Annons

Trots avgiften: 50.000 elsparkcyklar i Stockholm nästa år – om inget gjorts

Elscooter-bolagen har ansökt om tillstånd att ställa ut närmare 50.000 fordon i Stockholm nästa år – trots stadens nya avgift på 1.400 kr per fordon. Det tvingade fram beslutet att begränsa antalet på annat sätt.

Foto:Christine Olsson/TT

I slutet av augusti klubbade Stockholms trafiknämnd igenom beslutet att införa krav på polistillstånd för att hyra ut elsparkcyklar och att varje fordon som ställs ut skulle beläggas med en avgift på 1.400 kronor per fordon och år. Beslutet följde på en sommar som kantats av en rejäl röra kring elsparkcyklarna. Som mest fanns det över 23.000 fordon i Stockholm.

Förhoppningen var att avgiften skulle få en nedkylande effekt. Men då sista ansökningsdatum löpt ut 31 oktober visade det sig att antalet fordon istället riskerade att fördubblas till nästa år. De sju bolagen som i dag är etablerade i Stockholm ansökte tillsammans om totalt 45.000 tillstånd. Utöver detta har det holländska bolaget Dott ansökt om att ställa ut ytterligare minst 4.000 elsparkcyklar.

LÄS OCKSÅ:
Helldén om elscooter-fejden: ”Ett juridiskt ingenmansland”
 ”En missad möjlighet” – experter kritiska till Stockholms elscooter-beslut 

”Avgiften som vi informerade om i augusti fick stor uppmärksamhet då bolagen tyckte att den var för alldeles för hög. Vi trodde att den skulle ha en reglerande effekt – men den har inte haft någon effekt överhuvudtaget”, säger Ulrika Falk, Avdelningschef för tillstånd på trafikkontoret. 

Tillbaka till ritbordet. Den 5 november fick elscooter-bolagen beskedet om ytterligare nya åtgärder, där antalet aktiva bolag i Stockholm ska begränsas till endast tre och antalet fordon till 12.000, något Di rapporterat om.

”Vi har tittat på hur man reglerat detta i andra städer. I Paris har man till exempel 15.000 elsparkcyklar och tre bolag, och det har fungerat bra. I Oslo, där man har många bolag men ett maxantal cyklar, har det inte fungerat lika bra”, säger Falk och fortsätter: 

”Det är till syvende och sist för stockholmarna som vi jobbar. Elsparkcyklarna har helt klart en funktion i trafiksystemet men vi vill inte ha baksidorna med alla klagomål och felparkerade cyklar. Vi har inte varit i den här situationen tidigare där en hel bransch etablerats utan att ha tillstånd. Det är därför det blivit lite hattigt.”

För att få tydligare stöd för hur de resonerat kring bedömningen av bolagen diskuterar trafikkontoret nu huruvida de ska lyfta ärendet till trafiknämnden. Om så är fallet vill man där föra ett resonemang kring dels kriterierna som ligger till grund för valet av bolag, men också kring antalet cyklar och bolag. 

”Vi skulle vilja ha ett spann för antal cyklar och bolag så det finns en viss flexibilitet. Blir det ett beslut om ett exakt antal måste ärendet upp till nämnden varje gång vi vill ändra det” säger Falk.

”Vi tar inte upp ett tjänsteutlåtande så att nämnden ska ta beslut om vilka bolag som ska få fortsätta i Stockholm utan det här blir ett beslut kring de principer vi jobbar utifrån när vi gör bedömningen.” 

Om trafikkontorets direktör och i slutändan trafikborgarrådet Daniel Helldén beslutar att lyfta frågan i nämnden så kommer det ske den 16 december. Det innebär att trafikkontoret inte kan lämna sitt yttrande till polisen som utdelar tillstånden innan dess. Troligtvis blir det i början av februari som polistillstånden kommer att börja gälla, istället för från 1 januari.  

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén.Foto:Jack Mikrut

Daniel Helldén ser att det finns fog för att lyfta vissa frågor till politisk nivå.

”Trafikkontoret har tittat närmare på frågan och kommit fram till att delar av de nya begränsningarna för Stockholms elsparkcyklar kan vara av principiell karaktär. Det betyder att de bör hanteras genom ett politiskt beslut i Trafiknämnden. Jag delar den bedömningen. För närvarande diskuterar vi vad ett sådant ärende i Trafiknämnden bör innehålla, och vilka delar av tillståndsprocessen som fortfarande bör vara föremål för förvaltningens självständiga arbete”, säger han till Dagens industri.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera