ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Toppchefer slår larm om EU:s energipaket

  • Foto: Joey Abrait

EU:s nya förslag om att begränsa förnybara drivmedel hotar både Sveriges klimatomställning och näringslivets möjlighet till tusentals nya arbetstillfällen. Det hävdar Scania och Preem som är bland flera tungviktare som nu slår larm och manar regeringen att ta strid mot förslaget.

Koncerncheferna för flera av landets största företag inom industri och energi, Scania, Preem och Lantmännen, står som undertecknare till det av stark oro präglade öppna brev som de skickat till energiministern, och med kopia till statsminister Stefan Löfven och en rad andra ministrar.

”Anledningen är att vi är väldigt oroliga. Vi är Sveriges största bioenergiföretag och har investerat över 2 miljarder kronor i vårt bioraffinaderi Agroetanol i Norrköping och om de nya EU-förslagen blir verklighet är det absolut ett stort hot både mot oss men även mot många andra företag och utvecklingsprojekt”, säger Alarik Sandrup, näringspolitisk chef på Lantmännen.

Det var i onsdags som EU-kommissionens stora energipaket presenterades. Bland en lång rad förslag på energiområdet innehåller det över 1.000 sidor långa så kallade vinterpaketet, ett förslag till direktiv om förnybar energi, döpt till RED2 (Renewable Energy Directive). Ett av förslagen är att biodrivmedel från jordbruksgrödor ska fasas ut.

Förslaget har utlöst en våg av protester från organisationer som lantbrukarnas LRF och bioenergins Svebio. 2030-sekretariatet, med ett 60-tal företag och organisationer som partners, är också kritiskt och varnar för att förslaget skulle ”slå undan benen för transportsektorns miljöutveckling”.

Och nu trycker alltså också en rad av Sveriges industritungviktare på larmknappen. Förslagen från EU kommer att innebära att transportsektorn inom EU blir mer beroende av fossila drivmedel, anser de och varnar för stora negativa konsekvenser i Sverige.

”För Sveriges del är det uppenbar risk att Miljömålsberedningens förslag om att reducera utsläppen med 70 procent till 2030 inte kan genomföras och att arbetet att nå en fossiloberoende vägtrafik kommer av sig”, står det i brevet som i dagarna landade på regeringens bord.

Brevskrivarna, inklusive bland annat Scaniachefen Henrik Henriksson, uppmanar nu regeringen att agera för att föreslå förbättringar i EU-förslaget, bland annat ökad målsättning av förnybar energi i transportsektorn, helst redan vid Energiministerrådet den 5 december.

Ibrahim Baylan vill avvakta med närmare kommentarer om sin syn och på hur regeringen kommer att agera tills regeringen hunnit analysera EU-förslagen.

”Samtidigt är det viktigt att förslagen inte hindrar medlemsländer som vill gå före i omställningen. Sverige är redan i dag långt fram vad det gäller till exempel hållbar energiproduktion och användning av förnybara drivmedel. Regeringen kommer att fortsätta driva en offensiv politik vad det gäller omställningen till förnybart energisystem, inklusive regler för användning av biodrivmedel”, säger han.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies