Annons

Trafikverket: Tågen är i tid under pandemin

Svensk persontågstrafik är punktligare än på länge. En sommar utan extremt väder och minskat resande på grund av coronapandemin är några av faktorerna som spelar in.

Foto:Johan Nilsson/TT

De svenska persontågen kommer i tid. Under juli månad kom 95 procent tågen i tid eller inom fem minuters marginal från utsatt tid, vilket är en förbättring jämfört med första halvåret 2020, då siffran legat på 93,8 procent. Det innebär att man för första når det målet för punktligheten som sattes upp 2013.

Trafikverket har jobbat bland annat med att planera banarbeten så störningarna blir så små som möjligt och med att planera tidtabellen bättre uppger generaldirektör Lena Erixon. Även godstrafiken har förbättrat sin punktlighet och når högsta siffran hittills – 88,4 procent av tågen anlände inom tidsmarginalen i juli månad.

Att resandet gått ned när Sverige varit lamslaget av coronapandemin är en betydande faktor. Mellan april och juli har Trafikverket sett en minskning av trafikvolymerna på mellan 10 och 20 procent, i juli stannade minskningen av något, med 11,7 procent lägre trafikvolym jämfört med samma månad förra året.

”Det är lite mer luft i systemet och då är det mindre känsligt för störningar”, säger Lena Erixon.

Hon är tydlig med att kapaciteten för den svenska järnvägen måste byggas ut. På stambanorna, vid vissa regionala banor och på sträckor där det fortfarande är enkelspår är det trångt. Samtidigt förändras vårt resande, flygtrafiken är hårt begränsad på grund av coronapandemin och många vill se ökad tågtrafik av klimathänsyn.

”Vi har haft en fördubbling av persontrafiken sedan 1990-talet, samtidigt som utbyggnaden har varit begränsad. Vi har nått en gräns där det är svårt att få in fler tåg. Ska vi ha en punktlig och stabil trafik så behöver vi också bygga ut kapaciteten”, säger Lena Erixon.


Innehåll från ScriveAnnons

Lista: Här är alla dokument ditt företag kan digitalisera

Digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan spara både tid och pengar.
Digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan spara både tid och pengar.

Osmidig fakturahantering, utdragna kontraktsprocesser och krångliga anställningsavtal kostar företag tid och energi.

Tillväxtbolaget Scrives lösning på problemet – att transformera pappersintensiva arbetsflöden till digitala processer.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här

Alla företag, små som stora, lever i en vardag där dokumenthanteringen är något av en tragglig vedermöda. Hos många bolag saknas insikten om hur stor andel avtal och dokument – allt från arbetsordrar till sekretessavtal – som faktiskt skickas iväg dagligen av dess organisationer och avdelningar.

Trots det har de allra flesta företag inte insett att det faktiskt går att transformera sina mest pappersintensiva arbetsflöden till digitala processer.

Här är några exempel på hur elektronisk signering kan förenkla företagarnas vardag. 

HR

En av de vanligaste orsakerna till att kandidater väljer att hoppa av en rekryteringsprocess är relaterade till tid. Många HR-avdelningar har insett vikten av ett kvickt och smidigt agerande vid anställningar på en konkurrensutsatt marknad. Talangerna kan fångas in snabbare med hjälp av smidiga, elektroniska anställnings- och kontraktsprocesser.

Sälj

När ett avtal med kunden eller partnern ska undertecknas kan slutanvändarna e-signera och hantera sina dokument var de än befinner sig, på vilken enhet som helst. Är kunden krånglig och inte kan bestämma sig, skicka ett nytt avtal på några sekunder.

IT

För IT-avdelningarna blir det nu enklare att hantera och fylla i allt från incidentrapporter till ändringsbegäran. Både interna och externa dokument kan med fördel skickas med e-signering. Speciellt i tider när man kanske inte har möjlighet att sitta på samma kontor. 

Legal

De som snabbt behöver fylla i ett sekretessavtal eller ett internt dokument kan signera elektroniskt, oavsett om de befinner sig på kontoret eller på språng. Det har aldrig varit viktiga att hålla koll på datan och se till att man till exempel efterlever GDPR. 

Inköp

Med digitala processer förenklas vardagen för inköpsavdelningarna som behöver få en inköpsorder eller ett leverantörskontrakt undertecknat. Ibland måste avtal även skickas fram och tillbaka innan man är överens om vad som gäller.

Kort sagt, det finns alltid ett dokument eller en överenskommelse som behöver signeras.

Scrive har sedan starten 2010 hjälpt kunder i flera olika branscher att digitalisera och effektivisera olika arbetsflöden och dokumentprocesser. Trenden är tydlig – behovet av elektroniskt undertecknade avtal och kontrakt finns i alla branscher, i alla bolag och på alla avdelningar.

– Genom att digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan man spara både tid och pengar, och företaget kan därmed kan göra fler affärer, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Testa Scrive gratis i 30 dagar – läs mer här

 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?