1515
Annons

Tre rederier flaggar svenskt igen

För första gången på flera år växer den svenska handelsflottan. Tre rederier aviserade på måndagen att de flaggar in flera fartyg till Sverige.

"Min förhoppning är att detta bara är början. Vi har goda möjligheter att utveckla sjöfarten starkt framöver," säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

Den svenska handelsflottan har under flera år stadigt krympt. Mellan åren 2001 och 2017 minskade antal fartyg från 254 till 89. Men beslutet att från 1 januari 2017 införa så kallad tonnageskatt ser nu ut att vända trenden. Tre svenska rederier aviserar att de tillsammans ger åtta fartyg svensk flagg. Flera av fartygen är nybyggda.

Infrastrukturministern ser trendbrottet som betydelsefullt.

"Signalen i dag med ökad inflaggning är jätteviktig för hela näringen. Det här kommer att leda till fler jobb i Sverige, både direkt i sjöfarten men också i anknytning till hela den maritima näringen. Det här är en näringsgren som behöver stärkas. Här finns en stor utvecklingspotential inte minst inför de klimatutmaningar som vi står inför", säger Eneroth.

Skattereglerna för svensk rederinäring ändrades den 1 januari 2017. Regeringen införde då tonnageskatt där fartyg kan beskattas utifrån fartygets storlek. För att ett rederi ska vara kvalificerat att betala skatt enligt systemet måste en viss andel av företagets flotta vara registrerade inom EU/EES. Förutom tonnageskatten gjordes också andra justeringar som gjort det mer lockande att flagga in fartyg.

"Det kommer mer. Vi tittar nu på kompletterande stödsystem i form av eko-bonus för att se till att främja den pågående omställningen inom sjöfarten. Jag är optimistisk," säger infrastrukturministern.

Flera av de fartyg som nu får svensk flagg är nybyggda och kommer att drivas med flytande naturgas. En överflyttning av godstransporter från vägtrafik till sjöfart är ett led i att minska koldioxidutsläppen i transportsektorn.

Men trots att tonnagelagen varit i kraft knappt ett år kräver nu flera företrädare i branschen, bland andra Rikard Engström, vd på Svensk Sjöfart, i en debattartikel i Göteborgs-Posten att reglerna ändras.

"De grundläggande kraven som ställs för att ingå i systemet utesluter stora och mycket viktiga rederisegment, exempelvis den kustnära tankflottan och mindre fartyg", skriver debattörerna och vädjar till infrastrukturministern att se över systemet. Men något löfte om snabba åtgärder får de inte.

"Det var relativt nyligen som det nya beskattningssystemet trädde i kraft. Och det krävs ett bra underlag för att göra justeringar. Men vi har en bra dialog med näringen", säger ministern.

Boeing kände till brister – får böta två miljarder

Flygplanstillverkaren Boeing visste om säkerhetsbristerna på flygplansmodellen 737 Max, men hävdade att planen var säkra. Nu tvingas bolaget och dess förra vd betala miljardböter.

Boeing och bolagets förre vd Dennis Muilenburg har gått med på att betala böter till den amerikanska värdepappersmyndigheten Securities and Exchange Commission, SEC, rapporterar CNN.

Boeing och Muilenburg anses ha misslett marknaden om säkerheten för Boeings flygplan 737 Max.

Två krascher inträffade 2018 och 2019 där hundratals människor dog. Efter krascherna stoppades alla flygningar med flygplanstypen över hela världen, ett stopp som varade till i januari 2021. Bland annat det norska bolaget Norwegian drabbades hårt av stoppet.

Enligt SEC visste Boeing och Muilenburg att det fanns problem med 737 Max. Ändå sade bolaget och dess vd att testerna var okej, och att flygplanstypen var säker att flyga.

SEC har därför bestämt att Boeing ska betala böter. SEC och Boeing har kommit överens om att Boeing ska betala 200 miljoner dollar (2,2 miljarder kronor) och att Muilenburg ska betala 1 miljon dollar.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera