Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Trendbrott: Skånska hotell ser ljusglimtar på konferensmarknaden

Den hårt prövade konferensmarknaden börjar sakta komma igång igen i kölvattnet av coronapandemin. Men räddningsplankan är tunn och det råder fortsatt stor osäkerhet kring framtida bokningar av konferenser.

Foto:Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Sedan coronavirusets utbredning i våras har i synnerhet hotell- och restaurangbranschen drabbats med många varsel, korttidspermitteringar och konkurser. När gästbokningarna tvärnitade drogs även rullgardinen ner för hotellens konferensverksamhet som samlat stora delar av näringslivet. 

Men nu börjar mötesindustrin vakna ur dvalan. Det visar en genomgång som HD och Sydsvenskan gjort med företrädare för skånska hotell.

Den ljusnande bilden beskriver dock inte en återgång till forna bokningsnivåer. I stället handlar det mestadels om sporadiska förfrågningar från kunder som med betydligt kortare framförhållning än tidigare efterfrågar mindre mötesarrangemang.

Helena Mareniusson, vd för Valhall Park Hotell i Ängelholm:
”Vi ser att konfererandet ökar lite successivt och upplever att det finns ett uppdämt behov av att träffas. Fram till mitten av augusti hade vi ett bra bokningsläge för september-december. Framför allt för mindre konferenser, det efterfrågas större ytor till mindre grupper. Vi har också haft några konferenser där deltagarna har valt att konferera och äta ute. Men nu börjar det tyvärr komma fler avbokningar inför hösten. Prognosen är att vi det här året kommer att tappa cirka 40 procent av vår årsomsättning.”

”Nu startar vi ett byggprojekt med fastighetsägaren för att bygga relax, behandlingsrum, gym och matstudios med syfte att ha matlagningsaktiviteter för framtida konferenser.”

Annika Birkfeldt, hotelldirektör på Elite Hotel Marina Plaza i Helsingborg:
”Från noll bokningar i april har det gått uppåt, men det handlar om en väldigt liten uppgång. Förfrågningarna nu kommer till exempel från privata utbildningsföretag som behöver öka sin lokalkapacitet på grund av att de inte släpper in så många människor i sina egna utbildningslokaler.”

”Kunder som tidigare tittat på konferenser med runt 150 deltagare håller sig fortsatt borta. Men kunder som siktar på max 50 deltagare kanske ändå genomför sin konferens, och detta gäller främst företag i branscher där det generellt sett finns fortsatt gott om pengar, exempelvis inom e-handeln.”

Nina Lund, hotelldirektör på Elite Hotel Ideon i Lund:
”Redan under andra halvan i januari märkte vi att det började hända något med vår konferensverksamhet, baserat på signaler från internationella bolag med inkommande resenärer från Asien. Och i februari fick vi våra första stora avbokningar, sedan bara föll allting. Men sedan ett par veckor tillbaka har det åter börjat bokas konferenser. Trenden för september är positiv, med huvudsakligen små konferenser och uteslutande svenska deltagare.”

”Det är dock väldigt kort framförhållning på bokningarna. Förfrågningarna handlar om konferenser nästa vecka, och ibland med ännu kortare varsel. Vi har ingen trygg bas för konferenser senare i höst och kan bara planera för ett par veckor framåt.”

Jenny Kallin, chef för konferensverksamheten på Radisson Blu Metropol Hotel i Helsingborg:
”Nu efter semestrarna så tycker jag att det är en stor skillnad på bokningsförfrågningarna, jämfört med tidigare då konferensvärlden var på ”on hold”. Många ser över möjligheter att välja videokonferenser, men jag tycker att det även trillar in en del fysiska möten.”

”Sedan håller vissa företag fortfarande hårt på restriktionen om att inte ha några fysiska möten alls under resten av året, medan andra företag väljer att ha mindre möten med färre antal deltagare.”

Jens Lyckman, hotelldirektör på Clarion Hotel Malmö Live:
”Vår mötesverksamhet har i princip legat nere sedan början av april, men nu upplever vi en liten islossning, även om det handlar om extremt små signaler. Stora arrangemang ersätts av förfrågningar på mindre tillställningar med 15-20 deltagare.”

”Osäkerhetsfaktorn är dock fortsatt enormt stor, folk håller inne med sina bokningar till större möten. Färre folk i lokalerna med avståndsregler innebär mindre intäkter i framtiden, och idag kräver ett möte för 50 personer en dubbelt så stor lokal som tidigare.”

”Under de kommande sex månaderna har vi funderingar på att aktivera våra lokalytor på andra sätt – kanske genom att dra in en padelbana i kongressen och ordna tillfälliga utställningar.”

Jenny Pieplow Benestam, hotelldirektör på Quality Hotel View Hyllie:
”Vi känner att det börjar lossna och får många förfrågningar på mindre möten med 5-25 deltagare, i både närtid och framtid. Sedan har vi också haft en hel del digitala möten.”

”Men det kommer att dröja länge innan vi åter ser ett flöde med större konferenser som samlar 100-500 personer. Samtidigt är det oerhört svårt att sia om framtiden. Men suget finns efter att träffas igen och de signaler vi får är att så fort Folkhälsomyndigheten släpper på restriktionerna så kommer kunderna tillbaka.”


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?