1515
Annons

Tomma väntrum hotar knäcka privattandläkare

Hos landets privattandläkare gapar väntrummen tomma under stora delar av dagen.

Antalet patienter har mer än halverats de senaste veckorna.

”Nu måste regeringen stötta med pengar, annars kommer många gå i putten”, säger tandläkaren Olof Thörne.

Foto:ERIK G SVENSSON

Han har sin mottagning på Linnégatan i centrala Stockholm. När TT talar med honom har han inte haft någon patient på ett par timmar och det dröjer ytterligare ett par till nästa besök.

Sedan spridningen av coronaviruset tog fart har många avbokat sina besök, och mottagningen har avstått från att kalla dem som ingår i riskgrupperna. Olof Thörne uppskattar att mer än hälften av intäkterna har försvunnit.

”Det är tufft, ekonomiskt. Som för alla andra. Vi har ju kvar våra kostnader. Hyran är kvar, och personalen”, säger han.

Många privattandläkare är i en liknande, eller värre, situation. Branschorganisationen Privattandläkarna bedömer, baserat på statistik från Försäkringskassan, att patientbesöken minskat med 50–60 procent de senaste veckorna. Och det är ett genomsnitt, påpekar Privattandläkarnas vd Merit Lindberg:

”Det finns de som har lite yngre patienter och de som har lite äldre. Men en del har ju noll i intäkter”.

Och medan folktandvården, som förstås också kraftigt har påverkats, troligen kan räkna med att få del av miljardstöden till regionerna så är privattandläkarna hänvisade till de stöd som riktats mot näringslivet, som nedsatta arbetsgivaravgifter och förbättrade lånemöjligheter. Det är inte tillräckligt i den ”väldigt kritiska situation” som den privata tandvården befinner sig i, enligt Merit Lindberg.

”Vi pratar med medlemmar hela dagarna, och en del är ju förtvivlade. Det är svårt att i dag uppskatta konsekvenserna av det här. Men vi vet att både korttidspermitteringar och uppsägningar kommer att ske.

Även jätten i branschen, Praktikertjänst, är hårt drabbad. Vårdkoncernen har sedan drygt en vecka korttidspermitterat all personal inom tandvård: Totalt 3 200 anställda på 900 tandvårdsmottagningar och dentallaboratorier. Merparten jobbar nu endast under 40 procent av sin normala arbetstid.

” Och det stämmer överens med hur det ser ut i tidböckerna”, säger kvalitetschefen Anders Jonsson.

Praktikertjänsts styrelse har föreslagit att aktieutdelningen till ägarna slopas, men uppger att koncernens finansiella ställning är stark. För många mindre privattandläkare är läget mer prekärt, enligt Merit Lindberg – få har tillräcklig ekonomisk uthållighet för att kunna genomleva krisen helt på egen hand.

Tillbaka till tandläkaren Olof Thörne, som har räknat på hur överlevnadsförmågan ser ut utan ytterligare stöd:

” Säg att jag nog kan klara mig fram till sommaren. Men det är inte alla kollegor som har en ekonomisk buffert som i mitt fall. Jag har pengar i ladan, men det kan nog vara mer än genomsnittet”.

Innehåll från ZignSecAnnons

Ny lösning underlättar att leva upp till kraven på kundkännedom

”Know Your Customer” är ett krav inom många branscher i dag, men kan samtidigt göra processen för att ta emot nya kunder både krånglig och utdragen. Nu lanserar svenska regtech-företaget ZignSec färdigbyggda lands- och branschspecifika lösningar som ska snabba upp och förenkla processen, utan att för den sakens skull minska kvaliteten.

Läs mer om hur du kan skapa balans mellan KYC- och KYB-krav och kundbekvämlighet 

Många branscher, till exempel bank, finans och mäklare, måste i dag leva upp till stränga krav på ”Know Your Customer”, KYC. Det handlar bland annat om att säkerställa kundernas identitet och adress, om de är i politisk utsatt ställning, var deras pengar kommer ifrån och så vidare, och så vidare.

– Syftet med KYC är bland annat att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism, säger Daniel Grech, chef för mjukvaruutveckling på ZignSec.

– KYC-processer hos företag är avgörande för att de här globala ansträngningarna ska fungera, men det skapar samtidigt väldigt mycket administration och frustration hos både företag och kunder.

Anledningarna är flera, men beror till stor del på att olika länder har olika juridiska krav samt olika tekniska lösningar för att människor ska kunna identifiera sig på nätet.

– Är du i Sverige använder du BankID, är du i Danmark använder du MitID, är du i andra länder krävs det pass eller bankutdrag eller liknande. Det gör det svårt och kostsamt för företag att bygga egna tekniska lösningar för KYC, eftersom de lösningarna måste kunna hantera alla dessa olika varianter.

Dessutom är många av de datakällor som används för identifiering olika.

– Ska du verifiera en persons adress i Sverige använder du ett API från myndigheterna, ska du göra samma sak i Italien finns inga API:er utan då måste du använda andra lösningar.

Det innebär att den data som samlas in från de olika källorna kommer i olika format och är strukturerad på väldigt många olika sätt vilket gör det svårt att få en helhetsbild av kunden. Alla denna tekniska frustration gör att nya kunder får vänta i dagar, ibland i veckor, innan de får klartecken, något som skapar irritation både bland företag och kunder.

”Workflow solutions”

För att komma till rätta med det här problemet har ZignSec skapat så kallade ”workflow solutions”, automatiska processer som ska göra kontrollen av nya kunder snabb och effektiv, oavsett bransch eller land.

– På vår plattform samlar vi alla olika system som används inom KYC, oavsett bransch och land, i en enda lösning. På så sätt behöver våra kunder bara en leverantör oavsett hur många marknader de verkar på.

Målet är att ZignSecs företagskunder bara ska behöva svara på några få korta frågor, till exempel vilket eller vilka länder de verkar i samt vilken bransch det handlar om, och därefter få upp en lösning som är skräddarsydd för att uppfylla de KYC-krav som finns för just dem.

– Det blir ett slags plug-and-play, där de vet att de på ett enkelt sätt uppfyller alla krav, utan att själva behöva samla in all data. Det är kommer att ta några minuter snarare än några veckor, något som kommer att underlätta både för företagen och deras kunder.

Än så länge är det mest hårt reglerade branscher som har behov av den här typen av stöd, men Daniel Grech spår att fler kommer att behöva gör mer i framtiden.

– Regleringar på det här området kommer inte att minska utan snarare att öka. Nya branscher, till exempel sociala medier, kommer att få krav på sig att verifiera användarnas identitet för att minska problemet med fake news, samtidigt som olika länder väljer olika juridiska lösningar. Det kommer att bli svårt för enskilda företag att leva upp till det här på egen hand.

Läs mer om hur du kan skapa balans mellan KYC- och KYB-krav och kundbekvämlighet 

 

 

Mer från ZignSec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZignSec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera