ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Trendbrott under granen – nu öppnar Svensson plånboken

Svenskarna storsatsar på julfirandet och väntas i år öka sin julbudget med 16 procent. Ökningen är ett tecken på låga räntor och låg inflation, men också på en större vilja att köpa rättvisemärkta och miljövänliga varor. 

Årets julhandel väntas öka med 16 procent jämfört med förra året, enligt Nordeas årliga julenkät. 3.360 kronor förväntas svenskarna lägga på julklappar och 2.200 kronor på julens övriga utgifter. 

Barnfamiljers planerade budget är något högre, som i snitt har en budget på 4.530 kronor på julklappar och 2.800 kronor på julens övriga utgifter. Därmed ökar den sammanlagda julbudgeten för barnfamiljer med 28 procent jämfört med förra året.

Stämmer prognosen är det första gången sedan 2015 som kurvan för julshoppingen pekar uppåt. Förklaringen kan finnas hos Sveriges goda ekonomi med låga räntor och låg inflation. 

Ökningen är större för inköp av mat, julpynt och kläder, där svenskarna väntas spendera 18 procent mer jämfört med 2017. Det kan förklaras med att svenskar har blivit mer medvetna om vad de lägger pengar på, en teori som ligger väl i linje med årets julklapp – det återvunna plagget, menar Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

Årets torra sommar fick fyra av tio svenskar att bli mer oroliga för klimatförändringarna och nästan hälften av befolkningen känner någon slags oro eller ångest kopplad till miljön. Sex av tio konsumenter uppger att de 2017 lade mer pengar på miljömärkta eller etiskt märkta varor än ett år tidigare.

“Det finns parallella trender i det här. Fler vill äta hälsosamt och lägger gärna mer pengar på närproducerad mat och mindre pengar på julklappar. Vi ser också en trend i att konsumera mindre och välja mer hållbara alternativ. Att hitta julklappar på andrahandsmarknaden är en jättebra grej, de flesta föredrar också att få något som är lite mer personligt”, säger Ingela Gabrielsson. 

Trots en ökad vilja att konsumera mindre är dagar som "Black Friday" och "Cyber Monday" här för att stanna, enligt undersökningen. Dagarna är mest populära hos unga, där sju av tio planerar att utnyttja erbjudandena. Det innebär däremot inte att man som konsument sparar pengar på att handla under dessa dagar, menar Ingela Gabrielsson.

“Många ser det som ett bra sätt att köpa saker man ändå behöver till ett billigare pris. Jag skulle säga att man som konsument måste tänka efter lite och göra en lista över vad man egentligen vill köpa. Det kan lätt bli för mycket och leda till att man köper saker man inte behöver."

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer