1515
Annons

Tre döda efter skottlossningen i Köpenhamn

Tre personer har dödats och flera har skadats, varav tre allvarligt, i skottlossningen på ett köpcentrum i Köpenhamn.

Den misstänkte 22-åringen var beväpnad med ett gevär när han greps 13 minuter efter larmet.

Personer flyr från köpcentret Fields.
Personer flyr från köpcentret Fields.Foto:Olafur Steinar Gestsson

”De döda är en man i 40-årsåldern och två unga människor”, säger polischefen Søren Thomassen på en pressträff under natten mot måndagen.

Köpenhamnspolisen larmades om skottlossningen på köpcentrumet Fields på Amager vid klockan 17.35 på söndagen. Den misstänkte gärningsmannen greps kort därpå, 17.48, i den ”omedelbara närheten” av Fields.

”Gärningsmannen var i besittning av ett gevär och ammunition till geväret. Gripandet var odramatiskt”, säger Søren Thomassen.

I ett pressmeddelande skriver polisen att det förutom en man i 40-årsåldern är en ung man och en ung kvinna som mördats.

Den misstänkte 22-åringen beskrivs som ”etnisk dansk” och är känd av polisen sedan tidigare, men inte för något större. Han tros ha agerat ensam.

”Men tills att vi är säkra på att den hypotesen håller kommer vi att fortsätta med en massiv utredning och en massiv operativ närvaro i Köpenhamn”, säger Thomassen.

Motivet är oklart. Polisen har sagt att man inte utesluter terror. Men angående spekulationer på sociala medier, uppger Søren Thomassen att inget tyder på rasism.

”Vi har inget som underbygger det nu, men det kan ju komma”, säger han.

En häktningsförhandling kommer att hållas under måndagen. Mannen är misstänkt för mord men det kan tillkomma fler brottsmisstankar, enligt Thomassen.

Köpenhamnspolisen undersöker fyra filmer på Youtube inom ramen för utredningen, rapporterar Jyllands-Posten. På filmerna poserar en ung man med ett gevär och en pistol. Filmerna laddades upp i fredags.

Polisen bekräftar för tidningen att utredarna granskar materialet och att man jobbar brett i jakten på motiv. Men polisen vill inte kommentera om mannen på filmerna är identisk med den gripne 22-åringen.

Enligt DR har polisen gjort husrannsakningar på flera adresser. Bland annat har ett stort antal patruller varit på en adress i Amager.

Bilder från händelsen visar hur panikslagna människor springer ut från köpcentrumet.

Polisen meddelade en kvart efter larmet att ”skott har avlossats och flera personer har träffats”. Polisen uppmanade samtidigt människor som var inne i köpcentrumet att ”stanna och invänta polisen” och att ”alla andra personer måste hålla sig borta”.

Skottlossningen rapporteras ha ägt rum invid köpcentrumets restaurangavdelning.

Danska TV2 har talat med en person som befann sig vid en restaurang i köpcentrumet när skottlossningen började.

”Plötsligt såg vi hur folk började springa mot utgångarna och sedan hörde vi en smäll. Då sprang vi också ut”, säger personen, som på vägen ut hörde ytterligare två smällar.

Andra vittnen talar om drygt en handfull smällar.

Ytterligare ett ögonvittne berättar för Berlingske att han tillsammans med andra gömde sig på taket innan han till slut lyckades ta sig ut och fly platsen.

”Alla sprang åt alla håll. Folk skrek”, säger han till tidningen.

En konsert med popstjärnan Harry Styles som var planerad i närheten på söndagskvällen ställdes in. Stjärnan skriver på Twitter att han sörjer tillsammans med Köpenhamnsborna.

”Jag älskar den här staden. Människorna är så varma och fulla av kärlek. Jag är förkrossad för offren, deras familjer och alla som lider”, skriver han.

Svenska UD meddelade på söndagskvällen att man inte har några uppgifter om döda eller skadade svenskar.

Advertys intäkter ökade – men förlusten svällde

Adverty, som erbjuder annonseringsteknik byggd för spel, hade intäkter på 2,8 miljoner kronor (1,1) under andra kvartalet 2022. 

Det redovisade resultatet blev -7,0 miljoner kronor (-5,5), vilket i all väsentlighet är i linje med bolagets budget och plan, enligt delårsrapporten.

Kassaflödet under kvartalet var -8,8 miljoner kronor (+3,1). Bolaget hade vid periodens utgång 17,2 miljoner kronor (14,6) i likvida medel. 

För att hålla farten i försäljningen uppe har bolaget vidtagit åtgärder för att öka utbudet ytterligare genom att anställa fler strategiska personer för att förstärka supply-teamet. 

”Vi vet att en av de viktigaste frågorna i dagsläget är att säkra upp fortsatta och ökande investeringar på köparsidan samt att attrahera fler varumärken till in-gaming annonsering. Genom att använda SeenThis streaming-videoteknik tillsammans med vår annonsplattform och vår expertis inom In-Play-paketering, erbjuder vi nu annonsörer en helt unik och branschens första produkt för streamade videoannonser inom display-annonsering i spel. Detta skapar i sig en enorm möjlighet till framtida utveckling och intäktstillväxt”, skriver bolagets vd Jonas Söderqvist i delårsrapporten.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera