1515
Annons

Trollhätte-startup i pole position när EU satsar på autonoma fordon

Nevs-avknoppningen Chassis Autonomy kan bana vägen för självkörande bilar på allmänna vägar. Trollhätte-startupen är nämligen helt ensam om en teknik som kan bli standard när EU skärper reglerna kring autonoma fordon.

”Vi tror vi kan bli unicorns och få miljardomsättning inom fem år”, säger bolagets vd och medgrundare Peter Johansson till Dagens industri.

Från vänster: Den självkörande podden Sango från Nevs som Peter Johansson (till höger) var med och utvecklade. Tillsammans med Thomas Li startade Johansson bolaget Chassis Autonomy.
Från vänster: Den självkörande podden Sango från Nevs som Peter Johansson (till höger) var med och utvecklade. Tillsammans med Thomas Li startade Johansson bolaget Chassis Autonomy.Bild:Patrik Olsson

Varför ha ratt och pedaler om ingen ändå ska köra bilen? Den frågan ställde sig Peter Johansson när Nevs 2018 bestämde sig för att utveckla autonoma fordon. Vad fanns det för alternativ till den klassiska styrväxeln med styrstång? Inget visade det sig. 

”Vi frågade alla de stora underleverantörerna om de hade något på hyllan, men det var samma svar överallt. Det fanns inte”, säger Johansson och fortsätter:

”Allt bygger på dagens styrväxel där det finns en förare som kan ta över vid behov. Då insåg vi att vi har ett unikt tillfälle att göra något själva.”

Peter Johanssons team började utveckla styrning utan en axel för fordon som saknar ratt. Systemet som de utvecklade under Nevs-flagg sattes in i den första prototypen av bolagets sexsitsiga fordon Sango. Men ganska snart beslutade Nevs att inte satsa mer på tekniken. 

Sango.
Sango.Foto:Patrik olsson

Men Peter Johansson hade fått blodad tand. I oktober i fjol startade han, tillsammans med Thomas Li, bolaget Chassis Autonomy.

En av de stora utmaningarna med att utveckla helt självkörande fordon är att ersätta mänskliga sinnen som syn och hörsel men också förmåga att känna på sig att något är fel och vidta de åtgärder som krävs av situationen. Utan en mänsklig förare som kan ta vid om systemet havererar krävs helt andra säkerhetsstandarder.

Enligt tidningen Politico har EU höga ambitioner för autonoma fordon. Europa ska bli först med självkörande bilar på vägarna. Enligt tidningen kommer EU redan i höst att presentera tekniska regler som gör det möjligt att registrera och sälja upp till 1.500 fordon per bilmodell med självkörande teknik per år. 

Och det system som är ”klassledande” är det som kommer lägga ribban. Fordonet måste fortsatt kunna köra, och vidta rätt åtgärder, vid ett större haveri. Ett fel får inte slå ut hela systemet. Och det är där som Chassis Autonomy utmärker sig mot andra tillverkare, som exempelvis Bosch och ZF.

Peter Johansson och Thomas Lif.
Peter Johansson och Thomas Lif.Foto:Chassis Autonomy

”Du måste ha ett intelligent backupsystem, som på ett flygplan. Det handlar om allt från styrdatorer till batterier och sensorer. Pajar något måste det vara något annat som tar över. Fordonet måste kunna fortsätta köra och stanna på en säker plats även vid allvarliga haverier. Vi är ensamma om att från grunden utvecklat ett redundant system gjort för och möta EU:s krav på ett sådant system. Det är fullt redundant och det är vi mig veterligen ensamma om”, säger Johansson. 

Johansson säger att området som Chassis Autonomy verkar inom är en blind fläck för de stora tillverkarna i dag. De tjänar fortsatt stora pengar på de traditionella systemen. Istället har man lagt miljardbelopp på system som Lidar och kameror och mjukvara.

”Men man har glömt broms och styrning, och då blir det begränsningar när fordonen ska användas på allmän väg. De stora leverantörer som finns i dag har inte detta för det kostar i utveckling. Det är ingen som klivit in och tagit det. Det är för små volymer.”

Detta gör det exempelvis omöjligt att koppla ihop låghastighetsområden som binds samman av en motorväg. 

Föra att få spridning på sin teknik har Chassis Autonomy i dagarna tecknat ett samförståndsavtal med den globala koncernen Kongsberg Automotive, som är en mellanstor underleverantör till bilbranschen. Tillsammans ska de få fart på tillverkningen av systemet och bli den första leverantören som erbjuder det som kan bli framtidens standard. 

