1515
Annons

Trendbrottet: Allt fler vd:ar tröttnar på sitt jobb

Svenska vd:ars nöjdhet med sitt jobb minskar för första gången, enligt undersökningen Vd-barometern som genomförs för nionde gången. Det är en tidigare stabil positiv trend som nu bryts.

”Det vi ser är att vd:arna verkligen har satts på prov – inte minst under pandemin. Man har fått sysselsätta sig med frågor som skapat frustration”, säger en expert.

Pandemi och tuffare tider sätter svenska vd:ar på prov.
Pandemi och tuffare tider sätter svenska vd:ar på prov.Foto:Lightfield

Undersökningen Vd-barometern har i nio års tid tagit pulsen på Sveriges vd:ar på små och medelstora företag. Undersökningen genomförs av konsultföretaget CFI Group i samarbete med Dagens Industri och årets enkät, som gick ut hösten 2021 samlade 605 vd-svar.

En sak som sticker ut i undersökningen är vd:arnas svar på hur nöjda de är med sina jobb. Här bryts en stabil trend och för första gången i undersökningens historia minskar vd:arnas nöjdhet. Den siffra som historiskt brukar ligga på runt 85 på en 100-gradig skala sjunker i år till 73. 

”Det vi ser är att vd:arna verkligen har satts på prov – inte minst under pandemin. Man har fått sysselsätta sig med frågor som skapat frustration, ofta interna utmaningar av kortsiktig karaktär. Det är något vd:ar inte gillar. Det affärsutvecklingsarbete, som jag vet att många vd:ar drivs av, har ofta fått stå åt sidan”, säger Peter Eriksson, vd på CFI Group. 

Peter Eriksson, vd CFI Group.
Peter Eriksson, vd CFI Group.Foto:Ernad Selimagic

De lite större företagens vd:ar är generellt mer nöjda med sina jobb än vd:arna på de mindre företagen. Minst nöjda över sina jobb är kvinnliga vd:ar som inte äger sitt eget företag. 

”Det känns helt logiskt att vd:ar som äger sina egna företag kan vara ännu mer lojala och drivna än de som inte gör det. Däremot är det överraskande att just kvinnliga vd:ar som inte äger sina bolag är markant mer missnöjda. Det vi ser är att de upplever att de inte kunnat utveckla sina företag i samma takt”, säger Peter Eriksson.

Också vd:ar som arbetar inom hälsosektorn sticker ut som mindre nöjda med sina jobb.

”Här har det ofta arbetats stenhårt på grund av pandemin, ibland dygnet runt. Man har fått agera mycket snabbt och ofta med begränsade resurser. Här har också bolagen blivit mer granskade än andra branscher. Till exempel var det många privata vårdgivare som fick mycket kritik under pandemin, bland annat för att de hade en hög andel timanställd personal med otillräcklig utbildning”. 

Just brist på kompetent personal och arbetskraft i stort är också enligt årets Vd-barometer den största utmaningen för de flesta vd:ar i alla branscher. Andra frågor som ses som utmaningar är ökade kostnader, ökad konkurrens och ökad reglering från myndigheter. 

”Brist på kompetent arbetskraft är ett fortsatt tydligt problem för många företag. Tidigare har trenden att outsourca kompetens utanför kärnverksamheten. Nu väljer fler företag att bygga egen kompetens utanför kärnverksamheten vilket ibland är en utmaning. Också den alltmer utbredda digitaliseringen som tagit rekordfart skapar nya kompetensbehov som är utmanande.” 

Frågorna i Vd-barometern ställdes under hösten 2021 men har förstärkts med ytterligare frågor efter att Rysslands invasion av Ukraina startade den 24 februari. På frågan om kriget har, eller kommer att, påverka företagets affärsplaner svarade 36 procent ja och 64 procent nej. 

”Även om inte alla vd:ar lägger om sina affärsplaner så har krisen i Ukraina skapat ytterligare utmaningar vid sidan av kompetensbristen. Här handlar det främst om brist på komponenter och råvaror men också om ökade kostnader och inflation.”

 


Innehåll från Open PaymentsAnnons

Svensk Open Banking-plattform för smidiga transaktioner redo att erövra Europa

Louise Brandt, vd på Open Payments.
Louise Brandt, vd på Open Payments.

Det svenska företaget Open Payments har byggt en öppen plattform där bolag kan koppla upp sig mot banker och andra finansiella aktörer för bättre och säkrare transaktioner.

Bland annat möjliggörs konto-till-konto-betalningar direkt i affärssystemet.

– Vi anpassar oss till kundernas befintliga system och har djupgående integrerat finansiella tjänster för att erbjuda den funktionalitet som efterfrågas inom B2B betalningar,

säger Louise Brandt, vd på Open Payments.

Medan många andra aktörer i branschen digitaliserat gamla system och rutiner har Open Payments byggt hela sin plattform utifrån PSD2-direktivet.

PSD2-direktivet har tvingat banker att öppna upp och tillgängliggöra konto- och betaltjänster för tredje part. Syftet med direktivet är bland annat att öppna upp marknaden för andra aktörer än bankerna för att få fram nya och innovativa lösningar för finansiella tjänster.

– Vi integrerar bankernas tjänster i vår plattform och tillgängliggör kontoinformation och betalningar i realtid för våra kunder, enkelt och smidigt via ett API, säger Louise Brandt.

Open Payments öppnar upp för nya lösningar

Plattformen möjliggör konto-till-konto-betalningar som i kombination med kontoinformation och kontohistorik skapar sömlösa och kostnadseffektiva lösningar direkt i kundens affärssystem eller gränssnitt. 

– Affärssystemen kan nu erbjuda betaltjänster utan komplexa integrationer med bankerna eller andra aktörer. Dessutom kan man enkelt hämta kontoinformation för att förbättra kundresan, eller  säkerställa identiteten på kontoinnehavaren vid onboarding. Detta är basen i det vi gör, säger Louise Brandt och tillägger: 

– De lösningar som vi nu ser skapas hos våra kunder ersätter avancerade och komplexa processer till fördel för bland annat snabba och kostnadseffektiva leverantörs- och löneutbetalningar.

Open Payments erbjuder redovisning- och ERP-system integrerade betallösningar som underlättar för SME-segmentet där de till stor del själva sköter sin finansiella hantering. Bland kunderna finns bland andra Björn Lundén, Aspia och Prioritet Finans med mycket höga krav på stabilitet och tillförlitlighet för de miljontals transaktioner som utförs.

– B2B-marknaden är fortfarande eftersatt där den digitalisering som skett har varit riktad mot konsumenter. Vi såg tidigt behovet att utveckla moderna, digitala lösningar för företag, där vi nu är ledande och har ett fortsatt stort fokus, säger hon.

Open Payments expanderar 

Hittills har Open Payments fokuserat på den svenska marknaden, men nu siktar man på att stärka sin position utanför landets gränser – och med fler tjänster i sin plattform.

– Med nya investeringar går vi nu in i Norden och norra Europa. Vi kommer också att skala upp produkten och utveckla plattformen ytterligare för att fortsätta ligga i framkant. Vi växer in i nya länder med både befintliga och nya kunder. Just nu är trycket på Norden stort och marknaden är redo, avslutar Louise Brandt.

Läs mer på: www.openpayments.io 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Open Payments och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?