Torsten Jansson: ”Hög närvaro är viktigt”

Börja på nära håll, välj gärna en liten marknad och se till att läsa på. Det rådet gav New Waves vd Torsten Jansson till exportsugna företagare vid vårens första Gasellträff.

NYTT MÅL. Om några år vill New Waves vd Torsten Jansson ta sig an marknader i Sydamerika, berättade han för dagens moderator Henrietta Westman.
NYTT MÅL. Om några år vill New Waves vd Torsten Jansson ta sig an marknader i Sydamerika, berättade han för dagens moderator Henrietta Westman.Bild:Jack Mikrut
VINNARE. Jacob Youssef, som driver företaget Candy People, blev årets Exportgasell.
VINNARE. Jacob Youssef, som driver företaget Candy People, blev årets Exportgasell.Bild:Jack Mikrut

Konjunkturen är stark i Stockholm och antalet Gasellföretag i länet växer snabbt. I fjol uppgick de till 338, en ökning med 19 procent jämfört med året innan.

Huvudstaden var också värd för vårens första Gasellträff på tisdagen. Omkring 400 personer samlades på Clarion Hotel Sign vid Norra Bantorget för att lyssna på bland andra New Wave-grundaren Torsten Jansson, som gav några goda råd till företagare som vill utöka sin närvaro utomlands.

Han betonade att man bör vara beredd att lägga väldigt mycket tid och engagemang på en ny marknad.

”Det är viktigt med hög närvaro. Jag har haft 250 resdagar per år i 20 år. Det blir inte lättare att driva företag när du går in i ett annat land”, sa han.

Torsten Jansson gav rådet att läsa på ordentligt, försöka lära sig språket och sikta in sig på marknader som är förhållandevis lite konkurrensutsatta. För New Wave blev exempelvis Schweiz ett lyckokast.

”Men för oss har England varit tuffast att lyckas i.”

Ett annat råd är att utgå ifrån kontaktnätet.

”Jag etablerar mig hellre i ett land där vi vet att vi har en bra person än följer en given etableringsplan.”

Profilklädesbolaget finns nu på 20 marknader. 90 procent av produktionen sker i Asien, och Sverige står för mindre än en fjärdedel av försäljningen.

Torsten Jansson avslöjade också att nästa stora marknad att ge sig in på är Sydamerika – men det ligger ett par år bort.

”Men jag har köpt språkkurser i spanska”.

Vi premiärträffen utsågs även godisdistributören Candy People årets Exportgasell.

”Det betyder jättemycket för mig och mina kolleger”, säger bolagets vd Jacob Youssef.

Bolaget grundades 1982 och utvecklar, distribuerar och marknadsför lösgodis. 60 procent av försäljningen går på export till totalt 40 olika marknader.

I dag har bolaget 30 anställda i Malmö och 100 globalt. Jacob Youssefs tips till andra bolag som vill exportera är att alltid vara öppen för nya människor.

”Försök att vara en internationell medborgare, anpassa dig efter landet, knyt kontakter och ha kul på vägen, det är viktigast”, säger han.

Årets första Gasellträff var även startskottet för Gasellsprånget. Utmärkelsen går till det företag som har störst chans att bli Supergasell inom fem år.

Under vårens Gasellträffar i Stockholm, Luleå, Västerås, Jönköping och Malmö får två kandidater presentera sina företag för en expertjury.

Ett av företagen går vidare till nästa steg efter en publikomröstning. I steg två utser en jury de två slutliga finalister som möts i det sista steget – finalen vid Gasellträffen i Göteborg.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?