”Vi siktar på 2025. Vi har flera kunder som siktar på det året som vi har ingående samtal med. Är det någon som säkrar upp till dess så sätter man press på de andra, det blir en ketchupeffekt. Vi är lite en katalysator till att detta ska ske.”

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Framtidens byggnader behöver digitala ekosystem och tjänster

Endast 1–1,5 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år, vilket behöver uppgå till 3 procent per år för att uppfylla åtagandena från Paris. EU har släppt direktiv för hur energi ska hanteras i framtidens byggnader och en stor del av att teknologin som behövs finns redan tillgänglig för att driva den utveckling som behövs för att uppnå smartare och mer energieffektiva byggnader.

Teknik och lösningar kopplade till energieffektivisering i byggnader ger betydande möjligheter att minska energianvändningen med mellan 10 och 60 procent, beroende på geografiskt område och kvalitet på befintliga tillgångar . Detta leder till både lägre koldioxidutsläpp och kostnadsbesparingar.

Schneider Electric är en global koncern inom energihantering och automation och är en digital partner för effektivitet och hållbarhet. Genom att erbjuda det öppna och skalbara IoT-plattformen EcoStruxure™ Building, hjälper företaget fastighetsägare och fastighetsförvaltare att både modernisera och framtidssäkra byggnader. Henrik Nilsson är globalt ansvarig för Schneider Electrics innovationscenter i Lund med ett team som bedriver forskning och utveckling inom teknologilösningar för byggnader.

– Vi utvecklar dagens och morgondagens smarta fastighetslösningar inom främst byggnadsautomation, brandsystem och säkerhetssystem. Vi ansvarar för hela ekosystemet från den smarta givaren till en växande portfölj av molntjänster. Detta gör vi tillsammans med teamet som utvecklar produkter för el infrastrukturen så som exempelvis elmätare och brytare, säger Henrik Nilsson.

Enbart implementeringen av energieffektiva lösningar och teknik räcker inte, utan det behövs också tjänster och analysverktyg som tillåter en mer intelligent och automatiserad styrning av byggnadsunderhåll och prestandaförbättringar, både på plats och distans. 

– Att hålla koll på sin fastighets energianvändning är viktigt, men detta måste också följas upp på ett enkelt och effektivt sätt för alla involverade. Vi erbjuder själva analystjänster och mjukvaror som förenklar underhållet, förbättrar komforten, optimerar prestanda och förlänger tillgångarnas livslängd i en byggnad. Genom att driva innovation och utveckling av vår plattform gentemot andra teknologipartners underlättar vi även integrationer med andra tekniklösningar, vilket är viktigt då de flesta byggnaders tekniska system skiljer sig från varandra. Målet är att göra det så enkelt som möjligt för fastighetsägare och fastighetsförvaltare i resan mot smartare, mer energieffektiva och hållbara byggnader, säger Henrik Nilsson.

EcoStruxure™, Schneider Electrics öppna och skalbara IoT-plattform för hem, fastigheter, datacenter, infrastruktur och industrier, samlar och kopplar ihop data från alla delar av en verksamhet.

 

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Bluetooth ska hjälpa förare att upptäcka faror i trafiken

Den amerikanska biljätten Ford jobbar på att ta fram en app som varnar bilförare om det finns fotgängare eller cyklister i närheten. Det skriver nyhetssajten Techcrunch.

Foto:Dmitry Rukhlenko

Den nya appen kommer att fungera med Fords senaste infotainmentsystem och fungerar så att den känner av andra mobiltelefoner i direkt närhet till fordonen. Systemet kan sedan beräkna potentiella risker och ge varningar till föraren. Tekniken har, enligt Ford, också andra potentiella användningsområden, som att upptäcka byggarbetsplatser och byggnadsarbetare.

”De fordon som redan har Fords Co-Pilot360-teknologi kan upptäcka och hjälpa till att varna förare för fotgängare, cyklister, skoterförare och andra trafikanter - och till och med bromsa om förarna inte reagerar i tid”, säger Fords forskningschef Jim Buczkowski i ett uttalande.

Till skillnad från exempelvis kameror och radar kan tekniken som används, Bluetooth Low Energy, även känna av vad som finns bakom byggnader och andra hinder. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera