1515
Annons

Trädgårdsbranschens e-handel inför rekord – ”det är rätt galet”

När många stannar hemma i coronatider står trädgårdsbranschens e-handel inför rekordförsäljning. ”Det sprungit i taket på ett sätt som ingen kunde ana”, säger Bengt Håkansson på Odla.nu till TT.

Foto:Naina Helen Jama/TT

Fördubblad försäljning i mars och april och stort behov av extrapersonal – e-handelsföretaget Odla.nu har fullt upp. Säsongen har egentligen knappt börjat, men det beställs redan en hel del till balkong, koloni och trädgård.

”Väldigt mycket grönsaker, mycket bärbuskar. Ätbart är trenden, som potatis, sättlök och jättemycket fröer. Grönsaksfröer”, säger Odlas platschef Bengt Håkansson och fortsätter:

”Vi har lyft in extra personal för att klara anstormningen – ett 20–30-tal nya extra personal som jag kanske inte hade behövt i vanliga fall”.

Konkurrenten Wexthuset vittnar om ett liknande tryck.

”Nu slår väl alla rekord – vi har en ökning i april med 90 procent i omsättning jämfört med samma period i fjol. Det är rätt galet, vi jonglerar för att få ut varor”, berättar vd:n Lena Ljungquist.

Det är inte bara plantor och fröer som efterfrågas online.

”Vi ser ökning i antalet växthus. Det är hela bredden – folk behöver krukor, jord, näring och växtlampor och odlingshjälpmedel”.

Klostra Handelsträdgård, som säljer köks- och trädgårdsväxter på nätet, tar nu emot runt 300 beställningar varje dag – det dubbla jämfört med tidigare, berättar delägare Mikael Sjöbeck när TT ringer.

”Det som har peakat mest är sättlök och sättpotatis. Sverige har gått in i beredskapsläge och säkrar potatis inför vintersäsongen”.

Antal beställningar slog om på bara ett par veckor.

”Vi hade planerat en tillväxt på 30 procent, nu har vi en tillväxt på över 100 procent sedan folk började sitta hemma”.

Även kedjor som Plantagen och Blomsterlandet märker av efterfrågan. Den sistnämnda kedjan ser även hur 65-plussare nu börjar klicka hem växter via webben. Enligt Blomsterlandets e-handelschef Tirdad Zadeh handlar det om en sexprocentig ökning av den äldre målgruppen under mars-april, jämfört med hela förra året.

”Om jag tar tempen på vår kundtjänst så får vi också mycket frågor som vi inte fått tidigare – frågor från de som uttrycker att de inte får gå hemifrån, och frågor om hur man lägger en order”, säger han till TT.

Coronaläget medför också vissa förseningar i leverans.

”På grund av efterfrågan som har ökat rejält, så påverkar det våra leveranstider som just nu är lite längre än vanligt”.

Zetas handelsträdgård i Huddinge har även de fullt upp med att skicka växter per post, men har även börjat leverera kassar med blommor och köksväxter lokalt i Stockholmsområdet i coronatider.

”Det är väldigt många äldre som inte kommer ut och kan handla, och de började skriva till oss om att packa ihop pelargoner. Det kom många sådana mejl, säger VictoriaSkoglund på Zetas som kontaktade ett taxibolag för ett tag sedan”.

”Jag frågade om de var intresserade av att köra ut kassar till de som inte vågar sig ut. Och de var de, så vi fick ihop det där samarbetet på bara några dagar”.

Odla.nu, som precis expanderat med ny odlingsanläggning utanför Kristianstad, odlar mycket eget – grönsaker och sommarblommor – för försäljning på nätet.

Att ta in produkter utifrån kan komma att bli svårt för företagen, tror Bengt Håkansson.

”Det kommer bli brist på produkter framöver. De som producerar växter kunde inte förutspå denna försäljning. Det är längre leveranstider på allt – och medelhavsväxter från Italien går att få tag på men tillgången har strypts lite”.

Irländsk offensiv lyfter aktien – nu ökar chansen för bud

Det irländska isoleringsbolaget Kingspan fortsätter storköpa aktier i Nordic Waterproofing. Aktien har rusat efter intåget och chansen för ett bud har ökat.

Foto:Mostphotos/TT

För knappt två veckor sedan sålde största ägaren Svolder sitt innehav i taktätaren Nordic Waterproofing (NWG). Under torsdagen sålde näst största ägaren Swedbank Robur hela sitt innehav. I skrivande stund äger Kingspan 24 procent av bolaget och vid 30 procents ägande uppstår budplikt.

När Di i måndags hörde av sig till Kingspan valde det irländska bolaget att avböja en kommentar om sitt köp. ”Jag kan inte kommentera ägarfrågor, men vi har såklart varit i kontakt med Kingspan och vi behandlar dem som vilken annan storägare som helst” uppger NWG:s styrelseordförande Mats Paulson kring den nya ägaren. Enligt uppgift till Di ska Kingspan efter köpet av Svolders aktier ha sagt att man ser innehavet i NWG som en kapitalinvestering.

Det irländska bolaget Kingspan grundades 1965 och är framför allt specialister på isolering. Bolaget är globalt och har 19.000 anställda med en verksamhet i över 70 länder. Under fjolåret omsatte man 67 miljarder kronor. Kingspan är noterat i Dublin och har ett börsvärde om knappt 120 miljarder kronor. Detta kan sättas i relation till NWG:s börsvärde om 4,5 miljarder kronor efter kursrusningen i augusti, och en nettoskuld om ungefär en miljard.

Kingspan har nått sin nuvarande marknadsposition primärt genom förvärv, inte helt olikt NWG som har konsoliderat den nordiska marknaden inom tätskikt. Bland annat så köpte Kingspan i början av 2022 franska bolaget Ondura Group, ett bolag med mycket lik verksamhet som NWG. Kingspan uppger att förvärvet ska utgöra en global plattform för att utveckla sitt erbjudande för taklösningar. 

Ondura omsatte 4,4 miljarder kronor under 2021 och gjorde ett resultat mätt som ebitda om 665 miljoner. Förvärvet gjordes till 5,7 miljarder kronor. De senaste 12 månaderna har NWG omsatt 4 miljarder kronor och gjort ett ebitda-resultat om 580 miljoner. Samma multipel på NWG skulle erbjuda en 12 procent budpremie från nuvarande aktiepris.

Under fjolåret deltog Kingspan i nyemissionen för H2 Green Steel där bolaget äger 1 procent, så man har haft ögonen på nordiska bolag ett tag åtminstone. Verksamheten i Sverige är relativt liten, och för Kingspans del utgör centrala Europa och Norden 25 procent av omsättningen för 2021. I sin presentation för fjärde kvartalet pekade Kingspan ut just membran för platta tak som ett område där bolaget vid tillfället hade ett embyro till marknadsposition, men att affärsmöjligheten är global.

Sedan nyheten om Svolders sorti nådde marknaden är aktien i NWG upp 32 procent. Om Kingspan i stället direkt hade lagt ett bud i linje med Onduras värdering hade det gett en budpremie på 48 procent, vilket är rimligt. 

Rör det sig om en budstrategi får den därmed anses vara något okonventionell. Samtidigt visar den senaste ökningen att Kingspan har ambitioner med sitt innehav i NWG – och chansen till bud har ökat.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera