1515

Trafikverkets fyra förslag – så ska nya snabbtågen bli billigare

Lägre kostnader för nya stambanor är möjliga om stationerna inte läggs centralt, visar Trafikverkets rapport som redovisades på måndagen.
Men det innebär att Landvetter inte inkluderas, vilket Västsvenska handelskammaren vänder sig emot. 

Foto:Johan Nilsson/TT

På måndagen presenterade så Trafikverket sin rapport om alternativ för nya stambanor i Sverige med ett kostnadstak på 205 miljarder kronor.  

Fyra alternativ redovisas, utan att Trafikverket tar någon ställning till de olika alternativen. 

”Förslagen är en avvägning mellan nationellt och regionalt perspektiv och har en ansats i en kapacitetsökning i järnvägssystemet och hur nätet sitter ihop från Göteborg, Stockholm och Malmö via Jönköping”, säger säger Ali Sadeghi, programchef för nya stambanor på Trafikverket. 

Enligt Trafikverket ger samtliga alternativ ett stort kapacitetstillskott och stora nyttor. De är dock inte några färdiga, optimerade förslag. Rapporten utgår ifrån ett system som är dimensionerat för hastigheter på 300 kilometer i timmen.

”När det gäller fysiska lösningar kommer vi att behöva fortsätta utreda ett antal tekniska lösningar och jämföra dem med varandra. När det gäller landbroar så redovisar vi att de rent geografiskt skulle kunna ha potential, på vissa delar av sträckan i alla fall, och kunna bidra med till exempel mindre barriäreffekter, men också lägre kostnader.”

En stor skillnad i flera av förslagen som presenteras är att stationerna i många fall hamnar utanför stadskärnorna. 

”När vi fick det här uppdraget kunde vi ganska snabbt se att vi behövde ta ett tidigt grepp som innebär färre stationer och att de stationer vi ha måste vara externa, för att komma ned i investeringskostnader. Det är det i princip alla fyra förslagen bygger på.”

Hur bindande är Sverigeförhandlingen?
”Det förslag som Sverigeförhandlingen tog fram är ju utgångspunkten i vårt arbete. Sedan är det här ett utredningsunderlag vi redovisar. Vi tar inte ställning. Jag vill mena att mycket dialog och förhandlingar återstår.”  

En konsekvens av ett minskat antal stationer är att det inte ingår någon hållplats vid Landvetters flygplats i flera av förslagen. Det är något som Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé vänder sig emot. 

”Landvetter måste bara vara med och vi ser gärna att man också skulle lagt med Arlanda. Det tror vi är bra för att få med stockholmarna, att de ser fördelarna med att Sveriges största flygplatser kopplas till en sådan här satsning”, säger han. 

Även att stationerna hamnar utanför stadskärnorna är han kritisk till. 

”Järnvägen måste bygga ihop stadskärnor, inte stadsnära åkerlappar. Ska man använda det här för regional pendling måste det vara till stadskärnan man kommer.”

Johan Trouvé är mycket nyfiken på en bropelarlösning som han tror både är enklare och snabbare att bygga. Han anser fortfarande att det förslag som togs fram under Sverigeförhandlingen är att föredra. 

”Trafikverket själva säger ju att det här kan vara färdigt tidigast 2045. Även om det handlar om en stor summa pengar är det utsmetat under väldigt lång tid.”

Han får dock inget medhåll från Stockholms handelskammare som länge varit skeptiska till projektet. 

”Trots att man sänker kostnaden för investeringen något är nyttorna i projektet fortfarande för små för att det ska vara relevanta att gå vidare, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, enligt ett pressmeddelande.

Han anser att investeringen i höghastighetståg kan tränga undan andra viktiga åtgärder i tågsystemet. 

Utöver de fyra alternativen som presenteras uppdateras även kostnadsberäkningen för det så kallade jämförelseförslaget, som bygger på Sverigeförhandlingens alternativ. Kostnaden beräknas nu till 295 miljarder kronor. De alternativa förslagen beräknas kosta mellan 150 och 235 miljarder kronor. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?