Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Trendbrott när Ikea öppnar butik hos Alibaba i Kina

Hittills har Ikea enbart sålt möbler via egna butiker, så väl fysiskt som på nätet. Från i dag gäller inte den regeln längre när Ikea öppnar nätbutik på e-handelsgiganten Alibabas plattform Tmall i Kina.

Jon Abrahamsson Ring, vd för Inter Ikea.
Jon Abrahamsson Ring, vd för Inter Ikea.

Ikeas företrädare har tidigare helt avvisat tanken på att möta konkurrensen från e-handeln genom att sälja sina produkter på andra plattformar som Amazon.

Steget att öppna butik hos e-handelsjätten Alibaba är därför en helomvändning.

”Kina har utvecklats dramatiskt inom den digitala världen. Vi har historiskt investerat i Ikea-infrastruktur på platser där de många människorna bor, jobbar eller har enkelt att ta sig till. Nu finns det också en marknad där miljontals kineser spenderar tid och utforskar heminredningslösningar”, säger Tolga Öncü, ansvarig för detaljhandelsverksamheten inom Ingka Group som driver majoriteten av världens Ikea-varuhus.

Butiken på Tmall kommer finnas parallellt med Ikeas egen e-handelssajt. Han betonar att lösningen att unik för Kina och att Ingka inte har några liknande planer i dagsläget på andra marknader.

”Vi ser att det blir svårt att nå de många kinesiska familjerna och kommer att ta för lång tid, så nu känner vi att behovet är större än någonsin att Ikea tar större plats samtidigt som vi fortsätter att investera i egna fysiska mötesplatser”, säger Tolga Öncü.

Till skillnad från andra plattformar handlar det dessutom om att Ikea öppnar en egen butik på Tmall, snarare än att sälja enstaka produkter som hade varit fallet på Amazon.

”Vi känner att våra befintliga verktyg för att nå människor i Europa och Nordamerika är tillräckliga och har inte några diskussioner med tredjepartsplattformar någon annanstans.”

Satsningen i Kina är dock ett försök som kommer att följas nära av Inter Ikea, som äger varumärket Ikea och delar ut franchiserättigheterna till de företag som ska driva både fysiska butiker och sälja Ikeaprodukter på nätet.

”Samarbetet med Alibaba är ett test för att se hur det passar in i vår infrastruktur och kundernas upplevelse. Vi vill bli mer tillgängliga och tittar på nya format som små butiker. Nu är vi också redo att titta på andra kanaler och kommer att utvärdera för att se hur vi ska fortsätta, men det finns inga andra planer just nu utan detta är ett väldigt specifikt test i Kina”, säger Jon Abrahamsson Ring, tillträdande koncernchef för Inter Ikea.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?