Annons

Toppnamn klart för Stockholm Open

Den här veckan skulle Stockholm Open ha spelats. Att årets turnering ställts in stoppar dock inte arrangörerna att jobba vidare inför 2021. I dagarna blev en toppspelare klar: Alexander Zverev, som skrivit på ett tvåårsavtal.

Alexander Zverev
Alexander ZverevFoto:Martin Meissner
Thomas Enqvist
Thomas EnqvistFoto:Matthias Huss

”Det känns jättekul, Zverev är redan en världsstjärna. Han har kvalificerat sig för tredje året i rad till ATP-slutspelet, som han vann 2018, och är rankad 8 i världen trots att han bara är 23 år gammal”, säger turneringsdirektören Thomas Enqvist.

Tyske Alexander Zverev, även kallad Sasha, har vunnit elva ATP-titlar i karriären, men bara en enda i fjol och totalt endast tre inomhus. Han var så sent som tidigare i höstas i final i US Open där han förlorade i en femsetare mot Dominic Thiem efter att ha vunnit de inledande två seten.

Vad är det som gjort att han redan nu väljer att skriva på för spel i Kungliga?
”Det är många orsaker. Stockholm Open är en attraktiv, anrik och prestigefylld tävling. Vi har gett honom en bra och fair deal och det är en bra vecka som passar i hans schema. Sedan känner jag honom personligen, bland annat från när jag har hjälpt Björn Borg i Rod Laver Cup där Sasha varit med i laget”, säger Thomas Enqvist på telefon från hemmet i Aix-en-Provence.

För den tyska stjärnspelaren var det inget svårt beslut.

”Framför allt älskar jag inomhustennis. Det passar mitt spel, både min serve och grundslag. Jag har dessutom spelat i Stockholm tidigare i min proffskarriär, 2015 och 2016, men nu med större erfarenhet i bagaget och som en av de högst rankade hoppas jag kunna ta hem titeln i Stockholm Open”, kommenterar Alexander Zverev.

Thomas Enqvist, som själv vunnit i Kungliga tennishallen tre gånger, 1995, 1996 samt 1999, klev på jobbet som turneringschef i början av året på ett ettårskontrakt.

”Klart att det var trist att vi tvingades ställa in i år, men det var samtidigt ett enkelt val sett i ljuset av vad världen i övrigt går igenom med pandemin.”

Innebär avbrottet att du kommer att ha mer pengar att röra dig med nu för att ta in spelare?
”Nej, det fanns en budget för 2020, men hur totalsumman för nästa år ser ut har jag inte koll på i nuläget. Jag är konsult åt operatören SPG Event (Stureplansgruppen). Min uppgift är att få till ett så starkt attraktivt startfält som möjligt. Jag rekommenderar spelare och förklarar hur jag ser på det, men det är de som ger sitt godkännande.”

Det förekom en del diskussioner i fjol när Zverev inte fick ett wildcard till Stockholm Open trots att han gärna önskade sig det. Vet du vad som hände?
”Jag vet inte hur turerna var egentligen och fick ingen rätsida på det om jag ska vara ärlig. Jag har en bra dialog med Zverevs managerteam och är otroligt nöjd med att vi signat honom nu. Det är kul att starta en relation och att publiken får se honom två år i rad.”

Innehåll från SOLAnnons

Satsar på en hållbar framtid

Swedish Orient Line (SOL) har över 100 års erfarenhet av trygga sjötransporter och komplexa transportuppdrag. Men också ett starkt fokus på utveckling och på att hela tiden hitta nya flexibla och hållbara lösningar tillsammans med kunder och partners. Genom en rad initiativ har SOL nu inlett en ambitiös resa mot ett minskat klimatavtryck.

– Tillsammans är ett särskilt viktigt ord för oss, för vi är övertygade om att det är genom goda relationer och en nära dialog med kunder och samarbetspartners som vi kan garantera att vi löser varje uppdrag på bästa sätt, konstaterar SOLs vd Tommy Kalin. I de här ambitionerna ingår också ett stort fokus på att bidra till en hållbarare värld.

Miljöfrågan är avgörande för vår framtid. Omställningen tillsammans med våra kunder och samarbetspartners har bara börjat.

Som ett led i arbetet med omställningen har SOL bland annat tillsammans med FKAB Marine design tagit fram en design på isklassade multi-purpose fartyg med en miljö- och hållbarhetsprofil som blir avgörande för SOLs minskning av sitt klimatavtryck. Målsättningen är att det skall bli de mest energieffektiva fartygen på marknaden i sin klass.

– Utvecklingen av fartyget är nu i slutfasen, de sista justeringarna av fartygsdesignen görs tillsammans med våra kunder för att säkerställa att vi möter deras behov på bästa sätt. De nya fartygen kommer att mer än halvera växthusgasutsläppen jämfört med fartygen i den nuvarande flottan, samtidigt som de skadliga partiklarna minskar väsentligt, berättar Tommy Kalin.

Förutom satsningen på nya fartyg försöker SOL bidra till en hållbarare värld på flera andra sätt, bland annat genom investeringar även i sina intressebolags hållbarhetssatsningar.

Ett exempel är WALLENIUS SOLs två helt nya multi fuel fartyg, som går i trafik i mellan Bottenviken och kontinenten sedan i somras. Fartygen som fått namnen Baltic Enabler och Botnia Enabler, levererades under våren och har utnämnts till årets RoRo-fartyg och anses nu vara världens största isklassade ConRo-fartyg. De nya fartygen innebär ett minskat utsläpp av växthusgaser med 63 procent samtidigt som kväveoxider, svaveloxider och partiklar reduceras med upp till 99 procent jämfört med fartygen de ersätter.

Logistikföretaget Scanlog är ett annat av SOLs intressebolag, som lägger stort fokus på ansvarsfull logistik med minsta möjliga miljöpåverkan. Tillsammans med kunderna optimerar Scanlog transportvägar, kapacitetsutnyttjande och inte minst transportmedel. Scanlog har tack vare det blivit en betydande järnvägstransportör. För vissa typer av krävande internationella transporter är flyget det enda tänkbara alternativet. Koldioxidutsläppen från flygtransporter är dock högre än för andra fraktsätt och Scanlog klimatkompenserar därför all sin flygfrakt utan kostnad för sina kunder. Scanlog är också aktiva i arbetet med införande av biobränsle och elektrifiering inom flyget och har dessutom börjat erbjuda fossilfria sjötransporter genom biobränsle.

 – Utöver de här satsningarna lägger vi också stor vikt vid vårt interna hållbarhetsarbete med fokus på våra medarbetares välmående, kompetens och utvecklingsmöjligheter. På SOL vill vi skapa en positiv och tillåtande arbetsmiljö som ger utrymme för personlig utveckling och egna initiativ vilket i förlängningen leder till att vi blir än bättre på att lösa de logistikutmaningar vi ställs inför på bästa sätt, säger Tommy Kalin.

Om SOL

SOL är en privatägd rederi- och logistikkoncern med verksamhet som innefattar tramp- och linjesjöfart med LoLo-fartyg (Lift on, Lift off) mellan Skandinavien och Baltikum till Östra Medelhavet. SOL erbjuder också projektlaster och militära transporter samt är tonnageleverantör genom dotterföretaget TransProCon.

SOL är även majoritetsägare i logistikföretaget Scandinavian Logistics Partners AB (Scanlog) specialiserat inom internationella transporter på järnväg, sjö, bil och flyg. Tillsammans med Walleniusrederierna äger SOL därutöver även rederiet WALLENIUS SOL, som driver en linjeservice från Bottniska viken till och från kontinenten och UK.

SOL har sitt huvudkontor i Göteborg.

 

Vill du veta mer om SOL och dess partnerföretag?
Besök gärna www.swedishorientline.se eller kontakta oss så berättar vi mer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SOL och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera