Annons

Torslanda Property ökar förvaltningsresultatet

Fastighetsbolaget Torslanda Property, som indirekt äger, förvaltar och hyr ut sju fastigheter i Göteborg med Volvo Cars som huvudsaklig hyresgäst, redovisar ett förvaltningsresultat på 36,8 miljoner kronor för det andra kvartalet 2020 (8,0).

Hyresintäkterna låg på 56,6 miljoner kronor (12,9). Under hela första halvåret var hyresintäkterna 113 miljoner kronor (26,1) och enligt Torslanda Property påverkades intäkterna positivt främst av fastighetsförvärv.

Nettoresultatet var 31,6 miljoner kronor (12,5) i andra kvartalet. Omvärdering av fastigheter påverkade resultatet med 5,5 miljoner kronor (8,0) och omvärdering av finansiella instrument påverkade resultatet med -2,0 (0,3) miljoner kronor.

Alla hyresinbetalningar under första halvåret erhölls i enlighet med hyresavtalen och driftskostnaderna föll ut enligt budget. Det har således inte varit någon negativ inverkan på rapportperiodens förvaltningsresultat som följd av coronapandemin, enligt bolaget. 

Värderingen av fastigheterna ökade med 25,1 miljoner kronor under det första halvåret varav det andra kvartalet stod för en ökning om 5,5 miljoner kronor till totalt 3.031 miljoner kronor. Det ska noteras att osäkerheten i värderingarna är fortsatt högre än normalt givet situationen med coronaviruset, heter det i rapporten. 

I samband med coronapandemin har marknaden varit avvaktande vad gäller fastighetstransaktioner givet ökad osäkerhet både för finansieringsmöjligheter och effekterna på efterfrågan av lokaler. 

”Det kan dock noteras att ett antal transaktioner genomförts i marknaden och att flera affärer som påbörjades innan coronapandemins utbrott ändå slutförts. Torslanda Property Investment utvärderar löpande möjliga affärer”, skriver vd Stefan Berg i rapporten.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?