1515

Trippus styr upp evenemanget

UPPSALA. Uppsalaföretaget Trippus har byggt mjukvara för att hantera hela processen kring evenemang. I år firar bolaget femte raka året som Gasell – och fler ska det bli.

”Vi har bra vind i ryggen”, säger grundaren Martin Klöfver.

Martin Klöfver.
Martin Klöfver.Bild:TT/Press

Idén till bolaget uppstod kring millennieskiftet under it-boomen. Martin Klöfver kom från it-branschen och tillsammans med Erik Danielsson, tidigare koncernchef i Pharmacia samt grundare av bland annat prismärkningsföretaget Pricer, byggde de en internetportal för gruppresor. Marknaden vände ned, men bolaget lyckades överleva.

”Det vi lärde oss var att det var mycket administration med att hantera deltagarna, där föddes idén till dagens Trippus”, säger Martin Klöfver.

2002 började de bygga en webbaserad mjukvara för att hantera deltagarflöden, i dag är det ett komplett system för att hantera evenemang.

”Vår produkt hjälper till med allt före, under och efter ett evenemang”, säger Martin Klöfver.

2016 fick de via Almi kontakt med sex MBA-studenter vid det prestigefyllda universitetet UCLA i Los Angeles. De tog fram en internationell marknadsplan för Trippus och det senaste året har Martin Klöfver, som är chef för nya marknader, rest över Atlanten flera gånger för att etablera bolaget i USA.

”Den studien blev startskottet för en större internationell satsning. Vi har våra första betalande kunder i USA på plats och ser en stor potential”, säger han.

Trippus har haft verksamhet i både Norge och Danmark i ungefär tio år, men i år har satsningen utökats till länder som Tyskland, Belgien, Österrike och Italien.

”Även om affärskulturen ser annorlunda ut finns det samma behov för den här typen av stöd att hantera stora evenemang.”

Var är bolaget om tre år?

”Vi har större fokus på försäljning nu än tidigare. Vi kommer att ha växt i Sverige men också ha etablerat oss i fler länder. Sverige kommer inte längre att vara vår största marknad och både omsättning och resultat kommer att ha ökat”, säger Martin Klöfver.


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?