Transportstyrelsens generaldirektör: ”Ständigt nya hot”

Transportstyrelsen har gjort mycket för att förbättra IT-säkerheten sedan skandalen för tre år sedan, då hemliga uppgifter röjdes. Men inte tillräckligt. 

Det finns ständigt nya hot, och motståndarna är uppfinningsrika, säger generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, i en intervju i Di tv. 

Foto:Ari Luostarinen

I januari 2017 sparkades dåvarande generaldirektören för Transportstyrelsen, Maria Ågren, från sin post för sitt beslut att lägga ut it-driften av viktiga register på entreprenad utomlands, vilket gjorde att hemliga och känsliga uppgifter röjdes. 

Sedan dess har myndigheten arbetat aktivt för att stärka it-säkerheten och i dag är det endast utbildad svensk personal som hanterar system där säkerhetsskyddad information finns. Men detta betyder inte att säkerhetshoten är ur världen – tvärtom. 

”Du har ständigt nya hot, inte minst från antagonister, när det gäller de it-system som alla organisationer, myndigheter och företag är beroende av. Och de är uppfinningsrika och hittar ständigt nya kryphål i takt med att man skyddar sig”, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen.  

Hotbilden delas av Transportstyrelsens säkerhetschef, Peter Gustavsson, som säger att den totala ökningen av cyberangrepp i samhället också återspeglas inom Transportstyrelsen. 

”Det pågår regelbundet aktiviteter där angripare försöker gå runt de säkerhetssystem som ska skydda mot informationsförluster och sabotage. Vi på Transportstyrelsen bedriver sådan verksamhet som innebär att vår information kan vara av intresse för angripare i andra länder och vi tar detta hot på stort allvar”, säger Peter Gustavsson, säkerhetschef på Transportstyrelsen.

Sedan 2016 är alla svenska myndigheter skyldiga att löpande rapportera in incidenteter som bedöms kunna ”allvarligt påverka säkerheten i deras informationshanteringssystem”. 2016 fick Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, in 214 rapporter om incidenter, 2017 var siffran 281 och 2018 rapporterades 297 incidenter. 

”Vi har sett en liten ökning per år och att det går stadigt uppåt. Vi ser också att det är allt fler myndigheter som rapporterar,” säger Samuel Taub, informations- och cybersäkerhetsanalytiker på MSB.  

Av alla totalt rapporterade incidenter mellan 2016-2018 klassades 217 som angrepp. Enligt Samuel Taub avgör myndigheterna själva vad som ska klassas som ett angrepp, men säger att det kan handla om alltifrån försök till bedrägeri till förekomst av skadlig kod. 

Vilken typ av incidenter som Transportstyrelsen utsätts för vill generaldirektören inte gå in på, men säger att det är ett ständigt arbete med att skydda sig mot nya hot.

”Jag tror aldrig att man kommer kunna vara nöjd eller göra tillräckligt vad gäller säkerhetsarbeten. Det kommer hela tiden nya hot.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?