1515
Annons

Trafikverket: Avvakta med att bygga elvägar – risk att man satsar på fel teknik

Bristen på laddinfrastruktur är ett hinder för en snabb elektrifiering av tunga lastbilar – och nätverket behöver byggas ut omedelbart. Däremot bör man avvakta med en storskalig utbyggnad av elvägar. Risken att satsa på fel häst är för stor, fastslår Trafikverket i en rapport.

Eldrivna lastbilar och ökad användning av biodrivmedel kan minska klimatutsläppen från tunga lastbilar med 85 procent till 2040.
Eldrivna lastbilar och ökad användning av biodrivmedel kan minska klimatutsläppen från tunga lastbilar med 85 procent till 2040.Foto:Mostphotos.

”Det finns en risk att man satsar på en teknik som inte är marknadsmässigt bärkraftig. Och det gäller inte bara elvägar”, säger Magnus Lindgren, senior sakkunnig på Trafikverket, och fortsätter:

”När vi ser hur snabb utvecklingen är av olika tekniker i kombination med de kostnader som är associerade med att bygga infrastruktur så är det viktigt att vi får ut den infrastruktur som behövs i närtid och bygger mer kunskap kring de fordon som har ett större energibehov.”

Magnus Lindgren, senior sakkunnig på Trafikverket
Magnus Lindgren, senior sakkunnig på TrafikverketFoto:Elin Gårdesig

Regeringen gick i höstas ut med ambitionen är att elektrifiera 2.000 kilometer av de mest trafikerade stråken längs det statliga vägnätet till år 2030. 

Trafikverkets rekommendation är att man bör avvakta med en sådan utbyggnad. Det ser också att den del av fordonsflottan som förväntas nyttja en elväg är betydligt mindre än man tidigare trott. Endast 25 procent bedöms kunna nyttja delar av det 3.000 kilometer långa  elvägssystemet som planeras till 2040. Det är en drastisk sänkning av den bedömning man gjorde för bara några år sedan. Då ansåg man att upp mot 80 procent av flottan skulle nyttja dessa vägar.

När tror du att man kan få klarhet i vilken teknik man ska satsa på?
”Vi kommer att få en tydligare bild de närmsta åren. Det var inte länge sen det ansågs omöjligt att batteri-elektrifiera en lastbil. Det har gått så himla snabbt. ”

Men Lindgren understryker att han inte anser att Sverige ska avvakta och se hur resten av världen gör innan vi hoppar på en lösning.

”Vi ska ligga i framkant och vara med och bygga kunskap. Vi ska vara en del av att bygga framtidens standard.”

I dagsläget är det, enligt Trafikverkets rapport, bristen på stationär laddning som är det mest akuta hindret för en snabb elektrifiering av de tunga transporterna. Och där bör man kunna komma igång omedelbart med att bygga ut systemet. 

”Fordonen finns redan på marknaden. Och vi har de standarder som behövs. Det finns varken några juridiska eller tekniska hinder”, säger Lindgren.

För att sätta fart på elektrifierings-viljan föreslår Trafikverket en klimatpremie för eldrivna tunga fordon anpassade för stationär laddning på upp till 350.000 kronor per fordon fram till år 2030.  Detta under förutsättning att den föreslagna höjda reduktionsplikten (se faktaruta) införs. Utan den skulle det behövas upp till 550.000 kronor per fordon.

Trafikverket ser också att det skulle behövas någon form av klimatstöd för att få fart på utbyggnaden av laddningspunkter, och föreslår ett statligt stöd som motsvarar 50 procent av investeringskostnaden. Trafikverket ser också skäl att samordna utbyggnaden av snabbladdning för tunga fordon med utbyggnaden av snabbladdning för personbilar.

Beräkningarna pekar på upp mot 6,5 miljarder kronor i kostnader över en tioårsperiod, enligt Magnus Lindgren.

Enligt Trafikverkets analys kan utsläppen av klimatgaser från tunga fordon sänkas med 85 procent fram till 2040 genom en kombination av elektrifiering och en successivt högre andel förnybara drivmedel. 

Läs hela rapporterna på Trafikverket

 


Postnord satsar på fler paketboxar på landsbygden

Postnord inleder en satsning på att placera ut paketboxar på landsbygden för att erbjuda fler leveransalternativ. Det framgår av ett pressmeddelande.

Nya leveransalternativ för människor boende från Dalarna och uppåt.
Nya leveransalternativ för människor boende från Dalarna och uppåt.

Vid midsommar kommer 100 boxar att placeras ut runt om på Sveriges landsbygd och målet är att ha 4 500 vid årets slut vilket innebär en fördubbling av boxar bara i år.

De nya 100 boxarna ger leveransalternativ för människor boende från Dalarna och uppåt.

Under hösten kommer även nya placeringar i Stockholm, Göteborg, Malmö och därefter i de 36 största städerna i Sverige.

Postnord är stora inom paketleveranser i Sverige. 

Läs mer: Paketboxsbolaget växer med Batljan och Selin i ryggen
Läs mer:
Kinnevik-backade Budbee skriver jättekontrakt


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?