Annons

Trädgårdsbranschens e-handel inför rekord – ”det är rätt galet”

När många stannar hemma i coronatider står trädgårdsbranschens e-handel inför rekordförsäljning. ”Det sprungit i taket på ett sätt som ingen kunde ana”, säger Bengt Håkansson på Odla.nu till TT.

Foto:Naina Helen Jama/TT

Fördubblad försäljning i mars och april och stort behov av extrapersonal – e-handelsföretaget Odla.nu har fullt upp. Säsongen har egentligen knappt börjat, men det beställs redan en hel del till balkong, koloni och trädgård.

”Väldigt mycket grönsaker, mycket bärbuskar. Ätbart är trenden, som potatis, sättlök och jättemycket fröer. Grönsaksfröer”, säger Odlas platschef Bengt Håkansson och fortsätter:

”Vi har lyft in extra personal för att klara anstormningen – ett 20–30-tal nya extra personal som jag kanske inte hade behövt i vanliga fall”.

Konkurrenten Wexthuset vittnar om ett liknande tryck.

”Nu slår väl alla rekord – vi har en ökning i april med 90 procent i omsättning jämfört med samma period i fjol. Det är rätt galet, vi jonglerar för att få ut varor”, berättar vd:n Lena Ljungquist.

Det är inte bara plantor och fröer som efterfrågas online.

”Vi ser ökning i antalet växthus. Det är hela bredden – folk behöver krukor, jord, näring och växtlampor och odlingshjälpmedel”.

Klostra Handelsträdgård, som säljer köks- och trädgårdsväxter på nätet, tar nu emot runt 300 beställningar varje dag – det dubbla jämfört med tidigare, berättar delägare Mikael Sjöbeck när TT ringer.

”Det som har peakat mest är sättlök och sättpotatis. Sverige har gått in i beredskapsläge och säkrar potatis inför vintersäsongen”.

Antal beställningar slog om på bara ett par veckor.

”Vi hade planerat en tillväxt på 30 procent, nu har vi en tillväxt på över 100 procent sedan folk började sitta hemma”.

Även kedjor som Plantagen och Blomsterlandet märker av efterfrågan. Den sistnämnda kedjan ser även hur 65-plussare nu börjar klicka hem växter via webben. Enligt Blomsterlandets e-handelschef Tirdad Zadeh handlar det om en sexprocentig ökning av den äldre målgruppen under mars-april, jämfört med hela förra året.

”Om jag tar tempen på vår kundtjänst så får vi också mycket frågor som vi inte fått tidigare – frågor från de som uttrycker att de inte får gå hemifrån, och frågor om hur man lägger en order”, säger han till TT.

Coronaläget medför också vissa förseningar i leverans.

”På grund av efterfrågan som har ökat rejält, så påverkar det våra leveranstider som just nu är lite längre än vanligt”.

Zetas handelsträdgård i Huddinge har även de fullt upp med att skicka växter per post, men har även börjat leverera kassar med blommor och köksväxter lokalt i Stockholmsområdet i coronatider.

”Det är väldigt många äldre som inte kommer ut och kan handla, och de började skriva till oss om att packa ihop pelargoner. Det kom många sådana mejl, säger VictoriaSkoglund på Zetas som kontaktade ett taxibolag för ett tag sedan”.

”Jag frågade om de var intresserade av att köra ut kassar till de som inte vågar sig ut. Och de var de, så vi fick ihop det där samarbetet på bara några dagar”.

Odla.nu, som precis expanderat med ny odlingsanläggning utanför Kristianstad, odlar mycket eget – grönsaker och sommarblommor – för försäljning på nätet.

Att ta in produkter utifrån kan komma att bli svårt för företagen, tror Bengt Håkansson.

”Det kommer bli brist på produkter framöver. De som producerar växter kunde inte förutspå denna försäljning. Det är längre leveranstider på allt – och medelhavsväxter från Italien går att få tag på men tillgången har strypts lite”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?