Annons

Travet nobbar finansman

Finansmannen och travfantasten Rune Anderssons ilska över skatten på hästspel gör att han startar ett eget spelbolag på Malta – som tar upp konkurrensen med ATG nästa år.

Men hans plan att ge tillbaka pengar till travsporten har mötts av kalla handen.

UPPSKATTAT. Svensk Travsport har monopol på hästspel genom dotterbolaget ATG och vill inte ta emot bidrag till sporten från finansmannen Rune Anderssons nya företag på Malta som beräknas komma i gång till våren.
UPPSKATTAT. Svensk Travsport har monopol på hästspel genom dotterbolaget ATG och vill inte ta emot bidrag till sporten från finansmannen Rune Anderssons nya företag på Malta som beräknas komma i gång till våren.Bild:TT

I många år har Mellby Gårds grundare Rune Andersson varit en av de starkaste kritikerna till spelmonopolet och skattetrycket på ATG.

”Det är helt galet att staten tar 35 procent av spelnettot i stället för att mer pengar kunde gå tillbaka till branschen. Hästnäringen blöder varje år”, säger han.

Rune Andersson är etablerad inom travsporten med stor egen uppfödning och ett trettiotal tävlingshästar. Spelat på trav har han gjort varje vecka i 30 år.

Sitt förslag att få Svensk Travsport att öppna bolag på Malta, där skatten är under 1 procent, har han inte fått gehör för.

Därför tar han upp konkurrensen på egen hand.

Han har nu investerat, enligt egen utsago, några tiotals miljoner kronor i ett nytt bolag uppkallat efter travhästikonen Legolas. På kontoret på Malta pågår förberedelserna för fullt.

”Jag är inte delaktig i driften, men planen är att kunna öppna spelsajten till våren. Det återstår en del tester fortfarande”, säger Rune Andersson.

Ett antal bolag utnyttjar redan möjligheten att kringgå det svenska spelmonopolet och har startat verksamhet på Malta där de erbjuder spel över nätet på svenska lopp. De ger ingenting tillbaka till sporten till skillnad från ATG där 13 kronor på varje hundralapp kommer branschen till del.

”För mig är hela tanken bakom spelsajten att ge tillbaka till hästbranschen. Tack vare den lägre skatten har vi utrymme för högre ersättning till sporten och vi kan ändå dela ut mer till spelarna och få mer vinst till bolaget. Vi har inte bara vinstmaximering som många andra bolag”, säger Rune Andersson.

Fast hans planer på ett avtal med Svensk Travsport har inte gått i lås. Trots att han säger att han vill erbjuda förmånligare villkor än ATG.

”Förhandlingarna har strandat kan man säga. Det är en märklig situation att vi erbjuder pengar men inte får till ett avtal. Om det inte löser sig, som jag hoppas, får vi fondera pengarna så länge”, säger han.

På Svensk Travsport, som äger 90 procent av ATG (resten ägs av galoppsporten) är man medveten om Rune Anderssons planer. Men frågan om återbetalning är uppenbarligen känslig.

Generalsekreteraren Johan Lindberg är ytterst tillknäppt kring om det pågår diskussioner med Legolas.

”Det kan jag inte kommentera”, säger han.

Kan ni tänka er att ta emot pengar från bolaget?
”Det går inte att kommentera i nuläget. Det är väldigt abstrakt.”

Men enligt Rune Andersson vill bolaget ge er pengar. Vill ni inte ha dem?
”Vi känner väl till Rune Andersson. Han är en av travsportens största intressenter, men i det här läget har vi fokus på vad spelutredningen kommer fram till och att vi får lika villkor. Vi har levt en tid med att oreglerade aktörer har tagit en större del av spelkakan utan att bidra till hästnäringen och vi ser fram emot att få agera på samma villkor. Blir det inte så måste vi ha en plan B”, säger Johan Lindberg.

Spelutredningen ska läggas fram i mars och handlar om hur spelmonopolet kan brytas upp och ersättas med ett licenssystem.

”Vi vill inte vänta längre. Det kommer att ta lång tid innan det händer något”, säger Rune Andersson.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?