centrala Paris.Foto:Pressbild.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?