ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS
Här kan du läsa allt om Di Gasell 2017

Trippus styr upp evenemanget

  • Martin Klöfver. Foto: TT/Press

UPPSALA. Uppsalaföretaget Trippus har byggt mjukvara för att hantera hela processen kring evenemang. I år firar bolaget femte raka året som Gasell – och fler ska det bli.

”Vi har bra vind i ryggen”, säger grundaren Martin Klöfver.

Idén till bolaget uppstod kring millennieskiftet under it-boomen. Martin Klöfver kom från it-branschen och tillsammans med Erik Danielsson, tidigare koncernchef i Pharmacia samt grundare av bland annat prismärkningsföretaget Pricer, byggde de en internetportal för gruppresor. Marknaden vände ned, men bolaget lyckades överleva.

”Det vi lärde oss var att det var mycket administration med att hantera deltagarna, där föddes idén till dagens Trippus”, säger Martin Klöfver.

2002 började de bygga en webbaserad mjukvara för att hantera deltagarflöden, i dag är det ett komplett system för att hantera evenemang.

”Vår produkt hjälper till med allt före, under och efter ett evenemang”, säger Martin Klöfver.

2016 fick de via Almi kontakt med sex MBA-studenter vid det prestigefyllda universitetet UCLA i Los Angeles. De tog fram en internationell marknadsplan för Trippus och det senaste året har Martin Klöfver, som är chef för nya marknader, rest över Atlanten flera gånger för att etablera bolaget i USA.

”Den studien blev startskottet för en större internationell satsning. Vi har våra första betalande kunder i USA på plats och ser en stor potential”, säger han.

Trippus har haft verksamhet i både Norge och Danmark i ungefär tio år, men i år har satsningen utökats till länder som Tyskland, Belgien, Österrike och Italien.

”Även om affärskulturen ser annorlunda ut finns det samma behov för den här typen av stöd att hantera stora evenemang.”

Var är bolaget om tre år?

”Vi har större fokus på försäljning nu än tidigare. Vi kommer att ha växt i Sverige men också ha etablerat oss i fler länder. Sverige kommer inte längre att vara vår största marknad och både omsättning och resultat kommer att ha ökat”, säger Martin Klöfver.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies