1515
Annons

Torkan hotar leda till brist på öl

Bönder varnar för att den extrema torkan kan leda till brist på svenska varor så som öl och mjöl. Det rapporterar Sveriges radio.

Foto:TT

Som tidigare har rapporterats så riskerar ökad efterfrågan till följd av VM-febern och brist på kolsyra att begränsa tillgången på öl. 

Nu kan det långa och varma vädret lägga ytterligare sten på börda för landets öldrickare.

Den  långa torkan har lett till en ovanligt låg skörd av spannmål. Enligt de senaste prognoserna riskerar skörden att bli 50-70 procent lägre än normalt, och på grund av den regniga hösten förra året har bönderna inte kunnat lagra spannmål som tidigare år. Det skriver Sverige radio.

Lantbrukaren Lennart Nilson, som också är ledamot i Lantbrukarnas riksförbund, säger till Sveriges radio att det inte har varit så här illa sedan 50-talet och att svenska konsumenter kan vänta sig högre priser framöver.

"Det är högst sannolikt att priset på svenska produkter går upp i butikerna. Vi lever ju i en gemensam marknad i EU men blir det brist på svenska produkter så blir de troligtvis dyrare."

Innehåll från AlronAnnons

Saneringsbranschen måste gå till att ha en cirkulär affärsmodell

Kristoffer Ceder, platschef på Alron, och Linus Berg, hållbarhetschef på Ocab, vill visa att med samarbete skapas en bättre cirkulär hantering.
Kristoffer Ceder, platschef på Alron, och Linus Berg, hållbarhetschef på Ocab, vill visa att med samarbete skapas en bättre cirkulär hantering.

Att luktsanera exempelvis möbler och textilier efter en brand för att kunna återbruka dem är något som gynnar miljön, bland annat genom minskad avfallshantering och resursslöseri. Genom nya miljövänliga produkter och kunskapsutbildningar vill nu Alron, ihop med sina samarbetspartners, dra sitt strå till stacken för att visa att företag i saneringsbranschen gärna går i bräschen för en minskad klimatpåverkan.

– Att luktsanera efter en brand var något som var betydligt vanligare förr om åren. Tyvärr har det blivit allt vanligare att försäkringsbolagen erbjuder sina kunder kontantersättning så att kunden kan köpa en ny produkt/vara istället för att sanera den. Jag tycker att försäkringsbolagen har tappat miljöaspekten här då sanering verkligen kan bidra till ett minskat klimatavtryck, säger Kristoffer Ceder, platschef på Alron.

Alron, som är Skandinaviens ledande leverantör av mikrobiologiska produkter, system och tjänster till saneringsbranschen, bildades av 1977 och var ett av de första avknoppningsföretagen från Lunds universitet och KTH. 

– Vi har drivits av en miljömedvetenhet redan från början och sedan 2015 har vi utvecklat en helt ny produktportfölj av väteperoxidbaserade produkter i linje med gällande direktiv som har uppnått bättre effektivitet och miljöprofil. Våra produkter lämnar inga farliga restprodukter, berättar Kristoffer Ceder.

Sanering minskar klimatavtrycket

En viktig del i Alrons goda utveckling genom åren har varit det nära samarbete man har med sina leverantörer och kunder. En av Alrons äldsta samarbetspartners är Ocab, ett rikstäckande sanering- och avfuktningsföretag som finns på 60 platser i Sverige, som också sätter miljöaspekterna högt på agendan. 

– Vi i branschen måste visa försäkringsbolag och deras kunder nyttan av sanering, att våra tjänster och produkter möjliggör miljö och kostnadsbesparingar. Det är exakt det som behöver ske för att motverka dagens slit och slängsamhället. Exempelvis kan en sanering av en soffa istället för att kassera och köpa nytt ge en miljöbesparing* på 91 procent, och för ett par jeans hela 99 procent. Till det kommer också en ekonomisk snitt besparing på 92 procent för de två varorna. Tillsammans med Alron vill vi verkligen få upp det här på agendan och utbilda marknaden. För tillsammans kan vi göra så mycket mer och skapa en bättre cirkulär hantering, menar Linus Berg, hållbarhetschef på Ocab. 

Under de drygt 40 år som Alron har funnits har företaget byggt upp en unik kompetens inom saneringsbranschen. 

– Vi var först med att jobba med väteperoxidbaserade produkter men har under åren fått många som kopierat oss. Men de företagen besitter inte samma kunskap kring forskning och utveckling som vi har byggt upp genom åren. Den skulle jag vilja säga är unik. Det är också något som vi vill dela med oss av och det gör vi bland annat genom vår Alron Academy. Där tar vi fram, i nära samarbete med våra kunder, utbildningar för att möta deras behov. Exempelvis så har vi ihop med Ocab skapat en ny digital utbildning så att de kontinuerligt kan utbilda sin personal i förståelsen av de produkter de ska använda, avslutar Kristoffer Ceder.

Om Alron
Alron grundades 1977 och var är ett av de första avknoppningsföretagen från Lunds universitet och KTH. Alrons affärsidé bygger på omvandlingen av forskningsresultat inom områdena mikrobiologi, organisk kemi och ytkemi till praktiskt användbara produkter och metoder med minsta möjliga miljöpåverkan vid produktion, användning och avyttring. Alron tillverkar idag produkter för desinficering, avfallsnedbrytning och luktkontroll. 

Läs mer om Alron här!  

*Besparingarna är beräknade på soffa med pris på 10 081 kronor och ett par jeans med pris 1001 kronor. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Alron och ej en artikel av Dagens industri

Boeing kände till brister – får böta två miljarder

Flygplanstillverkaren Boeing visste om säkerhetsbristerna på flygplansmodellen 737 Max, men hävdade att planen var säkra. Nu tvingas bolaget och dess förra vd betala miljardböter.

Boeing och bolagets förre vd Dennis Muilenburg har gått med på att betala böter till den amerikanska värdepappersmyndigheten Securities and Exchange Commission, SEC, rapporterar CNN.

Boeing och Muilenburg anses ha misslett marknaden om säkerheten för Boeings flygplan 737 Max.

Två krascher inträffade 2018 och 2019 där hundratals människor dog. Efter krascherna stoppades alla flygningar med flygplanstypen över hela världen, ett stopp som varade till i januari 2021. Bland annat det norska bolaget Norwegian drabbades hårt av stoppet.

Enligt SEC visste Boeing och Muilenburg att det fanns problem med 737 Max. Ändå sade bolaget och dess vd att testerna var okej, och att flygplanstypen var säker att flyga.

SEC har därför bestämt att Boeing ska betala böter. SEC och Boeing har kommit överens om att Boeing ska betala 200 miljoner dollar (2,2 miljarder kronor) och att Muilenburg ska betala 1 miljon dollar.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera