1515
Annons

Toyota miljardinvesterar i flygande el-fordon – kan färdas 24 mil på en laddning

Japanska Toyota försöker hitta nya sätt att anpassa sig till en bransch i snabb förändring. Biljätten investerar nu 3,8 miljarder kronor i el-flygsutvecklaren Joby Aviation, som nu planerar att ta sina elflyg till börsen.

Jobys helektriska flygplan kan landa och starta horisontellt.
Jobys helektriska flygplan kan landa och starta horisontellt.Foto:Trevor Jolin

Joby Aviation grundades 2009 och arbetar med utvecklingen av ett kommersiellt elflyg med plats för fyra passagerare som startar och landar vertikalt – som en helikopter.  

”Flygtransporter har varit ett långsiktigt mål för Toyota, och medan vi fortsätter vårt arbete inom bilbranschen så tar vi i och med detta avtal sikte mot himlen”, säger Toyota Motor Corporation VD och koncernchef Akio Toyoda i ett pressmeddelande.

”Genom denna nya och spännande strävan hoppas vi kunna leverera fri rörlighet och njutning till kunder överallt, på land och nu i himlen.”

Den japanska biljätten var med i en tidigare finansieringsrunda för Joby som stängdes 2018 där de tog in sammanlagt 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 830 miljoner kronor. Även processorjätten Intel och lågprisflygbolaget Jetblue har tidigare investerat i Joby, skriver The Verge. 

Enligt nyhetsbyrån Reuters ska bolaget under 2020 haft en värdering på 2,6 miljarder dollar, cirka 21,5 miljarder kronor, och har sedan starten 2009 anskaffat kapital till ett totalt värde om 800 miljoner dollar, motsvarande drygt 6,6 miljarder svenska kronor, utanför börsen. 

Joby undersöker nu också möjligheten för att noteras på börsen genom en fusion med ett uppköpsskalbolag (SPAC). Värderingen skulle, enligt Reuters, landa på ungefär 5 miljarder dollar, drygt 41 miljarder kronor.  

I samband med att Toyota presenterade sin investering släppte man också lite detaljer om fordonet som planeras att vara i kommersiell trafik redan 2023. 

Foto:KAEMMERLING PHOTOGRAPHY

Det helelektriska flygplanet har sex rotorer och plats för fem personer, inklusive en pilot. Planet kan starta vertikalt och sedan växla till framåtflygning med lutbara rotorer. Enligt Joby kan fordonet nå en topphastighet på 320 kilometer i timmen och kan resa drygt 24 mil på en laddning. 

Enligt ett exempel på Jobys hemsida skulle en resa från Los Angeles flygplats LAX till Newport Beach — en sträcka på cirka 56 kilometer – ta 15 minuter med Jobys flygplan. Motsvarande resa med bil skulle ta cirka 1 timme och 15 minuter. 

Planet uppges också vara 100 gånger tystare än ett konventionellt flygplan.

”Vi bygger ett nytt transportsystem för att förändra ditt dagliga liv, med större säkerhet och – tids nog – till samma kostnad som att köra ,” säger Jobys grundare JoeBen Bevirt i ett uttalande, enligt The Verge.

Joby Aero gick förra månaden med på att ta över taxibolaget Ubers flygtaxiverksamhet vid namn Elevate, samtidigt som Uber blev ägare i bolaget. Bolaget har också ett partnerskap med Uber för att utveckla en flygande taxiservice.

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Huvudskador vanligt bland elsparkcyklister

Många som råkat ut för olyckor med elsparkcyklar har skippat hjälmen och kört alkoholpåverkade, enligt en norsk studie. Resultatet visar även att huvudskador är vanligare bland dem som tar sig fram på elsparkcykel än på vanlig cykel.

Foto:Annika Byrde

Forskare vid Universitetssjukhuset i Oslo har tittat närmare på vilka som sökt vård på deras ortopediska akutmottagning efter olyckor med cykel och elsparkcykel, skriver Dagen Nyheter (DN). Det gällde olyckshändelser som inträffade mellan januari 2019 och december 2020.

Drygt två procent av elsparkcyklisterna i studien bar hjälm och de flesta sökte vård för huvud- och nackskador samt skador på höfter och ben. Bland cyklisterna använde omkring 60 procent cykelhjälm. I den gruppen var det vanligast med skador i armar, axlar och bröstkorg.

Ragnar Ang är vårdenhetsöverläkare på traumaenheten vid Sahlgrenska universitetssjukhuset. Han berättar att den norska studiens resultat stämmer överens med de erfarenheter av elsparkcykelolyckor som finns i Sverige.

”Vi ser en hel del käkfrakturer och svåra ansiktsskador, skador som vi inte riktigt ser bland andra cyklister”, säger han till DN.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera