1515

Tredje coronavåg i Ryssland mitt i fotbolls-EM

Skarpare restriktioner införs både i Moskva och i S:t Petersburg efter det att Ryssland har registrerat det högsta antalet coronasmittade sedan i december förra året.

Gazprom Arena i Sankt Petersburg.
Gazprom Arena i Sankt Petersburg.Foto:Erik Simander/TT

Lotterier, obligatorisk vaccinering och en arbetsfri vecka – så försöker Moskva bekämpa den ökande smittspridningen.

Presidenten Vladimir Putin har flera gånger hävdat att Ryssland har hanterat pandemin bättre än andra länder – men nu måste nya restriktioner införas och tonläget har ändrats. 

Den arbetsfria veckan pågår fram till den 21 juni. Restauranger och barer måste stänga klockan 23. Och i parker får man bara promenera – rutschbanor tejpas med avspärrningsband. Samtidigt varnar myndigheterna att den som bryter mot restriktionerna riskerar böter.

Men på till exempel idrottsarenan Luzjniki i Moskva kan upp till 5.000 besökare samlas för att titta på EM-matcherna i fotboll på stora skärmar.

Även i EM-fotbollsstaden S:t Petersburg har den ökande smittspridningen lett till skarpare restriktioner. De införs den 17 juni, dagen efter det att det ryska landslaget spelade sin andra match.

Totalt ska sju EM-matcher spelas i S:t Petersburg, bland annat Sveriges gruppspelsmatcher mot Slovakien (18/6) och Polen (23/6).

Där kan upp till 3.000 personer samlas på utomhusarenorna för att följa matcherna.

”Restriktionerna är alldeles för slappa, vissa är även ineffektiva och kontroller är selektiva”, säger Nikolaj Krutjkov, immunolog och vd på det ryska forskningsföretaget Clinical Excellence Group till TT.

Han tror att höstens val till parlamentet spelar in.

”Stödet för och viljan att följa restriktionerna är låg, och man vill inte irritera befolkningen för mycket.”

Flera orsaker tros ligga bakom den ökande smittspridningen. Låg vaccinationstakt, få restriktioner och ovilja att följa de restriktioner som funnits anses har lett till den nuvarande situationen, enligt Nikolaj Krutjkov.

Trots att Sputnik V godkändes för användning i Ryssland i augusti i fjol är bara omkring 10 procent av befolkningen fullvaccinerad.

Nu ställer hälsomyndigheterna i Moskva krav på att 60 procent av de som jobbar inom tjänstesektorn och staten måste vara fullvaccinerade före 15 augusti.

För att locka fler till vaccinationslokalerna arrangeras lotterier. Varje vecka kommer man att lotta ut fem bilar bland de som vaccinerar sig i Moskva före den 11 juli.

”Det behövs mer sådant. Staten borde lägga mer pengar på det och till exempel erbjuda rabatt på matvaror”, säger Krutjkov.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?