Transportplan väntas ge tiotusentals jobb

Trafikverkets förslag till nationell transportplan för de närmaste tolv åren väntas att ge jobb åt cirka 20 000 personer per år inom anläggningsbranschen, enligt en beräkning som verket har gjort.

Jobben kommer att finnas hos många olika aktörer.

"Det handlar om nybyggnation, och om konsulter för projektering, men även om företag som gör underhåll," säger Rolf Haraldsson, nationell projektledare på Trafikverket.

I vissa fall räknar verket med att det behövs nya former av kompetens, till följd av teknikens utveckling.

"Vi behöver samverka med andra parter i branschen för att vi ska klara den framtida kompetensutmaningen", säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, enligt ett pressmeddelande.

Verket har också startat ett projekt där nyanlända ingenjörer vidareutbildas för att arbeta med järnvägar.

Förslaget till transportplan för 2018—2029 lades fram i somras och har sedan dess varit ute på remiss. Regeringen väntas besluta om planen under våren.

Den mest uppmärksammade delen av Trafikverkets förslag handlar om järnvägar för höghastighetståg. Verket föreslår att de byggs för maxfarten 250 kilometer i timmen. Alternativet, att bygga för 320 kilometer i timmen, har bedömts som för dyrt.

Trafikverkets anslag för investeringar och underhåll ökar dock, från 52 miljarder kronor 2016 till nästan 66 miljarder 2019, enligt förslag från regeringen.

Samtidigt behöver Trafikverket självt rekrytera personal. Myndigheten räknar med att anställa cirka 3 000 personer under de närmaste åren, som följder av teknikutveckling, pensionsavgångar och normal omsättning bland personalen.

Långsiktiga fördelar av en bättre infrastruktur är inte med i den jobbanalys som Trafikverket nu presenterar.

"Vi tittar på samhällseffekter, men den analysen är inte klar ännu", säger Rolf Haraldsson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?