1515

Trendbrott när e-handeln slår ut köpcentrum

Köpcentrumen fortsätter att dominera den fysiska detaljhandeln, men planerna på nybyggen minskar när e-handeln tar en allt större del av handelskakan. Ett trendbrott kan vara i sikte, enligt nya siffror.

Bild:TT

Köpcentrumen står starka, men utmanas allt mer av den ökande e-handeln. Just nu planeras det för 2,4 miljoner nya kvadratmeter handelsyta i drygt 200 projekt. Det är mindre än förra årets prognos på 2,6 miljoner kvadratmeter.

"Vi tror att det här är början på ett trendbrott. Man blir försiktigare både från fastighetssidan och bland detaljisterna", säger analytikern Tobias Rönnberg på HUI research.

De helt färska siffrorna kommer från köpcentrumdatabasen Swedish Shopping Center Directory, ett samarbete mellan HUI Research, intresseföreningen Nordic Council of Shopping Centers och Datscha.

Tobias Rönnberg tror att en anledning till den något försiktigare byggattityden har att göra med diskussioner om köpcentrum som stänger i USA och huruvida Sverige är på väg åt samma håll.

"Sedan handlar mycket om att e-handeln växer", säger han.

De planerade projekten är enligt honom en indikator på framtidsintresset. De dämpade prognoserna handlar om att visa projekt har slutförts och att andra har fallit bort.

"Slutsatsen är att det inte fylls på med projekt i samma takt som förut. Volymen har varit ökande under ganska lång tid."

Av de 2,4 miljoner kvadratmetrarna förutspås endast 1,3 miljoner att till slut bli verklighet.

Än så länge växer dock köpcentrum och större handelsplatser. Försäljningen ökade med 4,0 procent under 2016, om nya köpcentrum inkluderas, vilket motsvarar 11 miljarder kronor.

E-handeln växte samtidigt 16 procent, motsvarande 8 miljarder kronor. Under 2016 var alltså tillväxten störst i köpcentrumen räknat i kronor och ören, om man bryter ned handeln i köpcentrum, e-handel och annan handel.

Nästan två femtedelar av detaljhandelns försäljning skedde enligt sammanställningen i köpcentrum och större handelområden. Kommande år förutses dock e-handeln vara den kanal som driver tillväxten mest, vilket till viss del bekräftas i en annan rapport som HUI och Post Nord nyligen presenterade. Där framkom att all tillväxt i sällanköpshandeln under första halvåret i år har skett inom e-handeln.

Är det då inte konstigt att de planerade projekten inte bromsar mer?
"Vi är i vid vad som kallas en tipping point, så jag tror intresset kommer att gå ner ytterligare. Det här är nog inget hack i kurvan."

I takt med att e-handeln växer flyttar nya tjänster in i köpcentrumen. Det handlar om biografer, gym och frisörer.

Största svenska projekten:
Överby köpcenter i Trollhättan (65.000 kvadratmeter)
C4 Shopping i Kristianstad (60.000-70.000 kvadratmeter)
Kongahälla shopping i Kungälv (35.000 kvadratmeter)

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?