Annons

Trots flygkrisen – inga löften från regeringen

Coronaviruset har slagit hårt mot flygbranschen och under fredagens krismöte mellan industrin och regeringen förde branschen fram flera krav för att rädda branschen. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ger än så länge inga löften.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth.Foto:Amanda Lindgren, Amanda Lindgren

Under fredagen samlades flygbranschen och infrastrukturminister Tomas Eneroth i krismöte om den svenska flygindustrin.

Flera krav och förslag på åtgärder lades fram av branschen, som nu hoppas att regeringen agerar för att rädda vad som räddas kan.

Bland flygbranschens krav finns bland annat slopade avgifter och skatter, där flygskatten finns med på industrins önskelista – antingen genom att skatten slopas eller att den i varje fall inte höjs. 

”Regeringen måste stötta flyget på olika sätt för att komma ur krisen och för att bygga upp flyget framåt. Det här är den största branschkrisen vi haft”, sa Fredrik Kämpfe, branschchef för flyg inom Transportföretagen, efter mötet med regeringen.

Infrastrukturministern höll med om att det är bråttom, men ville trots den knappa tiden inte ge några löften om vad regeringen kommer att göra för att underlätta för branschen.

”Jag utesluter inte några insatser men det är inte min uppgift att här och nu berätta vilka typer av insatser vi är beredda att göra. Det måste vi värdera och prioritera”, sa han.

Flygindustrin har larmat om att neddragningar och konkurser kan komma om läget inte förändras, vilket det i dagsläget inte ser ut att göra.

Med på mötet med regeringen var bland andra SAS, BRA, Transportföretagen, Swedavia, Luftfartsverket, Svenska regionala flygplatser och flera fackförbund.

SAS vd Rickard Gustafsson ville inte ta pressens frågor när mötet var avslutat. 

”Jag har faktiskt inte tid. Prata med ministern”, sa han i samband med att han rusade ut från infrastrukturdepartementet.

Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser, beskrev läget för SAS och svenska flygbolag i rejält mörka ordalag – vilket kan förklara Rickard Gustafssons fullspäckade schema.

”Flygbolagen sa att det som var 25 procents tapp i början av veckan är 50 procent i dag. Jag har aldrig hört så mörka siffror från ett flygbolag som vi fick höra i dag”, sa han efter mötet.

SAS hade i slutet av januari 6,6 miljarder kronor i kassan, men skattkistan sinar raskt.

På frågan om SAS kan behöva statligt stöd ville Tomas Eneroth inte ge några definitiva svar.

”SAS är ett otroligt viktigt bolag för Sverige men det är också andra bolag som trafikerar inte minst inrikestrafiken”, sa Thomas Eneroth efter mötet. 

Finansminister Magdalena Andersson har tidigare sagt att den svenska regeringen inte utesluter att det kan bli aktuellt med ett kapitaltillskott.

Även den danska regeringen håller ett vakande öga på SAS och är enligt finansminister Nicolai Wammen i nära dialog med bolagets ledning. 

”Den danska regeringen följer situationen noga och vi är medvetna om vårt ansvar som en långsiktig och ansvarsfull ägare till SAS”, sa finansministern i en kommentar till Dagens industri och tillade:

”SAS är av stor betydelse för hela Skandinaviens tillgänglighet. Det gäller även skandinaviska jobb, skandinaviska företag och Skandinaviens ekonomi i allmänhet.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Danske BankAnnons

Så sparar du tid och pengar – här är tjänsterna som effektiviserar din ekonomifunktion

Företagen har redan börjat anpassa sig till digitala kundmöten – men det finns stora besparingar att göra genom att digitalisera interna processer.

– Lyckas man centralisera ekonomifunktionen kan man frigöra både tid och pengar, säger Anders Gullesjö, Chef Företagsmarknaden på Danske Bank.

Få hjälp med att lösa företags utmaningar – boka rådgivning här 

Coronapandemin har ställt om vårt sätt att jobba – och var vi jobbar. Distansjobb från hemmet blir allt vanligare samtidigt som samhället är under stor omställning.

– Accessen till de digitala motorvägarna är i vissa fall helt nödvändiga, men framför allt bidrar digitaliseringen till ökad tillgänglighet och ökad effektivitet i administrativ hantering, samtidigt som den snabbar på processer, säger Anders Gullesjö, Chef Företagsmarknaden på Danske Bank.

Under Coronapandemin, där företagen haft utmaningar med kassaflödet och tvingats ställa om, justera sina prognoser och leta efter besparingar, har banken en viktig rådgivande funktion. 

– Det handlar dels om att göra en analys av kassaflödet men också identifiera processer och funktioner i företaget som kan ställas om på kort sikt och som faktiskt effektiviserar företaget, säger Anders Gullesjö.

Digitaliseringen ökar

En av de starkaste trenderna som accelererat i spåren av Covid19 är just digitaliseringen. Många har haft fokus på det digitala kundmötet – men det finns stora besparingar och effektivitetsvinster att göra med att digitalisera och automatisera interna processer; kanske hela avdelningar.

– Automatisering och digitalisering är ett område som ökar, och där kan vi erbjuda riktigt bra lösningar, säger Anders Gullesjö.

Danske Bank har laddat företagsplattformen District med en mängd olika funktioner som kan underlätta företagets vardag.

– Du är i kontroll över bolagets finansiella ställning och kan enkelt hantera betalningar, och inte minst smidigt sköta administrativa funktioner. Du kan även sköta dina FX-affärer (valutahandelsaffärer), garantier, företagens kort, göra kassaflödesberäkningar samt styra din likviditetsplanering i plattformen.

Centraliserad funktion frigör resurser

Danske Bank kan dessutom erbjuda tjänsten Cashpoolsystem (även kallat koncernkonto). Hos många bolag sitter det personalresurser som gör ungefär samma arbete på dotterbolagens ekonomiavdelningar. 

– Genom att centralisera den funktionen kan man frigöra resurser som därmed kan lägga mer tid på andra arbetsuppgifter. Det är en trend att allt fler verksamheter centraliserar just ekonomifunktionerna för att skapa skalfördelar. Det är något vi ser kommer skapa effektivitetsvinster på kort sikt, säger Anders Gullesjö.

Enligt honom är Cashpool en bra lösning för att automatiskt skapa ränteoptimering genom att man ”nettar” ut underskott i ett bolag mot ett överskott i ett annat bolag. 

– Det kan också vara en bra lösning även om ditt företag är verksamt i fler länder än Sverige, avslutar Anders Gullesjö.

Rätt rådgivning – utifrån dina utmaningar 

Fakta

Om du vill att dina kunder ska kunna skriva under avtal eller andra handlingar på din webbplats med BankID, så hjälper Danske Bank till med bankernas ID-tjänst. BankID är både en elektronisk identitetshandling och ett elektroniskt signeringsverktyg. Eftersom du slipper hantera en massa papper blir dina rutiner snabbare och enklare. Med hjälp av bankernas ID-tjänst kan du snabba upp beslutsprocesser och utveckla nya tjänster.

Med digital signering kan du signera dina dokument när det passar dig och utan att invänta postgången. Om ni är flera som ska signera dokumenten slipper ni skicka dokumenten mellan er. Logga in på Danske Banks hemsida med hjälp av ditt BankID och läs samt signera dokumentet via din dator, telefon eller surfplatta. Med digital signering vet du att rätt personer signerar dokumenten. 

Mer från Danske Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Danske Bank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?