Annons

Tragiska olyckan gav honom idén till livräddande företaget

En tragisk lavinolycka på 1970-talet blev början på ett livslångt projekt för Magnus Granhed. I dag räddar hans företag Recco liv, och rullar nu ut tekniken utanför snöområden för att hitta fler människor som försvinner året runt. 

Magnus Granhed, majoritetsägare och grundare av Recco.
Magnus Granhed, majoritetsägare och grundare av Recco.Foto:Evelina Carborn

Magnus Granhed var 26 år och hade precis tagit examen på KTH i Stockholm när han var i Åre för att åka skidor. På väg upp i ankarliften såg han när en lavin gick. Tillsammans med fyra andra personer började han leta efter de som begravts i snön. Utan utrustning började de trycka ner sina skidstavar i den hårda snön i hopp om att hitta någon i väntan på räddningstjänsten. 

”Det kändes hopplöst”, säger Magnus Granhed. 

Efter tre timmar hittade de två personer som omkommit. En av dem var Magnus Granheds vän. 

”Här åker vi skidor och har kul, och plötsligt har en avlidit.”

Upplevelsen gjorde starkt intryck på Magnus Granhed som började fundera över ett sätt att kunna upptäcka människor som blir begravda i snön. Genom KTH träffade han professorn Bengt Enander och efter en tid av efterforskning kom de fram till att radarvågor var en möjlighet.

”Vi visste inte hur elektromagnetiska vågor beter sig i snö, så vi byggde ett litet laboratorium i Åre. Vi var tvungna att börja med ganska mycket baskunskap.”

Den första detektorprototypen var klar i början av 1980-talet och vägde 16 kilo.

”Den kostade skjortan att bygga. 50.000 spänn för en detektor, i ren komponentkostnad”, berättar Magnus Granhed.

Recco fick sitt stora genombrott när mobiltelefonin utvecklades på 1990-talet, först då kom komponenter som de kunde integrera i sitt system. Den nya handdetektorn vägde bara 1,5 kilo. 

”Med ett teknikutvecklingsföretag vet du inte om det finns en marknad, det är ju tokigt. Så blir det om du bygger efter ett intresse och inte en genomtänkt affärsidé. Det är klart att det har varit mycket arbete i motvind. Det är som ett maratonlopp, lite motgång och lite framgång, men man går lite framåt hela tiden.”

Recco-systemet består enkelt förklarat av två delar: en detektor som används av räddningspersonal och en reflektor på den som behöver räddas. Lavinområdet söks igenom med detektorn som skickar ut en radarsignal som tränger ner i snön. När signalen träffar en reflektor ”studsar” signalen tillbaka till detektorn och indikerar var den begravda personen ligger.

”Vi har förkortat tiden det tar att hitta folk. Man måste också inse att det letas efter väldigt mycket folk som har saknats länge, och man lägger ner stora resurser på det. Värdet av att hitta även en död person är viktigt”, säger Magnus Granhed. 

Den första som räddades levande i en lavin var en kvinna i Schweiz 1987. Hon hade fått en reflektor av en säljare i en skidshop, stoppat den i bröstfickan och åkt upp för att åka när hon hamnade i en lavin. 

”Lavinoffer är ofta människor mitt i livet. Det är inte ovanligt att de har både barn och föräldrar i livet. Så det är väldigt trista begravningar. Det är många människor som berörs av en lavinolycka”

Recco arbetar med 900 räddningsorganisationer, helikopterbaser och räddningsteam i 28 länder. Enligt företaget är mellan 10-12 miljoner människor utrustade med reflektorer. Affärsidén bygger på att konsumenten betalar för söksystemet genom att köpa produkter med integrerade reflektorer.

Drygt 150 varumärken integrerar reflektorer i sina produkter i dag, bland annat stora märken som Arcteryx, Haglöfs, POC och Peak Performance. Recco har under många år även sålt reflektorer till Nato och det norska försvaret.

Hur lång tid tog det innan ni började tjäna pengar på företaget?

”Rätt många år. Samtidigt har vi aldrig gått back. Jag hade inga pengar när vi startade, det fanns ingenting som hette riskkapital. Hade vi gått till ett stort företag hade de bara sagt 'det här är en så jäkla dum affärsidé'. Vi fick snåla, bygga grejer, försöka sälja och bygga upp det successivt. vi har aldrig haft något kapitaltillskott.”

Investmentbolaget Traction gick in som delägare 1988. 

”Egentligen hade vi inte finansiella problem utan jag behövde hjälp med kunskap. Vi sysslade med radarteknik och hade helt plötsligt kunder som modeföretaget Prada. Vi arbetade med två helt olika marknader. Vi hade egentligen samma problem som ett stort företag, som vi skulle sköta på några få personer. Företag utvecklas inte snabbare än kompetensen hos ledningen. Jag var inte helt kompetent och behövde bygga upp det med bra rådgivare, därför tog det lite tid.”

”Det var mer ett behov att få struktur och kunskap än att få in pengar. Vi har inget behov av externt kapital. För mig har riskkapital alltid varit väldigt främmande, att ta in 200 miljoner och köra så det ryker.”

Sedan 2015 har Recco utvecklat ett nytt helikopterburet söksystem, som utöver lavinräddningar kan användas till att leta efter försvunna människor i skog och mark året runt.

”Lavinproblem är egentligen litet, nu blir det en del av det stora söksystemet. Att leta efter folk som gått bort sig är ett större problem. Det förändrar marknaden och våra förutsättningar att växa. Vi kan dubbla omsättningen på samma kunder genom att sälja reflektorer till sommarkläder- och utrustning.”

”Det är främst en säkerhetsfråga men också ekonomisk fråga, om man kan hitta människor snabbare kan det också spara pengar till statskassan.”

Magnus Granhed är i dag 73 år och slutade som vd för tre år sedan. Förutom att vara en aktiv styrelsemedlem är han fortfarande involverad i teknikutvecklingen och är ofta på kontoret. 

”Genom åren är det många som frågat när jag ska 'casha in'. Det är högsta lyckan i världen för många att göra det och inte jobba. Jag ser det inte så, och jag gillar att jobba.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?