1515

Trots katastrofrapporten: Karl-Johan Persson håller fast vid bättre resultat i år

Trots sämre resultat under första kvartalet och kraftigt stigande varulager håller H&M-vd:n Karl Johan Persson fast vid målet att nå ett bättre resultat i år än förra året. 

Det får Di:s experter att förundras.

"Tror han det minsta på att infria det här målet så håller han ju i det. Men han spelar högt genom att inte sänka det", säger DI:s Ulf Petersson.

Karl-Johan Persson, vd för H&M.
Karl-Johan Persson, vd för H&M.Foto:Jesper Frisk

I vd-ordet målar Karl-Johan Persson bilden av en tuff start på året och understryker den snabba förändringen som pågår i branschen. Målet är fortfarande att försäljningen för online och det som kallas ”new business” ska växa med över 25 procent under året. Resultatet i sin helhet väntas bli bättre än i fjol, lovar H&M HM B +1,37% Dagens utveckling -ledningen. 

"2018 är ett omställningsår för H&M-gruppen då vi accelererar vårt förändringsarbete för att kunna ta tillvara på de möjligheter som den snabba digitaliseringen skapar. Den svaga försäljningen i det fjärde kvartalet, som delvis orsakades av obalanser i sortimentet för H&M-varumärket, gav ett stort reabehov under det första kvartalet. Den höga reanivån i kombination med ovanligt kallt vinterväder fick en negativ inverkan på försäljningen av vårvarorna”, skriver Persson.

Ulf Petersson och Anders Hägerstrand, som kommenterade kvartalsrapporten i Di-TV, förutspår fortsatta reor och kampanjer. Men Hägerstrand frågar sig hur bolaget ska kunna minska sitt varulager.

"Hur många fler reor måste till för att få ner lagren? Ni har suttit kvartal efter kvartal och sagt att ni ska lösa det. Det blir bara värre och värre. 0,7 procent i ökning är jättemycket”, säger Hägerstrand med riktning åt H&M-ledningen.

Enligt Karl-Johan Persson har de förändringar och satsningar som påbörjats ännu inte fått någon avgörande effekt. Den svaga försäljningsutvecklingen i kombination med stora prisnedsättningar hade en stor negativ effekt på resultatet i det första kvartalet. Men tonen är ändå positiv:

"Vi har det långsiktiga perspektivet, kunskapen och erfarenheten som krävs för att kunna navigera genom en tid som denna. Vi ser fram emot att berätta mer om H&M-gruppens fortsatta förändringsarbete som ska leda oss tillbaka till en bra tillväxt både försäljnings- och lönsamhetsmässigt."

H&M:s lager var värt 34.959 miljoner kronor vid utgången av dess första kvartal, den 28 februari, enligt tisdagens kvartalsrapport. Varulagret ökade med 7 procent i kronor jämfört med motsvarande tidpunkt året innan, då lagret var värt 32.692 miljoner kronor. Valutajusterat handlade det om en ökning med 8 procent.

Nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 46.181 miljoner kronor, vilket var precis i linje med förväntningarna men lägre än första kvartalet i fjol då den låg på 46.985 miljoner. 

Rörelseresultatet landade på 1.208 miljoner kronor, att jämföra med 3.159 miljoner kronor motsvarande kvartal året innan och 1.260 enligt analytikernas förväntningar. 

Rörelsemarginalen stannade på 2,6 procent, att jämföra med förväntningarna enligt SME Direkt på 2,7 procent.


Innehåll från IDIAnnons

Utvecklas som ledare – så stärker du ditt omdöme

Thomas Larsson, managementkonsult, vd och grundare av IDI Profiling.
Thomas Larsson, managementkonsult, vd och grundare av IDI Profiling.

Att vara ledare är utmanande, inte minst under coronapandemin när hemarbete och digitala möten har blivit norm. Den nya situationen är en utmaning, men vi glömmer lätt att den också ger möjligheter till utveckling i ledarrollen. 

Det är svårt att veta hur vårt beteende uppfattas av de vi möter i professionella sammanhang. Ditt agerande kan dessutom uppfattas på olika sätt beroende på sammanhang och grupp. Ett framgångsrecept i ett sammanhang kan falla platt i en annan.

– Ett ledarskap som av en grupp uppfattas som drivande och stimulerar medarbetarna, kan i en annan grupp uppfattas som buffligt, som att ledaren saknar lyhördhet och försöker köra över medarbetarna, säger Thomas Larsson, managementkonsult, vd och grundare av bolaget IDI Profiling som äger instrumentet IDI, Interpersonal Dynamics Inventory. 

IDI är skapat för att hjälpa individer att bli mer medvetna om hur de uppfattas i sina yrkesroller.

Är du intresserad av testet? Läs mer här.

Mäter tre dimensioner

När du skapar en IDI-profil får du först svara på hur du tror att du upplevs i din roll. Från den digitala plattformen bjuder du sedan in respondenter som får svara hur de upplever dig. Svaren vägs mot en normgrupp som består av 60 000 andra bedömningar. 

– Resultatet visar hur drivande, hur personlig och hur uppmärksam du upplevs av dina medarbetare. Hela processen tar bara några minuter, säger Thomas Larsson. 

 – IDI handlar inte om personlighet, den kan man sällan förändra. Istället tar vi reda på hur du upplevs, och vilken roll du har i en specifik grupp. Använder du ditt omdöme och anpassar din kommunikation till människorna du möter eller kräver du – kanske omedvetet – att andra ska anpassa sig efter dig? Medvetenhet om hur vi upplevs av andra är en av nycklarna till vår förmåga att optimera vårt beteende för effektivt samarbete, säger Frida Kristina Nilsson, organisationspsykolog och samarbetspartner.

Tydlig utmaning stimulerar utveckling

Med ett snävt urval av respondenter tydliggör testet också vad du kan behöva utveckla för att förbättra ditt genomslag.

 – Om du till exempel behöver öka förändringstakten inom en del av organisationen ska personerna som är viktigast för att åstadkomma förändringen vara respondenter. Det kan vara så få som tre kollegor. I ett annat sammanhang vill du kanske ha feedback från alla dina kollegor i ledningsgruppen. Genom att klargöra vilka de viktiga intressenterna är, får man ett användbart resultat varje gång, säger Thomas Larsson.

Frida Kristina Nilsson understryker att IDI ska användas i sammanhang där det finns ett verkligt behov av utveckling för att driva verksamheten framåt.

– Ska det bli användbart måste du själv aktivt engagera dig i din personliga utveckling för att på det sättet bidra till att utveckla din organisation, säger hon.

Fakta:

IDI är ett svenskutvecklat utvecklingsverktyg med över 300 licensierade användare i Sverige. Sedan 1980 har över 160 000 svenskar profilerats, varav drygt hälften i ledande ställning. Instrumentet är psykometriskt granskat, digitaliserat, enkelt att använda och baseras på data från respondenter som testpersonen själv engagerar. Läs mer på www.idi.se.

 

Mer från IDI

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IDI och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?